Po Kii EV9 prichádza konečne s veľkým elektromobilom aj koncernová značka Hyundai s modelom IONIQ 9. Gigantické SUV ponúkne 3 rady miest na sedenie.
Dizajn zapadne medzi súčasné elektromobily značky. Prednú masku spoznáte na stovky metrov, zadná časť je síce úplne iná, no aj tá nesie súčasné dizajnové prvky Hyundai. A bude pod kapotou?
V predaji bude niekoľko verzií. Základná bude Long-Range s pohonom zadnej nápravy s výkonom 160 kW. V prípade štvorkolky to bude navyše ešte 70 kW vďaka elektromotoru vpredu. Top verzia Performance ponúkne 160 kW elektromotory vpredu i vzadu. Všetky stoja na platforme E-GMP, všetky majú dvojstupňový invertor pre lepšiu účinnosť hlavne pri strmých stúpaniach. Na fotkách v článku je ešte vyššia verzia Calligraphy.
Vďaka nim zrýchli na stvoku za 4,9 sekundy, verzia s pohonom iba zadnej nápravy zrýchli na 100 km/h za 9,4 sekundy. Vo všetkých prípadoch bude maximálka obmedzená na 200 km/h. Výrobca sa chváli aj koeficientom odporu vzduchu len 0,259 Cd v prípade, ak si priplatíte za digitálne spätné zrkadlá. Okrem toho je tu aj nový systém aktívnej vzduchovej klapky (AAF) s dvojitou polohou, ale aj 3D tvarovaný kryt podvozku, aerodynamické disky kolies či a skryté antény. Antény sú ukryté v okolo čelného skla, v prístrojovej doske a do skla piatych dverí.
Batéria s kapacitou 110,3 kWh ponúkne dojazd cez 600 kilometrov, výrobca udáva 620 km podľa WLTP na 19″ kolesách. Čím väčšie kolesá, tým sa bude ale znižovať i dojazd. Top verzia stojí na 21″ diskoch. Plusom je určite samotná 800 V batéria, ktorú nabijete podstatne rýchlejšie. Podporuje DC nabíjanie do výkonu 350 kW. Z 10 na 80 % kapacity to dáte na kompatibilnej nabíjačke za 24 minút. Samozrejmosťou je aj podpora V2L, teda z batérie elektromobilu viete poháňať iné elektrické zariadenia. Zaujímavé je, že IONIQ 9 zobrazuje stav nabitia prostredníctvom zelených bodiek na volante.
Lahôdkou budú určite predné sedadlá s možnosťou masážnej funkcie. Masáž ale ponúknu aj sedadlá v druhom rade, ktoré sú kráľovsky veľké, ako v prvej triede v lietadle. Hyundai si vraj na masážnej funkcii dal záležať a tešiť sa vraj môžeme aj na akúsi dynamickú dotykovú masáž. Druhý rad sedadiel je možné aj otáčať a posúvať, vďaka čomu môžu oproti sebe sedieť cestujúci v druhom a treťom rade.
Posuvná je i stredová konzola Universal Island 2.0 s obojstranne otvárateľnými lakťovými opierkami, vďaka čomu sa do úložného priestoru dostanú aj cestujúci vzadu. Celkovo má konzola ponúknuť až 18,2 litra priestoru.
V ponuke ale bude IONIQ 9 aj s klasickou lavicou v druhom rade, nie iba týmito špičkovými delenými sedadlami. Zadná lavica ponúkne dve miesta na sedenie, pričom v kufri ešte stále ostane dosť miesta na batožinu. Maximom je 1 323 litrov, keď sa sklopia oba rady zadných sedadiel. Bez nich, aj s tretím radom je v kufri až 620 litrov priestoru. Ďalších 88 litrov (resp. 52 v prípade AWD verzií) je v pod prednou kapotou, v tzv. frunku.
Interiér je vyskladaný z množstva recyklovaných a obnoviteľných materiálov. Koža je syntetická, mnohé plastové časti sú z recyklovaných PET fliaš. Tým ale Hyundai nekončí a dokonca aj farby na IONIQ 9 sú z recyklovaných pneumatík. Hyundai sa tiež chváli novým systémom zatvárania s akýmsi valčekovým závesom dverí, ktorý má zaisťovať lepšie lícovanie a povrchovú úpravu, a novo vyvinutú elektrickú západku kapoty pre prístup k prednému kufru.
Palubná doska má tzv. aerostetický dizajn s úzkymi vetracími otvormi. Zakrivený 12″+12″ displej infotainmentu má poskytnúť množstvo informácií hlavne pre vodiča. Nechýba ani hlasový asistent s prvkami umelej inteligencie, novinkou má byť služba Features on Demand (FoD), ktorá má umožniť ďalej si prispôsobiť vozidlo pomocou digitálnych vylepšení zakúpených v online obchode. Produkty FoD majú ponúkať dynamické svetelné vzory pri otváraní dverí, dynamické sprievodné svetlo pri zatváraní dverí a možnosti streamovania obsahu, vrátane Amazon Music a Soundcloud. Za príplatok môžete mať v aute aj 5.1ch systém do BOSE so 14 reproduktormi.
Zaujímavosťou sú až 100 W USB-C porty pre pasažierov vpredu i vzadu! Pravdepodobne budú príplatkové. Energiu má dodávať hlavný akumulátor. Inou zaujímavosťou je možnosť klimatizácie iba zadnej časti napríklad pre prípad kempovania, ale aj UV-C sterilizátor v priehradke na dezinfekciu malých predmetov ako mobily či kľúče.
Hyundai IONIQ 9 má nielen základné, ale aj mnohé pokročilé asistenčné systémy ako napríklad asistent na predchádzanie čelným zrážkam, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent na predchádzanie zrážkam v mŕtvom uhle, varovanie pri bezpečnom vystupovaní, upozornenie na cestujúcich vzadu, inteligentný asistent obmedzenia rýchlosti, varovanie pred nepozornosťou vodiča, monitor mŕtveho uhla, asistent na predchádzanie zrážkam zozadu apod.
Pre zaujímavosť, Hyundai IONIQ 9 má na dĺžku 5,06 metra, na výšku 1,79 m a na šírku až 1,98 m. Rázvor je až 3,13 m! Toto pritom nie je ani zďaleka posledný elektromobil (iba ak tento rok). Hyundai totiž plánuje do roku 2030 (do 5 rokov) predstaviť 23 nových elektrických modelov.
Hyundai IONIQ 9 sa má na globálny trh dostať v priebehu budúceho roka, u nás to bude v druhej polovici roka. Cena zatiaľ nie je známa.