Výhody
- Kolesá do každého terénu
- Výkonná Bosch batéria
Nevýhody
- Neprehľadný informačný displej
- Vysoká cena
Piesok, sneh, hlina, štrk, voda, blato. Neexistuje terén s ktorým by si neporadil. Veľký rám, ťažký Bosch elektromotor a to hlavné, čo si na ňom všimnete – dve obrovské hrubé kolesá. To je Haibike XDURO FatSix 2015.
Minule sme sa hrali s horským Haibike SDURO FullNine 2016 s elektromotorom Yamaha. Toto je však úplne iná káva.
Bicykel vás očarí svojou mohutnosťou a už spomínanými obrími kolesami. Neexistuje človek, ktorý by sa za týmto monštrom neobzrel.
Haibike XDURO FatSix 2015 je bicykel, ktorý patrí do radu tzv. FatBikeov, veľkých bicyklov, ktoré sú charakteristické práve hrubými kolesami určenými do snehu, alebo do piesku.
Kolesá majú hrúbku až 4 palce (10,2 cm) a priemer 26 palcov (66 cm). Práve hrubé kolesá vás dostanú cez akýkoľvek náročný terén.
Výhodou je, že kolesám nerobia problém ani vyvýšené chodníkové pätníky a rôzne prírodné prekážky.
Ako je na tom elektrický pohon bicykla? O pohon 250-wattového ePohonu (elektromotora) sa stará výkonná batéria Bosch, ktorej kapacita je 400 Wh.
Bicykel vám, tak ako u väčšiny Haibike e-bikeov, pomáha len do rýchlosti 25 km/h, potom už musíte zaberať sami.
Našťastie je bicykel dobre mechanicky sprevodovaný, takže napriek jeho vysokej hmotnosti, viete využiť jeho zotrvačnosť a poriadne zrýchliť aj svojpomocne.
Prevody a brzdy zabezpečuje jednotka na trhu – Shimano. Konkrétna trieda prevodov je Deore XT, čo je druhá najvyššia kategória od Shimana hneď po XTR. Deore XT sa využíva u väčšiny elektrobicyklov firmy Haibike.
Na riadidlách nechýba informačný systém prepojený s ePohonom, ktorý vám okrem spotreby batérie, ukazuje klasické hodnoty (prejdená vzdialenosť, priemerná rýchlosť) a hlavné informácie.
Samotná elektronika Bosch a informačný panel by mohli byť spracované trochu prehľadnejšie. Ak to mám porovnať s Yamahou, ovládanie bolo pri Yamahe jednoduchšie, informačný displej ľahšie ovládateľný a viac intuitívny.
Na Haibike XDURO FatSix 2015 nechýba ani tlačidlo na pomáhanie pri tlačení bicykla po chodníku. To je prakticky umiestnené na vrchnej časti ovládacieho panela, takže naň pohodlne dočiahnete ukazovákom.
Batéria Bosch sa jednoducho vyberá aj zapája k bicyklu. Nabíja sa zhruba štyri hodiny a vydrží vám v závislosti od náročnosti kopcov a od zvoleného módu ePohonu.
Rovnako, ako na batérii Yamaha, aj tu sa tu nachádzajú štyri módy, ktoré sú trochu odlišne pomenované, no v zásade je ich výkon veľmi porovnateľný a nejaké extra rozdiely nečakajte.
Jednou z výhod Bosch batérii je praktické ucho, za ktoré ju môžete niesť. Batéria je zámkom umiestnená na ráme bicykla, takže si ju musíte vždy odomykať a vyberať, keď ju chcete nabiť.
Je trocha nevýhodou, že batéria nemá inú možnosť napájanie než v časti kde sa spája s bicyklom. Tým pádom ju nemôžete nabíjať, keď je zapojená v bicykli, ako tomu napríklad bolo pri Yamaha batérii.
Na bicykli mi tiež chýbal ukazovateľ aktuálneho prevodu, čo u väčšiny klasických aj elektro-bicyklov je už bazálna záležitosť.
Celkový pocit z jazdy a rýchlosti je perfektný. Napriek tomu, že ide o veľmi ťažký FatBike, prevody idú veľmi jednoducho a rozbeh pomocou ePohonu je neuveriteľný.
Možno by sa dala vytknúť ešte mierna hlučnosť motora, no mne to skôr prišlo ako výhoda, keďže s bicyklom máte lepší pocit rýchlosti, ako keby ste ovládali auto.
Hlavnou devízou FatBikeu je zvládanie terénu. Jedná sa o ideálny bicykel do akéhokoľvek prostredia a podmienok. Nemá problém ani s cestou, no to by bol trochu nevyužitý potenciál.
Bicykel treba zobrať mimo hlavné komunikácie a oficiálne cyklistické chodníky. Až tam spoznáte jeho pravú náturu a úžasnú schopnosť prekonávania prekážok.
FatBike si vyslovene pýta nerovnosti a každý lesný koreň, či štrkový chodník budete chcieť s týmto tučkom otestovať.
Je veľká škoda, že nemáme zimnejšie mesiace, pretože toto je ideálny bicykel do snežného terénu. Napriek tomu neostal na ocot a poriadne sme ho vyskúšali v blate, v piesku a na štrku.
Tento bicykel zvládne naozaj všetko a z pozície cyklistu ho musím pochváliť aj za pohodlné sedenie počas zmien terénu. Predné odpruženie sa staralo o príjemnú nie až tak drsnú jazdu.
Haibike XDURO FatSix 2015 je bláznivý až extravagantný bicykel, ktorý keď raz vyskúšate, nebudete ho chcieť pustiť. Drsný terén zhltne ako malinu a svojim nápadným výzorom zaujme nejedného okoloidúceho. Napriek vysokej cene (4 499 €) a menšiemu využitiu na bežné cesty, sa jedná o ukážkový FatBike, s ktorým budete chcieť neustále brázdiť horské cesty a prekonávať nerovnosti.