Výhody
- atraktívny a reprezentatívny vzhľad
- dojazd nad 1000 km
- bohatá multimediálna výbava
- ticho a priestor v interiéri
Nevýhody
- vyššia cenníková cena
- pevné výbavy s minimálnou možnosťou konfigurácie
- málo asistenčných systémov
Keď som si v roku 2012 vyberal služobné auto – podmienka kombi strednej triedy, Hyundai i40 nebol vôbec medzi favoritmi. Nepáčil sa mi. Keď som však nedokázal vo svojom finančnom limite získať slušne vybavený vysnívaný model konkurencie, začal som hľadať ďalej. Dostal som odporúčanie, že si mám ísť predsa len pozrieť aj i40-ku. A bola to láska na prvý pohľad. Možno i preto, že vo svojom limite som si mohol dovoliť najvyššiu výbavu Premium, do ktorej som si sadol.
Doteraz som nadšený z netradičného vzhľadu a výbavy, ktorú by som si inak nepriplatil, resp. u konkurencie by som si ju vôbec nemohol dovoliť. A to najmä z cúvacej kamery, elektrického ovládania kufra, koženého čalúnenia, elektrických predných sedadiel s pamäťovou funkciou aj s možnosťou ventilácie, vyhrievaného koženého volantu, panoramatickej strechy…, určite si pozrite cenník a výbavu Premium, čo v nej všetko nájdete. A schválne, skúste si tieto položky dopriať napríklad aj v takej Octavii, pričom ide stále o auto nižššej triedy. Nielenže za Octaviu zaplatíte podľa cenníka viac, ale Škoda ani iní predajcovia vám nedokážu ponúknuť tak výhodné podmienky ako Hyundai. Zľavy sú skutočne atraktívne, pritom nemusíte u predajcu nakúpiť celú flotilu áut.
Avšak, počas trojročných skúseností som zistil aj viacero chýb. Ideálne auto neexistuje, to mi je jasné, ale slabé diaľkové svetlá či nevýrazný zvuk audio systému so subwooferom výrobcovi neviem odpustiť. Objavili sa aj chyby v elektronike, najmä parkovacie senzory pípajúce aj vtedy, keď to nie je nutné vymenil snáď každý majiteľ i40-ky. Lenže 5-ročná záruka a najmä prístup, kedy vám servis bez výhovoriek bezplatne vymení či opraví všetko, na čo ukážete, som nezažil ani pri prémiovej značke. A prečo to píšem? Lebo som sa na test faceliftovanej verzie novinky veľmi tešil, chuť porovnať bola obrovská!
Na prvý pohľad zmien veľa nie je, každý si všimne najmä úplne novú prednú masku. Pár dní však stačilo na to, aby som zistil, že výrobca toho vylepšil viac, ako sám komunikuje. Čo musím modernizovanej i40-ke uznať je skutočnosť, že vyzerá ako celok hodnotnejšie. Nie je to len o úplne novej prednej maske, na ktorú i tak každý hovorí, že je inšpirovaná grilom z Audi, ale aj o nových diskoch, grafike svetiel a celkovo charaktere auta, ktorú dotvára aj testovaná hnedá farba exteriéru a interiéru. Navyše sedan je manažérsky krásavec, i keď i40 kombi mnohí považujú za jeden z najkrajších kombíkov na trhu.
Testovaná tmavo hnedá metalíza s názvom Tan brown v kombinácii s hnedým interiérom a hnedým koženým čalúnením, je jednoducho nádherná oku lahodiaca kombinácia, i keď príplatková. Vyzerá luxusne. Keď som však prvýkrát sadol do interiéru, pripomenula sa mi Škoda Superb predchádzajúcej generácie vo výbave Laurin & Klement, na ktorú doteraz spomínam s nadšením, a to najmä kvôli podobným farbám interiéru.
Moje nadšenie neprestávalo. Ak poznáte niekoho s i40-kou, pravdepodobne sa sťažuje na vŕzgajúce plasty v interiéri. Testovaný model mal cez 11-tisíc kilometrov, no nepočul som absolútne nič. Verím, že to nie je len náhoda a v Kórei výrazne zapracovali na kvalite spracovania lesklých častí plastov. Nová i40 si zaslúži pochvalu aj za odhlučnenie interiéru či tlmenie nerovností, ťažko jej budete hľadať konkurenta.
