V rokoch 1935 až 1948 francúzska fabrika Avions Mauboussin vyrábala ľahké športové lietadlá a dnes jej meno oživil francúzsky startup, ktorý plánuje výrobu hybridných lietadiel s krátkym vzletom a pristátím (short take-off and landing, STOL).
Na rozdiel od lietajúcich strojov s vertikálnym štartom aj pristávaním (VTOL), pripomínajúcich „hračkárske“ quadro-, alebo hexakoptéry na steroidoch, STOL vyzerá ako klasické malé lietadlo.
VTOL stroje vďaka svojej schopnosti štartovať a pristávať ako vrtuľník budú môcť vyzdvihnúť pasažierov napríklad z heliportov na strechách výškových budov. Po dosiahnutí letovej výšky by prešli na rýchlejší a efektívnejší let s pevnými krídlami.
Výzvou pri vývoji VTOL strojov je to, že musia vyvíjať silný vertikálny ťah, čo spotrebuje veľa energie, a tej pri elektropohonoch z batérií, nemajú nazvyš. To vytvára priestor pre lietadlá STOL, ktoré majú takmer konvenčný dizajn a dokážu využívať vztlak krídiel, ako klasické lietadlá.
Hoci sa nemôžu pohybovať priamo hore a dole ako VTOL stroje, vyžadujú oveľa kratšie štartovacie a pristávacie dráhy ako bežné lietadlá. Mohli by tak vzlietnuť a pristávať na malých letiskách aj uprostred miest, čo ušetrí veľa času pri cestovaní tam a späť na regulérne letiská na perifériách miest.
Avions Mauboussin aktuálne vyvíja dve takéto STOL lietadlá. V oboch prípadoch ide o hybridy, ktoré by pri štarte a pristávaní používali elektrický pohon z batérií, aby eliminovali hluk v blízkosti zastavaných lokalít. V letovej výške by potom prešli na klasický spaľovací pohon, aby nemali problém s dĺžkou doletu, ktorý sužuje čisto elektrické stroje.
Ide však len o úvodnú fázu. Neskôr firma plánuje prejsť na vodíkové palivové články, takže lietadlá budú po celý čas poháňané elektrinou a zároveň nebudú produkovať škodlivé emisie. Prvý model STOL lietadla, vyvíjaný v spolupráci s Université de Technologie de Belfort-Montbéliard a ďalšími partnermi, je dvojmiestne lietadlo Alérion M1h.
Vďaka použitiu ľahkých kompozitných konštrukčných materiálov by lietadlo malo ponúknuť dolet „niekoľko stoviek kilometrov“ a cestovnú rýchlosť 250 km/ h.
Druhým vyvíjaným typom je lietadlo Alcyon M3c pre päť cestujúcich. Väčší stroj bude mať dolet až 1 500 km a dosiahne cestovnú rýchlosť 370 km/ h. Rovnako ako Alérion M1h bude spočiatku používať hybridný pohon, no neskôr prejde na vodík a palivové články. Dvojité vrtule na konci každého krídla sú určené na „rekuperáciu energie, inak stratenej vo víre koncového krídla.“
Zástupca spoločnosti uviedol, že výkonnosť oboch STOL modelov vychádza zo sofistikovaného dizajnu profilov krídla a zdvíhacích zariadení (klapiek) v kombinácii s ich nízkou konštrukčnou hmotnosťou.
Avions Mauboussin plánuje prvý let hybridnej verzie modelu Alérion M1h v roku 2022 a komerčnú dostupnosť, ktorá už bude s vodíkovými palivovými článkami, v roku 2024. Väčší Alcyon M3c by sa mal na trhu objaviť o dva roky neskôr, teda v roku 2026, takisto s vodíkovým pohonom.