Cenovo dostupné elektromobily môžu spôsobiť väčšie rozšírenie elektromobility. Bude práve nový Hyundai INSTER tým autom, ktoré zmení hru?
Novinku si už viete naplno objednávať na Slovensku. Teraz sme ju videli už aj naživo, a to v základnej či plnej výbave. Pozrite sa, čím nás INSTER zaujal.
Hyundai INSTER dopĺňa portfólio elektromobilov výrobcu a dá sa povedať, že je štartovacím modelom do sveta elektromobility. Je totiž najmenší a aj najlacnejší. Len pre pripomenutie si pripomeňme, že Hyundai dnes ponúka elektromobily KONA Electric, IONIQ 5 a IONIQ6. Tak ako prišiel najdostupnejší a najmenší model, v tomto roku portfólio výrobcu obohatí aj najväčší model, elektrické SUV Hyundai IONIQ 9.
Vo svojom segmente však nebude INSTER jediný. Už dnes si viete kúpiť napríklad kompaktný elektrický Fiat 500e, rovnako Daciu Spring či novinku Citroën ë-C3 a Renault 5 E-Tech. Čoskoro dorazí aj model Fiat Grande Panda. Toto všetko sú elektromobily, ktoré lákajú na cenovú dostupnosť a môžu byť ideálnym kandidátom do mesta. A keďže ich nie je málo, je dobré, ak sa viete odlíšiť. Tu sa to INSTER-u darí v mnohých detailoch. Najväčším lákadlom však môžu byť práve prvky výbavy, ktoré jednoducho u konkurencie budete hľadať ťažko. Tak napríklad INSTER ponúkne aj tepelné čerpadlo, technológiu Vehicle to Load (V2L) s možnosťou nabíjania iných zariadení priamo z batérie elektromobilu alebo digitálny kľúč či mimoriadne bohatú výbavu a také vychytávky, ako napríklad plne sklápateľné predné sedadlo vodiča a spolujazdca.
Napriek tomu, že Hyundai INSTER má na dĺžku 3 825 mm, jeho rázvor je 2 580 mm, čo je výborná hodnota. Keď sme si do novinky sadli, musíme uznať, že pasažieri na zadných sedadlách sa budú cítiť rozhodne komfortne! Vo vyššej verzii nechýba možnosť polohovať zadné sedadlá, rovnako posúvať ich „lavicu“ čím viete zväčšiť batožinový priestor z 238 na 351 litrov.
Na fotografii vyššie sa pozeráte na základnú výbavu Comfort modelu INSTER so 42 kWh batériou, elektromotorom s výkonom 97 koní v akciovej cene 23 250 eur. Ak chcete väčšiu 49 kWh batériu a výkon 115 koní, treba ri priplatiť presne 1 800 eur. Mimochodom pre firmy a podnikateľov Hyundai pripravil špeciálnu cenu, kde výbava Comfort s menšiou batériou vychádza na 17 707 eur bez DPH, čiže 21 780 eur (s 23 % DPH)! V špeciálnej akcii sú všetky výbavové stupne modelu, takže rozhodne stojí za to si pozrieť ponuku výrobcu.
Už v základe prekvapí bohatá výbava, najmä čo sa týka asistenčných systémov. Nechýba napríklad inteligentný adaptívny tempomat vrátane asistenta pre jazdu na diaľnici, sledovanie mŕtveho uhla či parkovacia kamera. Najväčšiu nevýhodu zo statickej prezentácie vidíme len v priestore pre nohy vodiča, jednoducho stredový panel palubnej dosky až príliš vytŕča, prekáža a je z tvrdého plastu. Keďže ide o elektromobil, mohlo byť toto riešené lepšie, najmä vzhľadom na kompaktnosť modelu. Nepotešia vás ani tvrdé plasty, všade kam sa pozriete, vrátane kompletnej výplne dverí!
Vyššie výbavy sú už však ako z iného sveta. Pozrite si fotografie nižšie, tu sa cítite priam v aute vyššej triedy, najmä čo sa materiálov, čalúnenia a aj TECH výbavy týka. Síce aj v základe, ale tu ešte viac, oceníte aj množstvo nápadov, ktoré by sme mohli nazvať aj „Simply Clever“, ak by sme písali o inej automobilke. V interiéri nájdete praktické háčiky vo výplni dverí, sklopný stolík na operadle spolujazdca, držiak na dáždnik, odkladaciu priehradku na operadle spolujazdca, ale i možnosť voliť si výplň dverí napríklad na držiak fotografií, kartičiek a podobne.
Obrovským plusom je možnosť sklopiť predné sedadlo (aj vodičove aj spolujazdcove), kde potom do interiéru viete vložiť kľudne i matrac s dĺžkou 220 cm. Všetko je pritom sklopené do roviny. Minimálne, ak by ste aj surfovali, taký surf v INSTER-i preveziete hravo. Práve variabilita je obrovskou konkurenčnou výhodou modelu.
Technologicky je INSTER tiež na tom výborne, v zásade mu nechýba nič z väčších modelov, a to vrátane infotainmentu s veľkým 10,25″ dotykovým displejom či aplikáciou s podporou digitálneho kľúča. A ako ďaleko s elektromobilom zájdete? V prpade väčšej 49 kWh batérie je WLTP dojazd 370 kilometrov. Maximálna rýchlosť je pritom 150 km/h. A batériu viete nabiť z 10 na 80 % za cca. 30 minút. Totiž výkon nabíjania môže byť na úrovni až 120 kW. To sú na svoju triedu vynikajúce parametre.
Hyundai INSTER rozhodne zamieša karty medzi dostupnými elektromobilmi. Už teraz sa tešíme na reálne skúsenosti.