Indická železničná doprava patrí k najvyťaženejším a tamojšia železničná sieť – najväčšia v Ázii – k najrozsiahlejším na svete. Tamojšie železnice vypravia denne okolo 11 000 vlakov a prepravia približne 13 miliónov cestujúcich.
Cestovanie na streche preplnených železničných vagónov tu nie je žiadnou raritou. Na strechách solárnych vlakov DEMU (Diesel Electric Multiple Unit) sa však cestovať nebude. Namiesto pasažierov sú tam totiž umiestnené solárne panely.
Prvý solárny vlak DEMU vypravili v Indii 14. júla zo stanice Safdarjung za účasti indického ministra železníc Sureša Prabhu. Vlak bude jazdiť zo Sarai Rohilla v Dillí, do Farukh Nagar v Haryane. Vlak má šesť vagónov a na streche každého z nich je 16 solárnych panelov.
Ako uviedol Sandeep Gupta, podpredseda a výkonný riaditeľ firmy Jakson Engineers Limited, ktorá solárne panely vyrobila a nainštalovala, nešlo o jednoduchú aplikáciu. Panely totiž musia odolávať prúdeniu vzduchu pri rýchlosti 80 km/hod.
Ale elektrina zo slnka v tomto prípade, na rozdiel od ľahkých solárnych vozidiel, nepoháňa hnací motor. Lokomotíva sa aj naďalej spolieha na naftu.
Solárne panely však napájajú všetky palubné prístroje a elektrospotrebiče vo vlaku, ako aj komfortné systémy pre cestujúcich, svetlá, informačné displeje a ventilátory. Istú časť spotreby pohonných hmôt teda ušetria a nie je to málo.
Indické železnice odhadujú, že jediný vlak so šiestimi vozňami vybavenými solárnymi panelmi ušetrí ročne 21 000 litrov motorovej nafty v cene v prepočte takmer 20 000 amerických dolárov.
V roku 2015 vlaky v Indii spotrebovali naftu za 2,5 miliardy dolárov. Nasadenie fotovoltaických panelov by malo pomôcť dosiahnuť zaujímavé úspory. Podľa odhadov by sa tak v nasledujúcich desiatich rokoch dalo ušetriť na palive až 6,31 miliardy USD.
Minister železničnej dopravy Suresh Prabhu oznámil plány na inštaláciu solárnych panelov s výkonom 1000 MW počas nasledujúcich piatich rokov. Tento výkon však nezaistia len vlaky.
Železnice už podnikli kroky na inštaláciu solárnych panelov na strechách železničných staníc a na mimoúrovňových priechodoch po celej krajine.