V posledných týždňoch sme vám priniesli viacero článkov týkajúcich sa problematiky zimných pneumatík a zamysleli sa nad užitočnosťou celoročných gúm.
Možno už o pár rokov bude všetko ináč, vďaka novej integrovanej technológií snehových reťazí z tvarovej pamäte, ktoré sa stlačením tlačidla vysunú z klasickej pneumatiky.
Znie to ako krásny sen – z klasickej pneumatiky, dajme tomu celoročnej, si vodič jednoduchým prepnutím tlačidla v kabíne aktivuje snehové reťaze. Bombový vynález, idete na výlet do hôr a prekvapí vás, podobne ako cestárov, sneh.
O čo ide?
Nová technológia bola predstavená tento týždeň, Hyundai a Kia pritom len nedávno ukázali (potenciálne) prevratný systém pohonu Uni-wheel pre elektromobily.
Technológia pneumatík s integrovanými snehovými reťazami pozostáva zo súpravy kolesa a pneumatiky, ktoré majú radiálne drážky v pravidelných intervaloch, s modulmi vyrobenými zo zliatiny s tvarovou pamäťou vloženými do týchto kanálov. Tieto moduly vyčnievajú, aby fungovali ako „snehová reťaz“, keď je prijatý elektrický signál.
Počas jazdy na nezasneženom povrchu sa zliatina s tvarovou pamäťou nachádza vo vnútri kolesa stlačená do tvaru písmena „L“ a nedotýka sa povrchu vozovky. Keď vodič aktivuje funkciu, elektrické napätie spôsobí, že zliatina s tvarovou pamäťou sa vráti do pôvodného profilu. Materiál vytvorí tvar „J“, vytláča modul z pneumatiky, aby sa dostal do kontaktu s povrchom a takto zlepšil priľnavosť, stabilitu a bezpečnosť na zasnežených cestách.
Na rozdiel od klasických snehových reťazí, ktorých montovanie je komplikované a zdržuje pri ceste, táto technológia spustí snehové reťaze bez toho, aby musela posádka vystúpiť z vozidla.
„Táto inovácia, ktorá bude, dúfajme, niekedy uvedená na vozidlách Hyundai a Kia, odráža náš záväzok premeniť pokročilé technológie na riešenia v reálnom svete, z ktorých budú mať úžitok zákazníci,“ povedal Joon Mo Park, vedúci tímu vývoja pokročilých podvozkov.
Nová technológia je patentovaná v Južnej Kórei aj v USA. Hyundai Motor a Kia údajne zvažujú sériovú výrobu pneumatík po ďalšom technologickom vývoji, testoch odolnosti a výkonu a revíziách predpisov.