Spoločnosť Hyperloop One, predtým známa pod označením Hyperloop Technologies Inc. (HTI) je jedným z dvoch hráčov, ktorí pracujú na rozvinutí vízie Elona Muska o superrýchlej potrubnej doprave.
Jej konkurentom je Hyperloop Transport Technologies (HTT), ktorá sa u nás zviditeľnila aj vládnym memorandom o príprave trate Hyperloop na trase Bratislava-Viedeň.
Je Hyperloop One v pretekoch „jednotkou“ ?
Hyperloop One však nelení a popri prvom teste motorov na skúšobnej trati (dosiahnutá rýchlosť 186 km/hod) chystá projekty vo viacerých krajinách.
Umelecká predstava trate Hyperloop na dubajskom termináli Jebel Ali.
V hre je moskovský Hyperloop, ale predbehne ho zrejme projekt na ďalekom východe. Hyperloop by tam mal spojiť 70 kilometrovou traťou čínsku provinciu Ťi-lin a ruský prístav Zarubino. Ďalšou víziou je prepojenie Moskvy s Petrohradom a s baltickými prístavmi. Na jej financovaní by sa mali zúčastniť ruské firmy – spomína sa Summa Group ruského magnáta Magomedova, aj vláda.
Hyperloop One uvažuje aj o preprave pasažierov medzi Helsinkami a Štokholmom. Jazda na 480 km trati, čiastočne prechádzajúcej pod dnom Baltiku, by mala trvať len 30 minút.
https://www.youtube.com/watch?v=6x_IB45ySAQ
V dlhodobejšom horizonte by sa mala vybudovať moderná obdoba „Hodvábnej cesty“, spájajúca Čínu s Európou cez Rusko. Zameraná by bola najmä na prepravu nákladných kontajnerov. Takémuto megaprojektu ale budú zrejme predchádzať kratšie nákladné trate.
Prioritou je náklad
Firma Hyperloop One nadväzuje partnerstvá okrem Kalifornie aj v Holandsku, vo Švajčiarsku, v Dubaji a vo Veľkej Británii. Aktuálne sa hovorí práve o zámeroch Hyperloop One v Dubaji. V polovici augusta totiž firma podpísala dohodu s prevádzkovateľom prístavísk DP World.
Predmetom partnerstva je zatiaľ štúdia realizovateľnosti, ako by technika Hyperloop mohla zlepšiť logistiku v dubajskom prístave Jebel Ali.
Kontajnery by sa mali do potrubia nakladať priamo na termináli, ktorý je vybudovaný na umelom ostrove, a ich doprava do vnútrozemia by výrazne odľahčila prístav od kamiónovej dopravy.
Predstava kontajneru prepravovaného v kapsuli Hyperloop.
„Pevne veríme, že táto štúdia je prvým krokom k výstavbe trate Hyperloop v Dubaji,“ povedal Shervin Pishevar, spoluzakladateľ a výkonný predseda Hyperloop One.
Potrvá zrejme ešte niekoľko rokov, kým sa niektorý z projektov Hyperloop podarí uviesť do života, ale je dosť pravdepodobné, že to bude práve trať na prepravu nákladov. Na nej sa totiž môžu s menším rizikom získavať skúsenosti s prevádzkou a údržbou novej dopravnej technológie, než pri preprave cestujúcich. Aj preto sa do Viedne zrejme v najbližšom čase potrubím nepovezieme.