IVECO BUS po modeli CROSSWAY ELEC s nízkym nástupom (Low Entry) predstavilo aj rovnomenný model, no pre medzimestskú dopravu, ktorý je dokonca možné využiť aj na niektoré diaľkové spoje.
Nový model je postavený na rovnakej platforme ako spomínaný Low Entry CROSSWAY ELEC, ponúka však viac miest na sedenie a obrovské množstvo batožinového priestoru, z ktorého prakticky nič neukrojili ani batérie.
„Zaradenie CROSSWAY ELEC do našej ponuky, popri už dostupnej verzii Low Entry, demonštruje našu schopnosť ponúkať elektrické riešenia pre všetky misie,“ povedal Giorgio Zino, Head of Commercial Operations v IVECO BUS Europe. „Tento nový CROSSWAY ELEC je prelomovým vozidlom. Umožní spoločnosti IVECO BUS, európskemu lídrovi v tomto segmente, byť priekopníkom a viesť prevádzkovateľov v ich prechode na elektrický pohon v školskej a medzimestskej doprave. S dodávkami začínajúcimi v roku 2025 náš CROSSWAY ELEC už teraz ponúka dopravcom efektívne riešenie a to dávno pred míľnikom štandardu zníženia CO2 v roku 2030.“
IVECO CROSSWAY ELEC HE bude v predaji v dvoch veľkostiach, ako 12 a ako 13-metrový autobus (trieda II a III), pričom na výber budete mať 3, 4, 5 a 6 batériových blokov. V najvyššej konfigurácii dokáže s celkovou kapacitou až 415 kWh energie v batérie nový CROSSWAY ELEC prejsť na jedno nabitie až 500 km. Základ zvládne 250 km denne, čo vraj plne stačí na bežné denné jazdenie väčšiny takýchto autobusov.
Batérie si našli miesto nielen v podvozku, ale dokonca aj na streche či zadnej časti. V 5 a 6-blokových riešeniach ale už výrobca musel ubrať aj z batožinového priestoru, ktorý ale ostal stále dostatočne veľký. Batérie sú v 69 kWh blokoch, pričom ide o NMC (nikel-mangán-kobalt) batérie od FPT Industrial s dlhou životnosťou (10-15 rokov).
Chod má mať na starosti elektromotor SIEMENS Elfa III s výkonom 290 kW a krútiacim momentom až 3 000 Nm. Batérie sa budú nabíjať klasickou CCS Combo 2, nabíjací výkon nie je ale známy.
Základná verzia je pre 57 osôb, väčší model je pre 63 osôb, vrátane 5 miest úplne vzadu. 3 a 4-batériové modely budú mať objem batožinového priestoru až 5,1 m3, resp. 6,2 m3 (v prípade dlhšieho modelu), modely s 5 a 6-batériovými blokmi majú mať kufor o čosi menší. Všetky batériové verzie budú mať ale vo vnútri (nad hlavami) ďalších 2,8 m3, resp. 3 m3 (v prípade 13 m modelu).
Zaujímavosťou je i to, že IVECO CROSSWAY ELEC sa bude vyrábať v závode vo Vysokom Mýte v Českej republike. Na cestách by sme ho mohli vidieť už budúci rok, kedy sa má dostať aj na európsky trh.