Reklama

Heaviside je super tiché osobné elektrické lietadlo s vertikálnym vzletom

Zdroj | kittyhawk.aero
Juraj Recký
Zdroj | kittyhawk.aero
Zdroj | kittyhawk.aero

Dva roky stačili spoločnosti Kitty Hawk na navrhnutie a postavenie elektrického supertichého osobného lietadla.

Spoločnosť Kitty Hawk, v ktorej figuruje aj spoluzakladateľ Google Larry Page, predstavila svoje už tretie riešenie elektrického osobného lietadla na krátky dolet. Nesie názov HVSD a ide o riešenie VTOL, teda s vertikálnym vzletom. Spoločnosť uvádza, že je 100-krát tichšie ako bežný vrtuľník a približne 90 kilometrovú vzdialenosť zvládne za 15 minút.

O prvých dvoch projektoch osobnej leteckej dopravy sme vás už informovali. V článku Budú prvé autonómne aerotaxi na Novom Zélande? sme písali o vôbec prvom projekte spoločnosti Kitty Hawk, druhý projekt sme vám predstavili v článku Bude lietajúce auto Flyer od Kitty Hawk len ďalšia kratochvíľa Larryho Pagea?

Podľa portálu TechCrunch, Kitty Hawk pracujú na projekte HVSD dva roky. Lietadlo má osem rotorov, rozpätie krídel približne 6 metrov a názov je skratkou priezviska uznávaného fyzika a elektrotechnika Olivera Heavisidea. Hlavnou myšlienkou projektu je rýchlo sa dostať z jedného miesta na druhé, pohodlne pristáť a nenarobiť veľký hluk. Teda splniť podmienky toho, aby mohol HVSD pristáť aj v meste.

Pozrite si

Budú prvé autonómne aerotaxi na Novom Zélande?

Celkový dolet nového lietadla je okolo 160 kilometrov a lietať môže ako ovládané pilotom, tak celkom autonómne. Avšak, aj v manuálnom režime drvivú väčšinu úkonov za pilota spraví počítač.  HVSD zvládne vzlietnuť do letovej hladiny 180 metrov približne za 10 sekúnd a narobí pri tom hluk približne 80 decibelov. Po dosiahnutí požadovanej letovej hladiny sa hluk na zemi zniži na približne 40 decibelov. Klimatizácia v kancelárii robí hluk 50 decibelov.

Zdroj | kittyhawk.aero

Kokpit HVSD je len pre jednu osobu a v momentálnom štádiu vývoja v ňom nie je žiaden interiér. Pri testovacích letoch sa sedí na konštrukcii z uhlíkových vlákien. Náročnosť ovládania Kitty Hawk prirovnali s tlačeniu tlačidla. Aj preto spoločnosť pripomenula, že ich riešenie má byť dostupné každému, kto má licenciu na lietanie a nemá ísť o niečo, čo bude doménou bohatých.

Pozrite si

Bude lietajúce auto Flyer od Kitty Hawk len ďalšia kratochvíľa Larryho Pagea?

HVSD je veľké približne ako jedna tretina lietadla Cessna, teda je veľmi malé. Spoločnosť zatiaľ tiež neprezradila nič bližšie o batérii alebo špecifikácii motora. Aj napriek si môže získať pomerne silnú fanúšikovskú základňu. Tešiť sa predčasne však nemá zmysel, aj keď Kitty hawk ponúknu hotový model, potrvá ešte dlho, kým letecké úrady vyriešia otázky takéhoto spôsobu lietania.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.