Už vlani sa objavili informácie, že Japonsko chce lietajúce autá (alebo osobné drony) prezentovať počas olympiády v Tokiu v roku 2020. Jeden z takýchto dopravných prostriedkov má dokonca zapáliť olympijský oheň na štadióne.
Združenie japonských startupov a odborníkov Cartivator, vyvíjajúce lietajúci stroj SkyDrive podporila vtedy aj Toyota. Bloomberg teraz uvádza, že japonská vláda chce zohrať rozhodujúcu úlohu vo vývoji aeromobilov v oblasti legislatívy a regulácie.
Silný tím pre lietajúce autá
Za týmto účelom zorganizovali japonské ministerstvá konzorcium 21 verejných a súkromných subjektov vrátane firiem Uber, Boeing, Airbus, Japan Airlines, ANA Holdings, Yamato Holdings a spomínaného startupu Cartivator, podporovaného Toyotou, aby jeho SkyDrive bol pripravený na letné olympijské hry v Tokiu v roku 2020.
Bude to hlavne show, ale Japonsko chce mať v nasledujúcom desaťročí k dispozícii reálne použiteľné lietajúce autá. Konzorcium sa stretne už zajtra (29. augusta), aby vytýčilo cesty potrebné na dosiahnutie tohto cieľa.
Rada, v ktorej zasadnú technologickí vývojári a ministerskí úradníci, chce do roku 2020 vytvoriť dopravné predpisy pre lietajúce autá. Prvé aeromobily by mali japonskú oblohu začať brázdiť do roku 2023.
Ostrovná krajina chce využiť lietajúce autá pri doprave na odľahlé japonské ostrovy, aj v horskom teréne a dôležitú úlohu by mali zohrávať aj pri prírodných katastrofách, ako sú zemetrasenia a tajfúny, o ktoré nie je v Japonsku núdza, alebo pri záplavách.
Japonsko by sa chcelo v oblasti legislatívy, aj využívania lietajúcich áut stať lídrom a vzorom pre iné krajiny. Zapojenie troch silných hráčov – Boeing, Airbus, Uber, z ktorých každý aj sám pracuje na vývoji týchto prostriedkov, naznačuje, že sa krajina vychádzajúceho slnka chce dobre poistiť. Aj v samotnom Japonsku sa totiž vývoju lietajúcich áut venuje množstvo subjektov.
Môžu tu byť prekvapivo skoro
Uber, ktorý plánuje prevádzkovať autonómne aerotaxíky, sa vývoju lietajúcich áut, či prostriedkov s kolmým štartom a pristávaním (VTOL) intenzívne venuje už dlhšie. Teraz, podobne ako Boeing, či Airbus, získal aj vojenskú zákazku. Má pracovať na vývoji lietajúceho stroja pre americkú armádu, ktorého účelom bude doprava vojakov do prvej línie.
Okrem toho Uber investoval 23 miliónov dolárov do platformy pre lietajúce autá v Paríži, odkiaľ by chcel do roku 2023 spustiť služby aerotaxíkov, ale už v roku 2020 chce lietať v texaskom Dallase. Podobný projekt s podporou NASA má do roku 2028 odštartovať aj v Los Angeles.
Hoci zatiaľ celá myšlienka lietajúcich áut vyzerá skôr ako bublina, v lepšom prípade ako hudba budúcnosti, vývoj beží naplno a môže nás prekvapiť. CEO spoločnosti Boeing Dennis Muilenburg to naznačil jasne: „Myslím, že sa to udeje skôr, než to dokážeme pochopiť.“
Boeing minulý rok sponzoroval sumou 2 milióny US dolárov globálu súťaž Go Fly na vytvorenie „ľahko použiteľného osobného lietacieho zariadenia“.
„Svet sa stále viac urbanizuje a doprava v mestách sa čoraz viac zhoršuje. Budovanie a údržba ciest sú navyše nákladné“, povedal šéf vývoja lietajúcich áut Cartivator Rjútaró Mori, ktorý ocenil kroky japonskej vlády. Lietajúce autá môžu podľa neho pomôcť pri riešení dopravných, aj ekonomických problémov.
O tom by sa dalo síce úspešne polemizovať, ale v kombinácii so zdieľaním dopravných prostriedkov, namiesto ich vlastníctva, to môže byť skutočne revolúcia v doprave v mestách a na kratších trasách aj mimo miest. Pravda sa ukáže už v budúcej dekáde.