Hyundai oficiálne na náš trh uviedol svoju ostrú verziu obľúbeného plne elektrického modelu IONIQ 5. Novinka má väčšiu batériu, podstatne vyšší výkon a hlavne výrazne športový dizajn, ktorý na ceste neprehliadnete.
Či už na ceste uvidíte legendárnu modrú farbu Performance Blue, alebo ostrú oranžovú Soultronic Orange z predstavenia, vždy budete jasne vidieť, že ide o športovú verziu klasického IONIQ 5. Ako?
Hyundai IONIQ 5 N má výrazne ostrejšie črty, klasickú farbu dotvárajú oranžové detaily, napríklad pás pozdĺž predného nárazníka či kolmá linka v prednej maske. Maska má väčšie otvory s aktívnymi klapkami, ktoré regulujú prívod vzduchu pre podstatne väčší chladič za nárazníkom. Hyundai zväčšil nielen ten, ale zvýšil aj účinnosť chladenia batérie i oleja.
Samozrejmosťou sú logá N vpredu i vzadu a čierne logá Hyundai. Zboku je INONIQ 5 N tiež celkom iný, Bočné prahy sú zvýraznené, pokračuje pritom nimi linka z predného nárazníka. Iné je aj posadenie auta, a to hlavne vďaka 21″ diskom kolies. Za nimi sú aj väčšie brzdy. Vpredu majú 400 mm, vzadu 360 mm, klasický IONIQ 5 má 345 mm. Výraznou premenou však prešiel aj celý podvozok. N-ko má vylepšené tlmiče i celú zadnú nápravu.
Prekvapením je, že IONIQ 5 N narástol, a to o 8 cm na dĺžku (4 715 mm) a 5 cm na šírku (1 940 mm). Naopak, celkom logicky, klesol o 2 cm (1 585 mm). Rázvor 3 metre ostal zachovaný. Vo vnútri je to teda pomerne veľké auto.
Širšie a dlhšie je vozidlo hlavne kvôli športovým doplnkom. Zadný nárazník s masívnym difúzorom má šachovnicové červené odrazky. Oranžovú linku nájdeme pritom aj tu. Masívny je aj strešný spojler s nezvyčajným trojuholníkovým tretím brzdovým svetlom.
N-kový je aj volant vo vnútri. Má špeciálne oranžové tlačidlo NGB (N Grin Boost) pre krátkodobé maximalizovanie výkonu. Na 10 sekúnd o 30 kW na maximum 478 kW. Na opačnej strane je tlačidlo na rýchlu zmenu režimu jazdy, ktoré je možné doplniť dvomi ďalšími N tlačidlami v spodnej časti volantu. Tým nastavíte vlastné režimy jazdy. Pod volantom sú zas pádielka pre radenie. V tomto prípade slúžia pre funkciu N e-Shift – simulujú 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku.
Iné sú aj sedadlá. Sú športové, ale zároveň veľmi pohodlné. Môžete ich mať v Alcantare a koži. Zaujímavé je aj elektronické spätné zrkadlo.
IONIQ 5 v ostrej verzii ponúka celkový výkon až 478 kW, teda 650 koní a krútiaci moment neuveriteľných 770 Nm dostupných od 0 otáčok za minútu. Na stovku vystrelí za 3,4 sekundy! Maximálka je 260 km/h.
Čerešničkou je N Active Sound+ (NAS+) systém, v ktorom riadiaca jednotka neustále upravuje zvuk auta v závislosti od rýchlosti alebo polohy plynového pedálu a simuluje zvuk radenia prevodových stupňov. O zvuk sa stará 8 reproduktorov v kabíne a 2 externé reproduktory (vpredu a vzadu). Dokonca si môžete vybrať z troch zvukových prejavov – Ignition, Evolution alebo Supersonic, ktorý simunuje zvuk stíhačky!
O pohon sa starajú dva elektromotory, každý na jednej náprave. IONIQ 5 N je tak štvorkolka s permanentným pohonom. Na zadnej náprave je však elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD) umožňujúci lepšie rozdeľovať hnaciu silu, pričom je schopný zvýšiť krútiaci moment až na 1 800 Nm.
Aby ste na jedno nabitie prešli čo najviac, v podlahe je až 84 kWh batéria. Tá umožňuje novinke dojazd takmer 450 km. Plusom je aj rýchle nabíjanie – z 10 % na 80 % kapacity sa viete dostať aj za 18 minút vďaka podpore 350 kW nabíjania. V AC režime sa viete nabíjať výkonom 10,5 kW. Batéria má aj technológiu N Battery Preconditioning na predprípravu batérie pred intenzívnou jazdou. Technológia N Race zas optimalizuje tepelnú odolnosť batérie na okruhu. Na okruhu vodiči ocenia aj funkciu brzdenia ľavou nohou.
Lahôdkou je, že IONIQ 5 N automaticky vodičovi navrhne aktiváciu režimu N, keď kamera rozpozná dopravnú značku s dvojitou zákrutou!
Novinku si už viete kúpiť na našom trhu. Cena začína na 75 490 €. Maximálne vybavený kúsok vás vyjde na 77 780 €, pričom priplácate si iba za presklenú strechu, výnimočnejšiu farbu. Nič viac v inak nabitom IONIQ 5 N nemôžete mať extra. Hyundai totiž už základ vybavil maximálne ako vedel.
Mimochodom, Hyundai na domácom trhu oznámil vynovený model IONIQ 5, ktorý dostane napríklad 84 kWh batériu (doteraz 77,8 kWh). Novinkou má byť aj Digital Key 2 s možnosťou odomykania Apple Watch. Drobné zmeny sa dotkli interiéru i exteriéru. Na finálne zmeny si musíme počkať do oficiálneho predstavenia.