Reklama

Hybridné STOL lietadlá - budúcnosť aerotaxíkov?

Zdroj | Avions Mauboussin
Juraj Procházka
Zdroj | Avions Mauboussin
Zdroj | Avions Mauboussin

V rokoch 1935 až 1948 francúzska fabrika Avions Mauboussin vyrábala ľahké športové lietadlá a dnes jej meno oživil francúzsky startup, ktorý plánuje výrobu hybridných lietadiel s krátkym vzletom a pristátím (short take-off and landing, STOL).

Na rozdiel od lietajúcich strojov s vertikálnym štartom aj pristávaním (VTOL), pripomínajúcich „hračkárske“ quadro-, alebo hexakoptéry na steroidoch, STOL vyzerá ako klasické malé lietadlo.

Pozrite si

Aerotaxík SkyDrive má za sebou úspešný pilotovaný test

VTOL stroje vďaka svojej schopnosti štartovať a pristávať ako vrtuľník budú môcť vyzdvihnúť pasažierov napríklad z heliportov na strechách výškových budov. Po dosiahnutí letovej výšky by prešli na rýchlejší a efektívnejší let s pevnými krídlami.

Zdroj | Avions Mauboussin

Výzvou pri vývoji VTOL strojov je to, že musia vyvíjať silný vertikálny ťah, čo spotrebuje veľa energie, a tej pri elektropohonoch z batérií, nemajú nazvyš. To vytvára priestor pre lietadlá STOL, ktoré majú takmer konvenčný dizajn a dokážu využívať vztlak krídiel, ako klasické lietadlá.

Hoci sa nemôžu pohybovať priamo hore a dole ako VTOL stroje, vyžadujú oveľa kratšie štartovacie a pristávacie dráhy ako bežné lietadlá. Mohli by tak vzlietnuť a pristávať na malých letiskách aj uprostred miest, čo ušetrí veľa času pri cestovaní tam a späť na regulérne letiská na perifériách miest.

Zdroj | Avions Mauboussin

Avions Mauboussin aktuálne vyvíja dve takéto STOL lietadlá. V oboch prípadoch ide o hybridy, ktoré by pri štarte a pristávaní používali elektrický pohon z batérií, aby eliminovali hluk v blízkosti zastavaných lokalít. V letovej výške by potom prešli na klasický spaľovací pohon, aby nemali problém s dĺžkou doletu, ktorý sužuje čisto elektrické stroje.

Zdroj | Avions Mauboussin

Ide však len o úvodnú fázu. Neskôr firma plánuje prejsť na vodíkové palivové články, takže lietadlá budú po celý čas poháňané elektrinou a zároveň nebudú produkovať škodlivé emisie. Prvý model STOL lietadla, vyvíjaný v spolupráci s Université de Technologie de Belfort-Montbéliard a ďalšími partnermi, je dvojmiestne lietadlo Alérion M1h.

Vďaka použitiu ľahkých kompozitných konštrukčných materiálov by lietadlo malo ponúknuť dolet „niekoľko stoviek kilometrov“ a cestovnú rýchlosť 250 km/ h.

Zdroj | Avions Mauboussin

Druhým vyvíjaným typom je lietadlo Alcyon M3c pre päť cestujúcich. Väčší stroj bude mať dolet až 1 500 km a dosiahne cestovnú rýchlosť 370 km/ h. Rovnako ako Alérion M1h bude spočiatku používať hybridný pohon, no neskôr prejde na vodík a palivové články. Dvojité vrtule na konci každého krídla sú určené na „rekuperáciu energie, inak stratenej vo víre koncového krídla.“

Pozrite si

Pipistrel Velis Electro – certifikované e-lietadlo príliš neoslní

Zástupca spoločnosti uviedol, že výkonnosť oboch STOL modelov vychádza zo sofistikovaného dizajnu profilov krídla a zdvíhacích zariadení (klapiek) v kombinácii s ich nízkou konštrukčnou hmotnosťou.

Avions Mauboussin plánuje prvý let hybridnej verzie modelu Alérion M1h v roku 2022 a komerčnú dostupnosť, ktorá už bude s vodíkovými palivovými článkami, v roku 2024. Väčší Alcyon M3c by sa mal na trhu objaviť o dva roky neskôr, teda v roku 2026, takisto s vodíkovým pohonom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.