Reklama

Hyperloop: najrýchlejšie pocestujeme potrubnou poštou

Juraj Procházka

Zakladateľa spoločností PayPal, Tesla Motors a SpaceX určite nemusíme podozrievať z nedostatku invencie.  Veď len nedávno naznačil, že vo vrecku nápadov mu nechýbajú robotické automobily s autopilotom. Pritom po celých USA buduje sieť rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily Supercharger, kde si vyvolení nabijú svoje Tesla Model S zadarmo, jeho kozmické lode Dragon veselo vynášajú náklad na obežnú dráhu, aj na medzinárodnú stanicu ISS a pritom neustále uvažuje, ako zmysluplne nasadiť elektrinu zo Slnka do bežného života.

Pozrite si

Elon Musk chystá spoločný projekt s Google. Bude to Hyperloop?

Kdeže, priatelia, Elon Musk nie je „solárny barón“, ktorý by ryžoval na drahých výkupných cenách fotovoltaickej elektriny. Naopak, jeho firma SolarCity je úplne odlišného rangu. Ale o tom snáď inokedy. Predvčerom, 13. augusta totiž  Elon Musk v telekonferencii oznámil dlho avizované prvé detaily o projekte Hyperloop. O čo ide?

hyperloop

Vízia dopravnej kabíny Hyperloop. Obr.: Tesla Motors

Hyperloop, alebo „hyperslučka“ je projekt vysokorýchlostnej dopravy kabín levitujúcich v magnetickom poli vo vákuovom potrubí. Cestovné kabíny budú akési kapsule, ktoré budú mať kapacitu niekoľkých pasažierov a budú do potrubia „vystreľované“ podobne ako zásielky v potrubnej pošte v krátkych intervaloch za sebou. Spôsob pohonu zatiaľ nie je jasný – niektoré zdroje špekulujú o pneumatickom pohone (asi kvôli asociáciám so skutočnou potrubnou poštou), iné o elektromagnetickom zrýchlení. Podobný pohon „elektromagnetického dela“ sa okrem experimentálnych zbraní vyskytuje aj vo víziách „vesmírneho vlaku“ StarTram, ktorému sme sa už tiež venovali. V každom prípade to vyzerá na vákuum s elektromagnetickým zrýchľovaním. Musk sa totiž vyjadril, že cestovanie bude pripomínať let lietadlom – najskôr zrýchlenie a potom len pokoj a ticho. Ak by kapsulu poháňal kompresor tlačiaci dozadu vzduch obrovskou rýchlosťou, sotva by sa dalo hovoriť o tichom cestovaní a ťažko si predstaviť ten odpor vzduchu v uzavretej rúre. Vyzerá to skôr na vákuum a magnetickú levitáciu, ale necháme sa prekvapiť.

Pozrite si

StarTram – vlakom na obežnú dráhu?

V každom prípade by Hyperloop mal dosahovať nadzvukovú rýchlosť až 1200 km/hod a vzdialenosť medzi Los Angeles a San Franciscom (asi 610 km) by mali cestujúci, alebo náklad uraziť asi za 30 minút. To je rýchlejšie ako letecká doprava, pričom nepočítame peripetie s dopravou z mesta na letisko, odbavovanie atď. Aktuálne bude tým okolo E. Muska budovať demonštračnú verziu Hyperloop-u, pričom do 7 rokov by malo fungovať konzorcium na financovanie komerčnej podoby tejto dopravy z ríše fantázie. Na uvedenej trase medzi LA a San Franciscom by malo dopravné potrubie stáť na pozemkoch, ktoré sú vysporiadané a mali by slúžiť na výstavbu diaľničnej tepny, informoval portál Gizmag. Keďže pôjde o elektrický pohon a elektrina sa dá v Kalifornii výhodne získať z fotovoltaických elektrární, je myšlienka Hyperloop-u mimoriadne príťažlivá aj z hľadiska ekológie.

Musk povedal, že Hyperloop je zameraný na  zrýchlenie dopravných väzieb medzi mestami, ktoré sú  od seba vzdialené menej než asi 1500 kilometrov. Pre dlhšie vzdialenosti, domnieva sa, by boli ekonomické nízkonákladové nadzvukové lietadlá. Bude takéto lietadlo jeho ďalším projektom?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.