Očakávame, že prvé komerčné linky spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT) budú spustené do roku 2022, uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Dirk Ahlborn. HTT bola pôvodne jedným z dvoch rozhodujúcich hráčov, ktorí sa rozhodli rozvinúť dopravný systém Hyperloop.
Tým druhým bola spoločnosť Hyperloop One (dnes fungujúca pod názvom Virgin Hyperloop One), ale postupne sa objavilo aj viacero ďalších záujemcov. Vrátane Boring Company Elona Muska, ktorý nápad potrubnej dopravy (takmer) rýchlosťou zvuku pôvodne sformuloval.
Všetky firmy operujúce v danej oblasti, alebo vyvíjajúce potrebné technológie, majú spoločnú záľubu v bombastických vyhláseniach a v pôsobivých prezentáciách, ktorými lákajú investorov a technologických nadšencov.
Ide o legitímnu snahu pri rozbiehaní nových projektov, zvlášť, keď sú spojené s pomerne náročnou infraštruktúrou, akú hyperloop vyžaduje. Kapsula levitujúca na magnetickom vankúši sa bude musieť pohybovať v prostredí blízkom vákuu, aby mohla dosiahnuť rýchlosť až 1 200 km.
Po takmer piatich rokoch vývoja, snaženia, rokovaní a ambicióznych plánov, by sme však privítali aspoň nejakú malú, reálne fungujúcu trať, namiesto starostlivo dávkovaných návnad, ktoré majú udržať „teplotu pod investičným kotlom“.
Memorandum nestačí
Ešte si dobre pamätáme vzrušenie z marca 2016, keď práve HTT prišla s myšlienkou prepojiť Bratislavu a Viedeň linkou hyperloop, v podobe jednej z prvých tratí na svete. Generálny riaditeľ HTT Dirk Alhborn vtedy rokoval s vtedajším slovenským ministrom hospodárstva Vazilom Hudákom.
Z rokovania vzišlo memorandum o porozumení, ale to bolo zároveň zhruba všetko. Neskôr sa objavili úvahy o zámere pripojiť do „magického trojuholníka“ aj Budapešť a trasu potiahnuť aj na Brno a Prahu. Podobné plány sa z iniciatívy „hyperloopových“ firiem objavujú aj v iných európskych krajinách, vrátane Ruska, v Ázii, na Blízkom Východe a, samozrejme, v USA.
Všetky tieto projekty majú spoločné najmä jednu vec – buď stagnujú, alebo sa ich prípravná fáza nepríjemne naťahuje. Firmy pritom stále udržujú dojem, že na prevratnom dopravnom riešení intenzívne pracujú.
Čo zrejme bude aj pravda, len realizácia úplne nového druhu dopravy sa ukazuje možno zložitejšia, než spočiatku predpokladali.
Dozrel čas?
Priebežne sa vykonávajú testovacie jazdy s experimentálnymi kabínkami, potom sa s patričnou mediálnou podporou ukáže prototyp „finálnej“ verzie kapsuly (vagóna), ktorý ale zatiaľ nejazdí, a už vôbec nie rýchlosťou 1 200 km/hod a tak ďalej. Vybudovanie skúšobnej mini dráhy, oznámenia, kde budú stanice zamýšľanej komerčnej trate, alebo rokovania s poisťovacími spoločnosťami o rizikách dopravy sú nutnou, ale nie postačujúcou podmienkou.
Čo chýba, je reálne fungujúca trať, hoci aj s nákladnou dopravou, ktorá by mohla demonštrovať skutočné prednosti novej dopravnej technológie. Na testovacej dráhe, aj keby merala 5, alebo 10 km, nie je možné dosahovať limitné rýchlosti. Zrýchlenie (a spomalenie, čo je tiež zrýchlenie, len v podobe opačne orientovaného vektora) by bolo neúnosné.
Ale veci sa možno pohnú dopredu. Šéf HTT naznačil, že niektorí záujemci by si mohli vyskúšať nový spôsob cestovania ešte pred koncom tohto roka. Ak podpíšu vyhlásenie, že berú na seba všetky riziká s tým spojené.
Pre TV stanicu CNBC to uviedol Dirk Alhborn na Svetovom ekonomickom fóre v Davose. Dodal, že komerčné trate očakáva do troch rokov.
K projektu v Spojených arabských emirátoch Alhborn poznamenal, že HTT má stále „cieľový dátum v roku 2020“ pre prvé časti trate. Znovu však zopakoval, že pôjde o prvú komerčnú trať a pokiaľ vezmete na seba riziká, mohli by ste sa previezť o niečo skôr.
Musí sa to podariť
Podobný zámer prezentovala v roku 2016 aj Hyperloop One, ktorá chce prepojiť linkou hyperloop Dubaj s centrom Abú Dhabi a vtedy tiež uvádzala termín realizácie v roku 2020.
HTT je len jedna zo spoločností v tomto biznis priestore, ktorá má víziu a silný ťah na jej realizáciu. Medzi jej súperov patrí okrem Virgin Hyperloop One, kam kapitálovo vstúpil Richard Branson, aj Boring Company Elona Muska, kanadská firma TransPod a ďalšie.
Bol by v tom čert, aby sa táto myšlienka nakoniec nedostala do života. Veď v podobe potrubnej pošty funguje už dlhé roky.