Pri autopilotoch 4. a 5. úrovne sa už vodič nemusí plne, respektíve vôbec venovať riadeniu vozidla, nemusí mať ruky na volante, ani sa pozerať na cestu. Všetko zvládne palubný počítač vybavený umelou inteligenciou a nespočetnými senzormi.
Takéto autá automobilky už bežne testujú na skúšobných okruhoch, ba aj na cestách (s bezpečnostným vodičom), ale do sériovo vyrábaných vozidiel túto technológiu veľmi nepresadzujú. Dôvodom sú hlavne legislatívne bariéry a obavy z následkov v prípade dopravnej nehody. V neposlednom rade legislatíva takéto jazdenie zatiaľ prakticky nikde ani neumožňuje.
Vývoj napriek tomu napreduje a Tesla, ktorá patrí k lídrom v presadzovaní systémov autonómnej jazdy, dokonca tvrdí, že do konca tohto roku bude mať pripravený autopilot 5. úrovne Full Self Driving (FSD).
Jedna vec je však mať k dispozícii pokročilý systém pre autonómnu jazdu a druhá umožniť jeho využívanie v bežnej prevádzke. Aj keď Tesla v tomto smere nemá veľké zábrany a vždy mala (možno až príliš) blízko od slov k činom.
V každom prípade, v súčasnosti je prakticky každé polo-autonómne vozidlo s pokročilými asistenčnými systémami, ktoré jazdí po cestách, vybavené len autopilotom 2. úrovne. Ten síce v mnohom uľahčí riadenie, čo sa týka hlavne akcelerácie a brzdenia, ale nemá schopnosť riešiť dopravné situácie.
Honda však tvrdí, že bude prvým výrobcom, čo bude sériovo vyrábať autá s autonómnym riadením úrovne 3. Hoci vodič bude musieť stále kontrolovať cestu, autopilot bude môcť robiť viacero samostatných rozhodnutí, vrátane predbiehania pomalších vozidiel.
Automobilka Honda Motor oznámila, že získala požadované typové povolenie pre automatizovanú jazdu úrovne 3 od japonského Ministerstva pre pôdu, infraštruktúru, dopravu a cestovný ruch (MLIT).
Na základe toho automobilka plánuje spustiť predaj modelu Honda Legend vybaveného novo schváleným autopilotom „Traffic Jam Pilot“ do konca aktuálneho fiškálneho roka (31. marca 2021).
Povolenie vyžaduje od výrobcu splnenie viacerých štandardov. Napríklad autopilot musí zaznamenávať šesťmesačnú históriu prevádzky a údajov o jazde, musí monitorovať bdelosť vodiča, aby bolo zaistené, že v prípade potreby bude schopný prevziať riadenie, alebo zariadenie musí spĺňať vysoké štandardy kybernetickej bezpečnosti, aby sa zabránilo bezpečnostným hrozbám a neoprávnenému prístupu. Toto je, mimochodom, reálne riziko pri autonómnych autách.
Autá s autopilotom 3. úrovne okrem toho budú musieť byť vybavené na zadnej kapote nálepkou „automatizovaná jazda“.
Ide o pokrok na ceste presadzovania väčšej autonómie pre autá s autopilotom, aj keď Honda Legend nebude v skutočnosti prvým autom s autopilotom 3. úrovne, ktoré sa dostalo do hromadnej výroby. Audi sa pochválilo už v roku 2019, že jeho model A8L je vybavený takýmto stupňom autonómnej jazdy. Nakoniec však Audi muselo plány odložiť práve kvôli legislatíve, potom, čo USA presunuli usmerňovanie v tejto oblasti z federálnej úrovne na jednotlivé štáty.
No a potom je tu opäť tá všetečná Tesla, ktorá už pred rokom a pol vydala pre svoje elektromobily Model 3, Model S a Model X funkciu Autopilota s názvom More Seamless Navigate. S jej pomocou dokážu autá samostatne predbiehať pomalšie vozidlá, aj keď funkcia bola obmedzená tak, aby fungovala len na diaľniciach v USA.
Je však dobre, že sa takéto funkcie autonómnej jazdy začínajú objavovať častejšie. Kým sa na cesty dostanú autonómne autá 4. a 5. úrovne, masy vodičov sa musia na nový stav adaptovať aj psychicky a to nejaký čas potrvá.