- #Aplikácie a hry
- 3 min.
- 1.8.2021
IGTV - výstrel do prázdna, ktorý však vydláždil cestu pre Filmové pásy
Najväčšie zlyhania v technologickom svete nemusia byť vždy len o nevydarenom hardvéri. Svoje o tom vie aj Instagram, ktorý sa v roku 2018 pustil do sféry online konzumácie videa. Konkurenčný YouTube sa však rozhodne nemal čoho obávať…
Instagram už nie je aplikácia na zdieľanie fotografií a nedávno tento fakt priznal aj jeho súčasný riaditeľ Adam Mosseri, ktorý sa chce v najbližších mesiacoch viac orientovať najmä na video, najmä na tzv. Filmové pásy.
Tento posun od obyčajných štvorcových príspevkov k ďalším kategóriám audiovizuálneho obsahu však odštartovalo už bývalé vedenie. V roku 2016 do aplikácie pribudli tzv. Instagram Stories, ku ktorým sa v roku 2018 pridali dlhé vertikálne videá zastrešené aj samostatnou aplikáciou s názvom IGTV.
Instagram mal v pláne s platformou IGTV (alias Instagram TV) zavariť konkurenčnej videoplatforme a sociálnej sieti YouTube, ktorá sa na oplátku začala v posledných rokoch v čoraz väčšej miere orientovať na vertikálne videá primárne určené pre smartfóny. Spočiatku sme dávali nádej tomuto plánu aj my.
V pôvodnej recenzii samostatnej aplikácie IGTV som spomínal, že ak Instagram túto videoplatformu nerozšíri o podporu horizontálnych videí vo formáte 16:9, IGTV mimo smartfónov a tabletov nikdy neuvidíme na iných platformách. Podpory horizontálnych videí sme sa napokon v máji 2019 predsa len dočkali, avšak „po funuse“.
Tvorcov obsahu, ktorí mali spočiatku snahu vytvárať špeciálne vertikálne videá pre IGTV, to už v priebehu prvých mesiacov omrzelo. Do kategórie IGTV pribúdalo čoraz menej nových videí, čo spôsobilo úpadok počtu používateľov tejto funkcie. Instagram napokon v januári minulého roka špeciálnu ikonu pre kategóriu IGTV z hlavnej aplikácie Instagram odstránil a hoci samostatná aplikácia ešte stále „žije“, dnes už slúži skôr na sledovanie Filmových pásov.
V hlavnej aplikácii Instagram už dnes IGTV videá nájdete iba v profiloch stránok a na nástenke v prípade, že niektorá z vami sledovaných stránok/profilov zverejní na nástenke video dlhšie ako 60 sekúnd. Z poprednej videoplatformy sa tak rázom stal takmer neviditeľný doplnok.
Instagram to ale s videom vôbec nevzdáva, postupným rozširovaním funkcie Reels/Filmové pásy pomerne úspešne konkuruje sociálnej sieti TikTok, ako aj platforme YouTube Shorts. Pod úspech tohto formátu videí sa nepochybne podpísal aj IGTV, pri ktorom si Instagram spolu so samotnými používateľmi vyskúšal prácu s vertikálnymi videami aj za hranicami obľúbených Stories.