Na nové svetlá som si však nezvykol. Je to samozrejme vec vkusu, ale nová grafika LED diód v predných svetlometoch absolútne odignorovala výrazný poznávací znak predchádzajúcej verzie v tvare obráteného V-čka. S novou maskou chladiča to však asi inak nešlo. Tešil som sa, že i40-ka bude s úplne novými adaptívnymi Bi-Xenónovými svetlometmi lepšie svietiť, najmä v noci pri zapnutí diaľkových svetiel. Výhodou je, že pribudol automatický asistent diaľkových svetiel, ktorý prepína svetlá a reaguje aj na protiidúce autá. Prepnutie na diaľkové svetlá však opäť takmer nespozorujete. Rozdiel medzi stretávacími je minimálny a diaľkové svetlá sú stále nedostatočné. Toto je asi jediná premrhaná šanca na nápravu.
Naopak dieselová 1,7-čka CRDi nabrala dych. Papierovo sa výkon zvýšil len o zanedbateľné 4 kW/5 koní, na súčasných 104 kW/141 koní. Reálne však rozdiel cítiť výrazne a ak ste niekedy čítali, že má i40-ka „dieru“ medzi 1600 – 2000 otáčkami, tá sa stratila. Motor zaberá plynule za každých okolností. Manuálna prevodovka radí absolútne presne. Zvýšil sa aj dojazd na plnú 70 l nádrž, bez problémov prejdete 1 100 kilometrov, čo je v danom segmente obrovská výhoda. Reálna spotreba je však od tej papierovej stále výrazne vyššia. Rozdiely viac ako liter na 100 km nepotešia najmä podnikateľov. Žiaľ z mojich skúseností, reálna spotreba je podstatne vyššia aj u konkurencie.
Okrem motorizácie ma milo prekvapil aj úplne nový navigačný a multimediálny systém využívajúci rovnaký dotykový 7-palcový displej. O tom sa veľmi nehovorí, zmena je však výrazná! Nezostal kameň na kameni. Navigácia má prehľadnejšiu grafiku, prepracovanejšie navádzanie, ale najmä je už možné vypnúť hlasovú navigáciu aj natrvalo! Predtým sa hlasová navigácia vždy nepochopiteľne automaticky aktivovala po štarte motora, čo je otravné ak hlasové pokyny neradi počúvate. Príjemným prekvapením je aj hlasová navigácia v slovenčine s peknou výslovnosťou, a to aj pri čítaní názvov ulíc. Mapy sa presunuli na pamäťovú kartu. Vylepšila sa aj klávesnica pre zadávanie znakov. Počas testu som si pochvaľoval rozmiestnenie údajov počas navigovania. V podstate je to taký Sygic medzi vstavanými automobilovými navigáciami.
Páči sa mi aj hlavná obrazovka so zobrazením mapy a rádia s možnosťou vytvoriť si vlastnú ponuku rýchlych volieb funkcií systému. To je veľmi praktické. Skutočne poteší, keď na jednej obrazovke vidíte naraz navigáciu aj práve prehrávané skladby či hrajúce rádio. Množstvo funkcií tak máte k dispozícii o niekoľko kliknutí menej. Len tlačidlo DOMOV mohlo byť pod displejom medzi ostatnými, takto ho musíte hľadať v ľavom hornom rohu. Novinkou je aj podpora prehrávania DivX súborov.
Výhodou je aj prepojenie informácií multimediálneho systému s palubným počítačom, čo predtým nebolo podporované. Navigačné pokyny, Bluetooth či informácie z audio systému vidíte aj v prístrojovom panely. Zmenila sa i grafika rádia, i tu máte lepší pocit pri ladení staníc, ale najmä mnohí ocenia podporu DAB. Osobne som bol nadšený zo zvuku audiosystému. Na reproduktoroch svieti logo Infinity, pritom odhalený reproduktor v kufri má logo JBL. Ako majiteľovi vám je v podstate jedno, kto je za zvukom, dôležité je, či si užijete svoje obľúbené skladby. V mojej i40-ke napriek rovnakému počtu reproduktorov so subwooferom citeľne chýbajú basy, ktoré sú v tejto novej presne také, ako by ste ich chceli počuť. Celkovo je počúvanie skladieb v odhlučnenom interiéri pôžitkom.
