Novinky z vývoja autopilotov sa v médiách (a TECHBOX.sk nie je výnimkou) objavujú so železnou pravidelnosťou. Je jasné, že tlak na dosiahnutie skutočne funkčných a bezpečných systémov riadenia bez vodiča rastie.
Potvrdzuje to nielen vznik nových testovacích areálov na simuláciu rozličných dopravných situácií, ale aj rozrastajúce sa flotily autonómnych áut.
Sme svedkami „pretekov v zbrojení“, kde firmy súťažia o najprogresívnejšie asistenčné a autopilotné systémy. V tejto hre rozhodne nejde o malé peniaze.
Ekonomika cestujúcich
Štúdia Strategy Analytics predpovedá, že autonómne vozidlá vytvoria masívnu ekonomickú príležitosť, ktorá od roku 2035 (základný rok štúdie) narastie z 800 miliárd dolárov na 7 biliónov (áno, čítate správne: 7 000 miliárd) dolárov do roku 2050!
K rovnakému číslu dospela aj spoločnosť Intel, ktorá sa na štúdii podieľala a vývoju autonómnych systémov riadenia áut sa intenzívne venuje. Podľa štúdie Intelu by mohli autonómne vozidlá v rokoch 2035 až 2045 globálne ušetriť až 585 000 životov.
„Ekonomika cestujúcich“, ako ju nazýva Intel, zahŕňa hodnotu produktov a služieb spojených s plne autonómnymi vozidlami, ako aj nepriame úspory, napríklad šetrenie času.
Štúdia Intelu zároveň ponúka viacero predpovedí pre autonómne vozidlá s dopadom na mobilnú konektivitu, hustotu obyvateľstva v mestách, preťaženie cestnej premávky a jej reguláciu. Venuje sa aj odhadom vývoja dopytu na jazdy na požiadanie a zdieľanie vozidiel.
https://www.youtube.com/watch?v=RZbTeG7DW00
Nie žeby sme Intel podozrievali zo zámerného vylepšovania prognóz, aj keď je sám v danej oblasti celkom dobre etablovaný a zainteresovaný. Výrobca čipov len nedávno kúpil izraelskú spoločnosť Mobileye, ktorá sa venuje autonómnym systémom riadenia, za vyše 15 miliárd dolárov.
Okrem toho chce Intel v nasledujúcich dvoch rokoch investovať do vývoja vlastnej technológie autonómnej jazdy 250 miliónov dolárov. V spolupráci s BMW chce dostať samojazdiace autá na cesty ešte v tomto roku. V tomto smere môžu byť magické čísla v štúdii aj pokusom o samonaplňujúce sa proroctvo. S takými sa v marketingových aktivitách stretávame často, nezriedka pod hlavičkou renomovaných analytikov.
Jedným z najvážnejších tvrdení štúdie je, že verejná doprava, ako ju poznáme dnes sa radikálne zmení. Vlaky, autobusy, električky a metro majú byť nahradené, alebo podstatne ovplyvnené nárastom flotíl autonómnych vozidiel na požiadanie a zdieľaním áut.
Mobilita ako služba
Podľa štúdie sa budú ľudia zhromažďovať viac na predmestiach, keďže v centrách miest hustota obyvateľstva stúpne. To vyvolá tlaky na dlhšie dopravné časy a spôsobí preťaženie infraštruktúry verejnej dopravy. Tá nebude schopná plne uspokojiť potreby spotrebiteľskej mobility.
To spolu so súvisiacimi emisiami spôsobí, že regulačné orgány zahrnú autonómne vozidlá do širších plánov verejnej dopravy. Niektoré mestá budú vlastniť flotily vozidiel namiesto súčasnej verejnej dopravy, tvrdí štúdia. Koncept „mobilita ako služba“ (“mobility-as-a-service“) má generovať väčšinu príjmov vytvorených v tejto novej ekonomike.
Do roku 2050 má komerčné využívanie mobility ako služby generovať približne 3 bilióny dolárov z tržieb, čo je 43 % celkovej ekonomiky cestujúcich. Spotrebitelia utratia 3,7 bilióna dolárov alebo 53 percent a zvyšné príjmy vo výške 200 miliárd dolárov zo sumy 7 biliónov USD prinesú nové aplikácie a služby.
More voľného času
Keď nemusíte šoférovať v dopravných zápchach, získate množstvo voľného času, ktorý sa dá využiť zmysluplnejšie. Štúdia očakáva, že vozidlá s vlastným riadením ušetria pasažierom viac ako 250 miliónov hodín ročne v najviac preťažených mestách sveta.
To je čas, ktorý by bolo možné stráviť inak, pričom veľkú úlohu by mala zohrať komunikácia a sledovanie multimediálneho obsahu – oboje v spojitosti s rýchlym mobilným internetom. Nové možnosti zrejme zmenia vnímanie automobilov ako čisto dopravných prostriedkov a zmenia ich na pojazdné kancelárie a miesta zábavy.