Hyundai po mnohých odhaleniach a čiastočných predstaveniach konečne oficiálne odhalil svoj najnovší elektromobil IONIQ 5. Hoci má tvar hatchbacku, je podstatne väčší a výrobca ho preto navýza skratkou CUV (Crossover utility vehicle).
Dizajn sme opisovali už v minulosti, no stále musíme uznať, že sa juhokórejskej značke vydaril na jednotku. Ostré hrany, črty pravého hatchbacku, unikátne svetlomety vpredu i vzadu… Proste nádhera, ktorá sa síce nemusí páčiť každému, no aj podľa ohlasov zo sveta je dizajn novinky prijímaný veľmi kladne. Len tie 20-palcové kolesá na bežnom modeli asi neuvidíme.
Rozmery novinky sú pomerne veľké. Na dĺžku má 4,635 metra, rázvor náprav je až 3 metre, takže v interiéri môže byť miesta celkom požehnane. Šírka 1,89 m je celkom bežná, výška 1,605 m vôbec nepripomína SUV, práve skôr spomínaný hatchback.
Ako jediný model automobilky zároveň ponúkne nie len batožinový priestor vzadu, ale aj vpredu! Tzv. frunk bude mať síce objem len maximálne 57 litrov (24 l pri AWD), no aj to poteší na uskladnenie vecí, ktoré nemusia zaberať miesto v kufri. Kufor má mať v základe 531 litrov.
V ponuke budú viaceré verzie pohonu na novej platforme E-GMP. Základný model bude poháňať elektromotor na zadnej náprave s výkonom 125 kW (168 k) a 350 Nm. Na výber bude ale aj model s pohonom všetkých kolies. Základná verzia bude mať vpredu motor 53 kW (71 k), vzadu ponúkne 120 kW (161 k) čím vznikne pohon s výkonom 173 kW (232 k) a 605 Nm.
Na výber bude ale aj výkonnejšia alternatíva, ktorú bude možné párovať iba s väčšou batériou. Tá bude mať taktiež RWD i AWD pohon. V prípade pohonu zadnej nápravy ponúkne 160 kW (215 k) a 350 Nm, v prípade pohonu oboch náprav bude kombinovaný výkon na úrovni 225 kW (302 k) a 605 Nm.
Vďaka tomu najvýkonnejšia verzia zrýchli z 0 na stovku za 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na 185 km/h. Výkonné elektromotory sa vedia postarať dokonca aj o ťahanie prívesného vozíka do 1,6 tony.
K dispozícii budú aj dve veľkosti 800V batérie. Základná bude mať 58 kWh, vyššie modely a motorizácie budú vybavené 72,6 kWh batériou. S tou má novinka s pohonom zadných kolies dosiahnuť do 480 km na jedno nabitie. Ostatné dojazdy pre nižšie verzie nie sú zatiaľ známe.
Lahôdkou ale bude nabíjanie batérie. Už v minulosti Hyundai odhalil, že za 18 minút sa nabije z 10 na 80% kapacity. To znamená, že IONIQ 5 bude možné nabíjať s výkonom 350 kW a 800V!
To je viac ako akýkoľvek iný dnes dostupný elektromobil na trhu, dokonca aj Porsche Taycan s 270 kW nabíjaním. IONIQ 5 ale podporuje aj 400V nabíjanie na bežných rýchlonabíjacích staniciach.
Potešujúcou správou je, že Hyundai IONIQ 5 bude na vybraných trhoch dostupný s ročným bezplatným nabíjaním v sieti IONITY, v ktorej po novom figuruje už aj automobilka Hyundai. Pre všetkých európskych zákazníkov aj bude dostupná služba Charge myHyundai (aj ako appka) s viac ako 200 000 nabíjacími bodmi.
Služba je zatiaľ dostupná iba v 4 krajinách Európy, v prvej polovici tohto roka sa má rozšíriť do ďalších 5 krajín. Slovensko medzi nimi nie je. Podľa najnovších informácií zo slovenského zastúpenia, služba bude pre našincov dostupná od augusta tohto roka.
Hyundai zatiaľ ale nešpecifikoval výkon internej nabíjačky pre AC nabíjanie. Snáď nepôjde o 7,4 či 11 kW. Dnes už aj v malých elektromobiloch nájdete 22 kW AC nabíjačku.
Okrem toho je IONIQ 5 schopný dodávať energiu pre elektrospotrebiče do výkonu 3,6 kW. K batérii je tak možné pripojiť viacero zariadení, 3,6 kW je pomerne dosť. Rýchlovarná kanvica má napríklad maximum niekde na úrovni 2 kW, a to je už dosť.
Hyundai s oficiálnym predstavením novinky odhalil aj doteraz tajomný interiér. Ten by sa dal opísať ako funkčný minimalizmus. Pred vodičom sú v podstate dva veľké displeje s uhlopriečkou 12 palcov. Ten nad stredovým tunelom je pritom dotykový. Pred vodičom je nie len displej, ale aj head-up displej, ktorý má využívať prvky rozšírenej reality.
Samozrejmosťou IONIQ 5 budú viaceré bezpečnostné prvky, a to aktívne, ako aj pasívne. Najzaujímavejšou novinkou bude HDA 2, Highway Driving Assist 2, akýsi semiautonómny systém riadenia, ktorý bude ale zjavne fungovať (ako názov napovedá) iba na diaľniciach. Chýbať ale nebudú bežné aktívne prvky ako sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, sledovanie únavy vodiča apod.
Mnoho prvkov interiéru je vyrobených z recyklovnaých PET fliaš, ale aj z bio PET prírodného materiálu. Ekologická maá byť aj koža, ktorá je síce vo vybraných verziách pravá, no spracovaná má byť ekologicky.
Zaujímavosťou je, že predné sedadlá je možné sklopiť takmer do vodorovnej polohy. Hyundai to vysvetľuje tým, aby si počas aj krátkeho nabíjania batérie mohli majitelia oddýchnuť. Pri sklopení sedadiel sa zároveň vyklápa aj časť na opretie nôh spod sedadla. Hoci toto nebude často využívaná funkcia, je to výborný nápad!
Inou zaujímavosťou, ktorú v takto malých automobiloch nie je vidieť je posuvný stredový tunel. Hyundai ho nazval Universal Island, pričom ho je možné posunúť celý o 14 cm, čo sa hodí práve pri sklopených predných sedadlách. Poteší určite aj 15 W bezdrôtové nabíjanie, a to aj pre pasažierov vzadu.
Chýbať nemá ani bezdrôtová konektivita Bluelink cez Bluetooth. Vylepšená verzia sa dočkala aj hlasového ovládania, ale aj funkcií ako Connected Routing, Last Mile Navigation či používateľských profilov.
Hyundai IONIQ 5 má prísť na trh v prvej polovici tohto roka. Hoci tej už končí druhý mesiac, Hyundai zatiaľ o novinke neprezradil viac. Nie je známa ani jeho cena.