Rokovania o výstavbe tratí pre superrýchlu potrubnú dopravu Hyperloop prebiehajú v USA, v Indii, v Dubaji a teraz sa pridáva aj Čína. Vývoj od senzačných plánov k realite býva zložitý a ak sa má posunúť od demonštrácie krátkych testovacích tratí k skutočnej doprave, nestačia len sľuby a dohody o porozumení, ako sa stalo aj na Slovensku.
Dôležitá referencia
Prvá dohoda, ktorú spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies (HTT) podpísala v Číne, by mohla mať masívny dopad na akceleráciu budovania tohto typu dopravnej infraštruktúry.
Spoločnosti HTT, ktorá v niektorých ohľadoch zaostávala za ostatnými priekopníkmi tejto myšlienky (Virgin Hyperloop One, Boring Company) by mohla dohoda v Číne pomôcť získať rozhodujúce body. Prináša ich kontrakt na vybudovanie trate v čínskej provincii Guizhou, v zóne technologického rozvoja Guiyang.
Samotná trasa má byť umiestnená v prefektúre Tongren vo východnej časti Guizhou, no bude dlhá len 10 kilometrov. Na takej krátkej vzdialenosti Hyperloop rozhodne nevyvinie maximálnu deklarovanú rýchlosť 1100 km/hod.
Hoci by to bolo teoreticky možné, z praktického hľadiska by také čosi nedávalo zmysel a preťaženie pri zrýchlení a brzdení by predstavovalo značný diskomfort. Zatiaľ chýbajú detaily, aké konkrétne lokality trasa spojí.
Zárodok rozsiahlej infraštruktúry?
Súčasťou dohody je, že spoločnosť HTT založí pre budovanie trate samostatný čínsky subjekt. Ide o bežnú prax v Číne, keď zahraničné spoločnosti majú bez miestnej spoluúčasti často výrazné obmedzenia.
Partnerská spoločnosť bude zodpovedná za riešenie technológie a navrhovanie „základných zariadení“. Pravdepodobne to bude zahŕňať tak vývoj dopravných vagónov, ako aj pohonného systému na báze magnetickej levitácie maglev.
Zástupcovia zo strany mesta Tongren budú zodpovední za budovanie dopravnej infraštruktúry. Obidve strany by mali financovať projekt rovnakým dielom, pričom HTT sa bude opierať aj o investorov.
Tongren je vzdialený asi 400 km od Guiyangu, metropoly západočínskej provincie Guizhou. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti HTT Dirka Ahlborna sa zvolená oblasť vyznačuje „unikátnou topografiou“. Miesto bolo zrejme vybrané tak, aby pomohlo vyskúšať rôzne stavebné metódy a otestovať dopravný systém v rôznych druhoch terénu.
Priemyselno-technologická zóna v Guiyangu bola vytvorená na začiatku milénia, aby prilákala do regiónu technologické spoločnosti. To sa aj podarilo, keďže dnes tu pôsobia firmy ako Qualcomm, Foxconn, Microsoft, Huawei, Tencent, alebo internetový obchod Alibaba.
Hoci ide o veľmi krátku trasu, Hyperloop Transportation Technologies potvrdila, že má ísť o komerčnú, nie testovaciu trať. Pokiaľ bude projekt úspešný, mal by sa stať základom budovania rozsiahlejšej dopravnej infraštruktúry, ktorá zlepší dopravné spojenia v regióne.