Toyota je na svoje hybridné autá hrdá. Má ich na trhu už od roka 1997. Na Slovensko pritom prichádza najpredávanejší model Yaris, taktiež aj v hybridnej verzii. Videli sme ho naživo v Pezinku.
Dnes kvalita ovzdušia, zdravý životný štýl či moderné technológie patria ku globálnym megatrendom. Dôraz na nižšie CO2 núti výrobcov elektrifikovať, predávať viac „zelených“ modelov. A Toyota to akoby vedela už dávno. Prvý Prius ukázala svetu v roku 1995 a už v roku 1997 sa dostal do rúk prvým majiteľom.
Dnes má Toyota v ponuke už 36 hybridných modelov, ak sa pozrieme na ponuku pre celý svet. Aby toho nebolo málo, výrobca predal celkovo už 15 000 000 hybridov. A to je solídny základ na to, aby Toyota mohla túto technológiu sledovať, inovovať a vyhodnocovať. A aj to robí, preto sa napríklad v novej Yaris nachádza hybridná technológia už 4. generácie.
Nie je však hybrid ako hybrid. Zatiaľ čo tzv. mild-hybrid modely nedokážu jazdu na elektrickú energiu, hybridy od Toyoty áno. Môže za to prepracovaný systém hybridnej technológie využívajúci konvečný motor a elektromotor, pričom sú dostupné aj batérie a celá hybridná sústava pracuje s napätím až 650V . Mild-hybrid? 48V.
Zaujímavé je, že 650V Toyota dosahuje vďaka použitiu výkonového meniča, ktorý z jednosmerného 245V napätia dokáže „vytlačiť“ práve 650V. Tým môžu byť batérie menšie, a to až 2,5-krát. Keď sú batérie menšie, auto je ľahšie, máte k dispozícii viac priestoru a výroba je lacnejšia.
Všimnite si na fotografii nižšie, ako vývoj hybridnej technológie znižuje spotrebu paliva. Od prvého modelu Priusu je to až o 41%, slušné.
Zatiaľ čo hybridných modelov má Toyota množstvo, plug-in hybrid je na Slovensku v ponuke len jeden – Toyota Prius plug-in hybrid poslednej generácie. Ten má dojazd na elektrinu približne 50 km. Avšak budúcnosť vidí Toyota vo vodíku, preto sa môžeme tešiť, že aj na Slovensko dorazí novinka Toyota Mirai 3. generácie. A to je naozaj nádherná zelená limuzína s dojazdom až 650 km.
Už v septembri si však budete môcť kúpiť najnovšiu generáciu modelu Toyota Yaris. Videli sme ju v Pezinku a vyzerá nádherne. Zatiaľ je na Slovensku jediný model, koronakríza spôsobila, že ju novinári nevideli ani v Ženeve.
Musíme uznať, že Yaris vyzerá veľmi dobre. Malé mestské auto opticky zmohutnelo, no čo je lepšie, väčšie a najmä širšie je v interiéri. Model bol vyvíjaný v Európe a tak by mal zaujať aj náročnejších európskych zákazníkov. A my sme naozaj zhýčkaní.
Chceme LED svetlá, kvalitné materiály, úsporné motory a technológie. Aj preto môže Yaris v hybridnej verzii zaujať. Výhodou je 4. generácia hybridnej technológie s Li-Ion batériami a motorizáciou 1.5 s výkonom 63 kW. Priemernú spotrebu by ste mali dosiahnuť 3,7 l/100 km, pričom v meste by ste mali prejsť až 80% jazdy na alektrinu.
To čím Toyota Yaris zaujme je rozhodne aj bohatá výbava asistenčných systémov v základe. Tešiť sa môžete na Toyota Safety Sense (v2.5), využívajúci kombináciu kamery a radaru. Systém vie detekovať okrem áut aj chodcov, a to i v noci, automaticky prepínať svetlá, držať vás v jazdnom pruhu a nechýba ani inteligentný adaptívny tempomat, vďaka ktorému môžete prispôsobiť rýchlosť jazdy dopravným značkám.
Dokonca je tu i asistent pomáhajuci pri vyhýbacom manévri. Interirér je moderný, nechýba množstvo mäkčených materiálov a samozrejme veľký centrálny displej infotainmentu. Čerešničkou na torte je head-up displej, ktorý v tejto kategórii áut nie je vôbec štandardom. Tešíte sa na novinku? My v redakcii áno, rozhodnu je v hybridnej verzii radi vyskúšame.