- #Vesmír
- 5 min.
- 17.9.2021
Inspiration4: Je vesmírna turistika obrovský úspech, či nezmyselné plytvanie?
Vo štvrtok, 16.9. o 02:02 SELČ odštartovala zo štartovacieho komplexu 39A na Kennedyho vesmírnom stredisku na Floride nosná raketa Falcon 9 s prvým stupňom číslo B1062.3 spoločnosti SpaceX s pilotovanou kozmickou loďou Crew Dragon C207.2 Resilience. Na jej palube sa prvýkrát v histórii nachádza posádka zložená čisto z amatérov – turistov, medzi ktorými nie je ani jeden profesionálny astronaut.
Posádka Inspiration4 v zložení Christopher Sembroski , Dr. Sian Proctor, Jared Isaacman (veliteľ a sponzor misie) a Hayley Arceneaux síce absolvovala intenzívny, takmer polročný výcvik astronautov, ale oproti typickému výcviku astronautov (ako ich nazýva NASA), kozmonautov (Roskosmos), či taikonautov (Kuo-ťia chang-tchien ťü, resp. angl skratka CNSA) ide o niekoľkonásobne kratší tréning.
Na druhej strane netrénovaní turisti sa do vesmíru len tak ľahko nedostanú, aspoň pri súčasnom stave poznania v oblasti fyziky a so súčasnými technológiami kozmonautiky. Tie sú z hľadiska našich predstáv (a možno aj – utajovaných – poznatkov) o technológiách, aké môžu využívať kozmické lode UFO, stále v období pomyselnej doby kamennej.
Lepší prostriedok ako chemické (v najlepšom prípade elektro-chemické, čiže elektro-iónové) reaktívne motory zatiaľ nemáme a s týmto typom pohonu je spojené aj silné preťaženie počas štartu, aj pristávania, ktoré vyžaduje trénovanú posádku.
Misiou Inspiration4 si SpaceX v každom prípade pripísala historické prvenstvo, ktoré zároveň potvrdzuje vysoký kredit a technologickú vyspelosť lodí Dragon. Tie sú – v nákladnej verzii ako Dragon 2, aj v pilotovanej verzii Crew Dragon – schopné priletieť a zaparkovať na Medzinárodnej stanici ISS v plne automatickom režime.
V takomto režime prebieha aj let počas aktuálnej misie Inspiration4. Ak na palube chýba profesionálny pilot-astronaut, nie je to prekvapivejšie, ako keď sa veziete v autonómnom aute bez vodiča. SpaceX však nič nenechala náhode a pre prípad nepredvídaných okolností absolvovali Jared Isaacman a Sian Proctor(ová) aj pilotný výcvik na ovládanie lode Dragon.
Loď Crew Dragon s príznačným označením Resilience (odolnosť, životaschopnosť) po trojdňovom pobyte na obežnej dráhe pristane na padákoch v oceáne poblíž pobrežia Floridy, odkiaľ ju vyloví záchranné plavidlo. Držíme vesmírnym turistom palce, aby všetko dobre dopadlo.
Okrem nadšencov, ktorí tlieskajú SpaceX za excelentne zvládnutú technológiu kozmických letov (mimochodom, Crew Dragon je aktuálne jediná fungujúca kozmická loď schopná dopraviť do vesmíru viac ako trojčlennú posádku – jej kapacita je až sedem pasažierov), sa však nájdu aj odporcovia vesmírnej turistiky.
Tí tvrdia, že by sa vynaložené milióny dali minúť aj na zmysluplnejšie projekty. To je otázka, o ktorej by sa dalo polemizovať a prichádza mi na um príznačný aforizmus: „Politikom ide len o vaše dobro. Nedajte si ho vziať.“
Misia Inspiration4 nie je (na rozdiel napríklad od projektov NASA) financovaná z peňazí daňových poplatníkov. Jej cena nie je známa, ale SpaceX sa vyjadrila, že ide o „podstatne nižšiu“ sumu ako 100 miliónov dolárov, ktoré Jared Isaacman venoval na konto detskej výskumnej nemocnice St. Jude Children’s Research Hospital. Ďalších 100 miliónov USD na jej financovanie chce získať od darcov.
Iste, vesmírne lety, aj tie turistické, stoja veľa peňazí. Ale poriadne drahé sú aj výletné plavby po Karibiku a iných destináciách svetových morí a oceánov na palubách megalomanských lodí pripomínajúcich plávajúce mestá. Tieto prostriedky by sa tiež dali investovať do zavlažovania políčok vo vyprahnutých oblastiach, alebo na výskum v oblasti medicíny.
Čosi mi však hovorí, že efektívnejšie by bolo škrtať výdavky namiesto kozmického výskumu v oblastiach ako je zbrojenie a v mnohých ďalších, ktoré neprispievajú k pokroku ľudstva.