Reklama

Hyundai IONIQ 9 je realitou. Aký je najväčší elektromobil značky?

Zdroj | Hyundai
Števo Porubský
Zdroj | Hyundai
Zdroj | Hyundai

Po Kii EV9 prichádza konečne s veľkým elektromobilom aj koncernová značka Hyundai s modelom IONIQ 9. Gigantické SUV ponúkne 3 rady miest na sedenie.

Dizajn zapadne medzi súčasné elektromobily značky. Prednú masku spoznáte na stovky metrov, zadná časť je síce úplne iná, no aj tá nesie súčasné dizajnové prvky Hyundai. A bude pod kapotou?

Zdroj | Hyundai
Obsah pokračuje pod reklamou

V predaji bude niekoľko verzií. Základná bude Long-Range s pohonom zadnej nápravy s výkonom 160 kW. V prípade štvorkolky to bude navyše ešte 70 kW vďaka elektromotoru vpredu. Top verzia Performance ponúkne 160 kW elektromotory vpredu i vzadu. Všetky stoja na platforme E-GMP, všetky majú dvojstupňový invertor pre lepšiu účinnosť hlavne pri strmých stúpaniach. Na fotkách v článku je ešte vyššia verzia Calligraphy.

Zdroj | Hyundai

Vďaka nim zrýchli na stvoku za 4,9 sekundy, verzia s pohonom iba zadnej nápravy zrýchli na 100 km/h za 9,4 sekundy. Vo všetkých prípadoch bude maximálka obmedzená na 200 km/h. Výrobca sa chváli aj koeficientom odporu vzduchu len 0,259 Cd v prípade, ak si priplatíte za digitálne spätné zrkadlá. Okrem toho je tu aj nový systém aktívnej vzduchovej klapky (AAF) s dvojitou polohou, ale aj 3D tvarovaný kryt podvozku, aerodynamické disky kolies či a skryté antény. Antény sú ukryté v okolo čelného skla, v prístrojovej doske a do skla piatych dverí.

Zdroj | Hyundai

Batéria s kapacitou 110,3 kWh ponúkne dojazd cez 600 kilometrov, výrobca udáva 620 km podľa WLTP na 19″ kolesách. Čím väčšie kolesá, tým sa bude ale znižovať i dojazd. Top verzia stojí na 21″ diskoch. Plusom je určite samotná 800 V batéria, ktorú nabijete podstatne rýchlejšie. Podporuje DC nabíjanie do výkonu 350 kW. Z 10 na 80 % kapacity to dáte na kompatibilnej nabíjačke za 24 minút. Samozrejmosťou je aj podpora V2L, teda z batérie elektromobilu viete poháňať iné elektrické zariadenia. Zaujímavé je, že IONIQ 9 zobrazuje stav nabitia prostredníctvom zelených bodiek na volante.

Zdroj | Hyundai

Lahôdkou budú určite predné sedadlá s možnosťou masážnej funkcie. Masáž ale ponúknu aj sedadlá v druhom rade, ktoré sú kráľovsky veľké, ako v prvej triede v lietadle. Hyundai si vraj na masážnej funkcii dal záležať a tešiť sa vraj môžeme aj na akúsi dynamickú dotykovú masáž. Druhý rad sedadiel je možné aj otáčať a posúvať, vďaka čomu môžu oproti sebe sedieť cestujúci v druhom a treťom rade.

Zdroj | Hyundai

Posuvná je i stredová konzola Universal Island 2.0 s obojstranne otvárateľnými lakťovými opierkami, vďaka čomu sa do úložného priestoru dostanú aj cestujúci vzadu. Celkovo má konzola ponúknuť až 18,2 litra priestoru.

Zdroj | Hyundai

V ponuke ale bude IONIQ 9 aj s klasickou lavicou v druhom rade, nie iba týmito špičkovými delenými sedadlami. Zadná lavica ponúkne dve miesta na sedenie, pričom v kufri ešte stále ostane dosť miesta na batožinu. Maximom je 1 323 litrov, keď sa sklopia oba rady zadných sedadiel. Bez nich, aj s tretím radom je v kufri až 620 litrov priestoru. Ďalších 88 litrov (resp. 52 v prípade AWD verzií) je v pod prednou kapotou, v tzv. frunku.

Interiér je vyskladaný z množstva recyklovaných a obnoviteľných materiálov. Koža je syntetická, mnohé plastové časti sú z recyklovaných PET fliaš. Tým ale Hyundai nekončí a dokonca aj farby na IONIQ 9 sú z recyklovaných pneumatík. Hyundai sa tiež chváli novým systémom zatvárania s akýmsi valčekovým závesom dverí, ktorý má zaisťovať lepšie lícovanie a povrchovú úpravu, a novo vyvinutú elektrickú západku kapoty pre prístup k prednému kufru.

Zdroj | Hyundai

Palubná doska má tzv. aerostetický dizajn s úzkymi vetracími otvormi. Zakrivený 12″+12″ displej infotainmentu má poskytnúť množstvo informácií hlavne pre vodiča. Nechýba ani hlasový asistent s prvkami umelej inteligencie, novinkou má byť služba Features on Demand (FoD), ktorá má umožniť ďalej si prispôsobiť vozidlo pomocou digitálnych vylepšení zakúpených v online obchode. Produkty FoD majú ponúkať dynamické svetelné vzory pri otváraní dverí, dynamické sprievodné svetlo pri zatváraní dverí a možnosti streamovania obsahu, vrátane Amazon Music a Soundcloud. Za príplatok môžete mať v aute aj 5.1ch systém do BOSE so 14 reproduktormi.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zaujímavosťou sú až 100 W USB-C porty pre pasažierov vpredu i vzadu! Pravdepodobne budú príplatkové. Energiu má dodávať hlavný akumulátor. Inou zaujímavosťou je možnosť klimatizácie iba zadnej časti napríklad pre prípad kempovania, ale aj UV-C sterilizátor v priehradke na dezinfekciu malých predmetov ako mobily či kľúče.

Zdroj | Hyundai

Hyundai IONIQ 9 má nielen základné, ale aj mnohé pokročilé asistenčné systémy ako napríklad asistent na predchádzanie čelným zrážkam, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent na predchádzanie zrážkam v mŕtvom uhle, varovanie pri bezpečnom vystupovaní, upozornenie na cestujúcich vzadu, inteligentný asistent obmedzenia rýchlosti, varovanie pred nepozornosťou vodiča, monitor mŕtveho uhla, asistent na predchádzanie zrážkam zozadu apod.

Zdroj | Hyundai

Pre zaujímavosť, Hyundai IONIQ 9 má na dĺžku 5,06 metra, na výšku 1,79 m a na šírku až 1,98 m. Rázvor je až 3,13 m! Toto pritom nie je ani zďaleka posledný elektromobil (iba ak tento rok). Hyundai totiž plánuje do roku 2030 (do 5 rokov) predstaviť 23 nových elektrických modelov.

Zdroj | Hyundai

Hyundai IONIQ 9 sa má na globálny trh dostať v priebehu budúceho roka, u nás to bude v druhej polovici roka. Cena zatiaľ nie je známa.

Zdroj | Hyundai
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.