Nákladné autá bez vodiča, no najmä autonómne kamióny môžu výrazne zmeniť podoby nákladnej cestnej dopravy v blízkej budúcnosti. Popri prechode pohonov na elektrinu, alebo vodík, pôjde o ďalšiu revolučnú zmenu.
Tá na jednej strane zasiahne do životov tisícov profesionálnych vodičov tým, že zredukuje ich počet, no pomôže zlepšiť plynulosť a bezpečnosť dopravy, znížiť emisie a celkové náklady na dopravu.
Kamióny bez vodiča budú bezpečnejšie
Napriek tomu, že jeden z lídrov v oblasti vývoja systémov pre autonómnu jazdu – Uber – nedávno oznámil, že predbežne ukončí vývoj autonómnych kamiónov, ide o mimoriadne perspektívnu oblasť.
Kamióny v kolóne budú totiž môcť jazdiť aj s nižším stupňom autonómneho riadenia (postačila by aj úroveň 3). Na čele flotily by išiel síce tiež autonómny kamión, ale s vodičom v kabíne, ktorý by dokázal riešiť neočakávané situácie, ale ostatné kamióny v kolóne by mohli jazdiť úplne bez vodiča. Bude to čosi ako nákladný vlak na cestách.
Jednou z automobiliek, ktorá intenzívne pracuje na vývoji samojazdiacich nákladných áut, je aj kórejská spoločnosť Hyundai Motor Company. Podľa najnovších informácií firma 21. augusta úspešne absolvovala jazdu po diaľnici s autonómne riadeným kamiónom Hyundai Xcient.
Ťahač s veľkým nákladným návesom prešiel približne 40 km po diaľnici medzi mestami Uiwang a Incheon. Nákladiak trasu úspešne absolvoval za jednu hodinu, pričom na rýchlostnej komunikácii striktne dodržiaval rýchlostný limit 90 km/h.
Hyundai Motor už v minulom roku úspešne absolvoval autonómnu jazdu úrovne 4 s prototypmi Ioniq v centrálnej zóne Las Vegas a autonómnu jazdu úrovne 4 dlhú 190 km zo Soulu do Pyongchangu s prototypmi Hyundai NEXO poháňanými palivovým článkom na vodík a limuzínou Genesis G80 počas zimných olympijských hier 2018.
Čo obnášajú vyššie úrovne autopilota, vysvetľujú definície SAE:
Úroveň 3 autonómneho riadenia umožní vodičovi nesledovať chod auta. Vodič sa počas jazdy môže venovať iným činnostiam, nesúvisiacim s vedením vozidla. Auto dokáže núdzovo zastaviť, no vodič musí byť pripravený v prípade potreby reagovať.
Pri úrovni 4 už vodič nemusí vôbec sledovať chod auta. Môže si aj pospať. Autonómne riadenie je však obmedzené na určité prostredia (diaľnice), alebo situácie (napríklad dopravné zápchy). Vozidlo môže kedykoľvek autonómne riadenie zrušiť.
Úplná autonómia jazdy príde až s úrovňou 5, ktorá predstavuje robotické autá vybavené umelou inteligenciou. Auto už nemusí mať ani volant a vodič vôbec nemusí byť vo vozidle prítomný.
Cieľom sú autonómne kamióny 4. úrovne
Demonštrácia autonómnej jazdy prebiehala s ťažkým nákladným automobilom Hyundai Xcient s maximálnou nosnosťou 40 ton. Automobil bol vybavený systémom pre autonómnu jazdu, ktorá zodpovedá úrovni 3, ako ho definuje Society of Automotive Engineers (SAE). Počas jazdy sedel v kabíne vozidla vodič, ktorý bol pripravený prevziať manuálne riadenie v prípade potreby.
Aj systém 3. úrovne, aký používa testovací kamión Hyundai, je kvalitatívnym prínosom. Umožňuje automaticky udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, meniť jazdné pruhy, identifikovať prechody vozidiel idúcich vpredu do iných jazdných pruhov, navigovať cez tunely a automaticky prispôsobovať rýchlosť, až po zastavenie a opätovný rozjazd.
Hyundai vybavil vozidlo podobnými senzormi, ako používajú autonómne osobné autá, ale pridal aj senzory optimalizované pre ťažké nákladné automobily. Sústava senzorov zahŕňala 3 predné a zado-bočné kamery, predný a zadný radar a 3 lidary (vpredu a po bokoch). Doplnený bol aj senzor uhla natočenia návesu voči ťahaču, ktorý umožňuje stabilizovať náves v ostrých zákrutách.
Dáta zozbierané senzormi sa porovnávajú s digitálnou mapou v HD rozlíšení. Riadiaca jednotka na základe vytvoreného modelu okolitého prostredia v reálnom čase robí presné rozhodnutia pre každú situáciu a ovláda akcelerátor, riadenie a brzdy. Systém ovládania riadenia MAHS (Motor Assist Hydraulic Steering) vyvinutý spoločnosťou Hyundai Mobis umožňuje presne elektrohydraulicky ovládať riadenie podľa povelov riadiacej jednotky.
Autonómne kamióny nie sú len inováciou, ktorá transformuje sektor dopravy a logistiky. Očakáva sa, že prispeje aj k redukcii ťažkých dopravných nehôd, ku ktorým dochádza v dôsledku ľudských chýb.
Hyundai pokračuje vo vývoji samojazdiacich kamiónov s plánom spustiť autonómnu jazdu v konvoji v nasledujúcom desaťročí, ale má aj vyššie ambície „V tejto fáze ešte stále využívame vodiča na manuálne ovládanie vozidla v určitých situáciách, no myslím si, že vďaka neustálemu zdokonaľovaniu onedlho dosiahneme automatizáciu jazdy štvrtej úrovne,“ povedal Main Ziegler, Ph.D., riaditeľ oddelenia stratégie výskumu a vývoja úžitkových vozidiel Hyundai Motor Company.