Asistenčných systémov je však v i40 na dnešnú dobu málo, a to aj napriek tomu, že pribudol systém rozpoznávania dopravných značiek – SLIF. Kamera umiestnená za čelným sklom dokáže rozpoznať nielen rýchlostné značky, ale aj zákazy predbiehania. Rozpoznanie značiek funguje bezchybne, škoda len, že systém si akosi nerozumie s navigáciou a robí si čo chce. A to doslova. Neviem si totiž vysvetliť, že v jednom momente zruší 70-ku pred obcou, ktorú krásne prečítal, 50-kou pri vstupe do obce. Čo je správne, avšak inokedy vám nechá 70-ku svietiť aj v obci. Naopak ak je v obci obmedzená rýchlosť na 40-ku, kľudne vám toto číslo svieti ešte niekoľko kilometrov mimo obce. Osobne rozpoznávanie dopravných značiek vítam, často si niektoré ako vodič nevšimnete, ak vám však na displeji palubného počítača svieti rýchlosť, ktorá už dávno nie je platná, je to rušivé.
K dispozícii je tiež systém pre aktívne sledovanie jazdných pruhov, tzv. LKAS. Potešujúce je, že dokáže udržať jazdný pruh aj keď pustíte volant, a to približne 15 sekúnd. Pred vypnutím vás systém akusticky upozorní, aby ste prevzali riadenie a keď nereagujete, zvuk je intenzívnejší. Potom sa však systém vypne. Celkovo som ale používanie LKAS obmedzoval. Podobne ako u väčšiny systémov konkurencie vám do riadenia zbytočne „kecá“ tým, že upravuje jazdu v jazdných pruhoch aj keď držíte volant. Niekedy s ním bojujete o to, kto z koho. Pochvalu si však zaslúži za rozpoznanie čiar aj počas dažďa, registruje samozrejme aj dočasné značenie jazdných pruhov.
Osobne sa neviem stotožniť so systémom automatického pozdĺžneho parkovania, celkovo. Som presvedčený, že v automobilovom priemysle ide o jeden z najzbytočnejších asistenčných systémov. V i40-ke sa môžete nechať automaticky pozdĺžne zaparkovať vďaka systému SPAS. Systém funguje bez chýb. Z asistenčných systémov mi však rozhodne chýbal najmä adaptívny tempomat, ale i sledovanie mŕtveho uhla či iné systémy, na ktoré som si zvykol a v modernom aute by som ich chcel mať. Tie si totiž nemáte možnosť ani priplatiť. V súčasnosti by som už ocenil aj online funkcie infotainmentu, ak by Hyundai ponúkol Android Auto či Car Play, bolo by to len výhodou. Tu si tiež budete musieť počkať na ďalšiu generáciu.
Ak si môžete dopriať Hyundai i40 vo výbave Premium, bude si vás hýčkať veľmi bohatou výbavou, kde nechýba vyhrievanie volantu, ventilované predné kožené sedadlá, bezkľúčové otváranie a štartovanie, elektrické otváranie kufra s možnosťou automatického otvorenia pri príchode k autu, elektrická roletka pre zadné okno, kvalitný multimediálny a audio systém či opísané asistenčné systémy. Ja by som sa dnes pravdepodobne opäť rozhodol pre i40, i keď má veľkú konkurenciu najmä v novej Mazde 6, Forde Mondeo, Volkswagene Passat či Peugeote 508. Presvedčila by ma opäť cena, testovaný model vyšiel po odpočítaní bonusu vo výške 3 000 € na 29 490 €. A určite by to nebola zo strany predajcu konečná cena. Základná, taktiež bohatá výbava Family pritom stojí 22 990 €.