IBM Watson v spolupráci s Marchesa predstavili šaty založené na kognitívnych technológiách. Na Met Gala 2016 ich predstavila svetoznáma modelka Karolina Kurkova.
IBM Watson v spolupráci s luxusným módnym domom Marchesa predstavili šaty, ktoré sú založené na tzv. cognitive computing, voľný prekl. kognitívnych technológiách. Jedná sa o technologickú platformu, ktorá je založená na umelej inteligencii a s ňou súvisiacich disciplínach.
Do danej oblasti patrí napr. rozširovanie schopností a funkcií robotov, samostatnosť v rozhodovacom procese na základe programovaných algoritmov, integrácia schopnosti prirodzeného jazyka, interaktívnej kolaborácie s človekom a iné.
https://www.youtube.com/watch?v=kW9DSYxMR_E
Tohtoročnou témou prestížnej akcie Met Gala bolo Manus x Machina – futuristické módne odevy, mnohokrát s pokročilými funkciami. Výnimkou neboli ani šaty, ktoré inovatívne, moderné technológie sprevádzali každý krok tvorivého procesu – od konceptu, cez výskum a vývoj, cez dizajn až po hotový výrobok.
Spolupráca týchto dvoch subjektov – módneho domu Marchesa a IBM Watson odhaľujú schopnosť moderných technológii zvyšovať ľudskú predstavivosť. V šatách sa kombinuje niekoľko programových rozhraní a poznávacích nástrojov od IBM a ich spolupracovníkov.
Marchesa a IBM stavali na presvedčení, farebnosť a obrazové symboly môžu určovať nálady a odosielať správy do okolitého sveta. Návrhári z módneho domu Marchesa určili päť základných, vyjadrujúcich emócii, na ktorých je postavený vzhľad šiat – radosť, nadšenie, vzrušenie, povzbudenie a zvedavosť. Emócie sú prepojené s vizuálnym vnemom, resp. psychologickým vnímaním farieb. IBM Research pretlmočil vzájomný vzťah medzi emóciami a obrazmi na farebný kognitívny návrhársky systém.
Súčasťou tvorivého procesu bol aj výskum farieb, ktoré vo svojich návrhoch používa módny dom. Na základe týchto informácii boli spolupracovníci schopní vytvoriť základnú farebnú paletu odevov Marchesa prepojenú s jednotlivými druhmi emócií, ktoré boli prezentované na Met Gala.
Marchesa a IBM sa po vytvorení základnej farebnej palety obrátili k partnerovi Inno360, ktorí mali za úlohu nájsť vhodné tkaniny určené na konštrukciu šiat. Partner vybral okolo 150 zdrojov látok spomedzi databázy až 40 000 možných alternatív, z ktorých by šaty mohli byť zhotovené. Z tohto výberu bolo potrebné identifikovať textílie, ktoré efektívne reagujú s používanými LED technológiami. Na základe niekoľkých kritérií, napr. hmotnosti, svetelnosti, prispôsobivosti bolo vybraných 35 odporúčaných materiálov.
Následne tím z módneho domu Marchesa na základe vlastných kritérií vybral textílie, z ktorých bude skonštruovaný výsledný výrobok.
Prostredníctvom použitia nástroja Watson Tone Analyzer mohli nadšenci na Met Gala vstúpi do kognitívnej konverzácie priamo na červenom koberci. LED svetlá integrované v šatách v reálnom čase reagujú farebnou zmenou na komunikáciu prostredníctvom sociálnej siete Twitter v nadväznosti na Met Gala.
Výsledný odev, šaty mala na Met Gala 2016 oblečené prestížna modelka Karolina Kurkova, ktorá svoje fotografie uverejnila na svojom osobnom Twitter-i.
Spolupráca IBM a módneho domu Marchesa je len malým príkladom toho, ako môžu byť použitím kognitívnych technológií odomknuté nové možnosti aj v iných oblastiach. Kognitívne technológie sú využiteľné aj v oveľa dôležitejších a prínosnejších oblastiach ako napr. vo výskumoch životného prostredia a ekológie, strojárstva ale aj vo farmaceutickom priemysle.
Podľa niektorých sú kognitívne technológie nie príliš vzdialenou budúcnosťou.