Reklama

Indickú elektromobilitu potiahnu motorky  

Zdroj | Okinawa
Juraj Procházka
Zdroj | Okinawa
Zdroj | Okinawa

Medzi priekopníkov elektromobility patrí Čína, ktorá takto chce zlepšiť aj žalostnú kvalitu ovzdušia vo veľkomestách. V roku 2019 tu má podiel elektromobilov a hybridov do zásuvky dosiahnuť 10 % a v roku 2020 už 12 %.

India, ktorá má takisto silne znečistené životné prostredie, vrátane mestského ovzdušia, plánuje dokonca radikálny rez. Po roku 2030 chcela úplne zakázať predaj áut so spaľovacím motorom.

Pozrite si

Diesel je za zenitom. Čo bude nasledovať?

Tento zámer čelil odporu výrobcov automobilov a automobilových komponentov, ktorí zmenu považovali za príliš ambicióznu. Cieľ bol nakoniec korigovaný na 30 percent elektrických vozidiel z predaja v roku 2030.

Boom elektro-motocyklov

India teraz pracuje na novej politike, ktorej cieľom je stimulovať investície do výroby elektrických vozidiel, batérií a inteligentného nabíjania namiesto toho, aby prinášali len výhody z predaja.

Zdroj | Reuters

Vláda chce tiež podporiť používanie elektrických vozidiel vo verejnej doprave, čo je trend, ktorý už odštartovali elektrické trojkolesové rikše. Predaj týchto vozidiel, všadeprítomných na indických mestských komunikáciách, by mal do roku 2023 dosiahnuť 935 000 kusov ročne.

India, tak ako viacero iných ázijských krajín, je však kráľovstvom dvojkolesových dopravných prostriedkov. Mobilita sa od bicyklov posúva k motocyklom, v predaji ktorých je India pred Čínou svetovou jednotkou.

Pozrite si

Novus – elektrická motorka ako z budúcnosti

Vo fiškálnom roku, ktorý sa skončil 31. marca 2018 sa predalo v Indii vyše 19 miliónov motocyklov, čo je šesťnásobok predaja automobilov. V Číne, na druhom najväčšom trhu, sa v roku 2017 predalo 17 miliónov motoriek.

Popularita jednostopých vozidiel preto dáva zmysel aj pri ich elektrifikácii. A skutočne, už dnes v Indii rastie popularita elektrických skútrov a elektrických motoriek všeobecne. Narozdiel od elektromobilov je ich cena porovnateľná s benzínovou klasikou, pretože im stačí podstatne menej výkonná batéria.

Zdroj | Reuters

Nízka kapacita batérie však stále umožní primeraný dojazd pre denné jazdenie po meste, pretože motorka má sama o sebe nízku hmotnosť. Z rovnakého dôvodu dokážu elektromotorky majitelia bez problémov nabiť z bežnej domácej zásuvky a nie sú odkázaní na rýchlonabíjačky.

Podstatnú rolu však hrá ekonomika. Cena elektrickej energie je podstatne nižšia, než cena paliva do benzínových motoriek. Preto elektrické motorky získavajú v Indii popularitu, napriek tomu, že napríklad v kopcovitom teréne nedosahujú rýchlosť ako benzínové stroje.

Keď skúter, tak elektrický

Dnes síce elektrické motorky tvoria len zlomok z celkového predaja, ale ich popularita rýchlo rastie. Očakáva sa, že do roku 2030 predaj elektrických skútrov v Indii prekročí 2 milióny ročne.

Pozrite si

Panasonic zaistí konektivitu pre elektrický Harley-Davidson LiveWire

Bude však potrebné vyriešiť niektoré problémy. Väčšina dnes predávaných elektrických skútrov je menej výkonná ako benzínové modely, ktoré dosahujú vyššiu rýchlosť a lepšie jazdia do kopca. Ani dodávateľský reťazec nie je dostatočne rozvinutý a výrobcovia musia mnoho komponentov dovážať.

Zdroj | Reuters

Rastúci dopyt však inšpiruje viacero domácich aj zahraničných výrobcov. Elektrické skútre na domáci trh už dodávajú tamojšie značky ako Hero Electric, Okinawa, Ather Energy a Twenty Two Motors.

Hero Electric, ktorý dodal v rokoch 2017-2018 na trh 31 000 elektrických motoriek, očakáva v najbližších niekoľkých rokoch každoročné zdvojnásobenie výroby.

Jednostopý boom

Elektrický skúter Ridge, ktorý vyrába indický startup Okinawa má s 24 Ah batériou dojazd 80 km a dosiahne maximálnu rýchlosť asi 75 km/hod. Pre chudobnejšie vrstvy, ale aj pre bežných obyvateľov miest predstavuje ekonomický a ekologický dopravný prostriedok.

Motorka stojí zhruba 48 000 rupií (necelých 600 EUR) a jej prevádzkové náklady sú 10x nižšie ako pri benzínovom skútri.

Pozrite si

Curtiss Zeus – elektrické motorky ako zo sci-fi filmu

Luxusnejší elektroskúter Okinawa Praise s batériou 72V/ 45Ah ponúka dojazd pri plnom nabití až 170 km, hoci maximálna rýchlosť je opäť limitovaná na 75 km/hod. Batéria sa nabije za 6 až 8 hodín a cena motorky na indickom trhu predstavuje 64 000 až 66 000 rupií (790 až 815 EUR).

Zdroj | Okinawa

Na trhu sa však objavujú aj prémiové modely. Tie ponúka aj spoločnosť Ather Energy z Bengaluru. Tieto elektro motorky sú pripojené k internetu, majú dotykový displej a maximálnu rýchlosť 80 km/h, stoja však dvojnásobok – okolo 131 000 rupií (vyše 1 600 EUR). O záujem ale núdza nebude.

Okinawa aj Ather rozširujú svoje výrobné kapacity. Okinawa už stavia novú továreň v severnej Indii, ktorá jej umožní zvýšiť výrobnú kapacitu na milión elektrických skútrov ročne a miesto pre svoj nový závod hľadá aj Ather.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.