Od tohto mesiaca (november 2019) platia v dvoch najväčších sieťach nabíjacích staníc pre elektromobily GreenWay aj ZSE Drive nové ceny za nabíjanie. Pozreli sme sa preto na to, ktoré nabíjanie je výhodnejšie, či práve to od GreenWay, alebo to od ZSE Drive.
Poskytovateľ GreenWay má podľa svojej mapy pokrytia 35 nabíjacích staníc. ZSE Drive má podľa svojej mapky 65 staníc. Obe siete rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily stále nepokrývajú možno toľko miest, ako by si niektorí predstavovali, no v oboch prípadoch je možné sa s elektromobilom dostať z jednej strany republiky na druhú. Navyše obaja ponúkajú i možnosť roamingu (viď nižšie), takže s elektromobilom sa s jednou kartou dostanete pokojne aj k slovenskému moru.
Pod kartou si predstavte identifikátor, pomocou ktorého sa pri každej nabíjacej stanici identifikujete a na základe čoho vás následne provider danej siete účtuje. Kartu je možné nahradiť aj RFID kľúčenkou či mobilnou aplikáciou. K nabíjacím staniciam sa tak môžete identifikovať pomocou viacerých zariadení.
Od oboch sietí rýchlonabíjacích staníc si pritom môžete vybrať tri balíky služieb, v ktorých sa mesačné poplatky, ale aj ceny za nabíjanie rôznia. Prejdeme si preto všetky situácie pre ukážku toho, čo všetko v balíkoch provideri ponúkajú.
Začneme spoločnosťou GreenWay. Tá má balíky služieb Energia Standard, Energia Plus a Energia Max. ZSE Drive má taktiež tri balíky – Eco, Partner a Flat.
Základné balíky Energia Standard, ale aj Eco sú zjavne pre tých, ktorí nevlastnia elektromobil a iba občas si ho požičajú. Napríklad aj Bratislave je možné požičať si na určitý čas malé mestské elektormobily. Mesačný poplatok za tieto základné balíky je 0 €.
Druhým balíkom je Energia Plus, resp. Partner od ZSE Drive. Tieto balíky sú pre menej častých používateľov, ktorí potrebujú elektromobil nabíjať sporadicky. Dôvodom môže byť aj fakt, že majú domácu nabíjačku a nepotrebujú využívať sieť rýchlonabíjacích staníc tak často. Mesačný poplatok sa hýbe od 9 do 14,90 € v prípade GreenWay.
Vrcholom ponúk oboch spoločností sú balíky Energia Max a Flat pre tých, ktorí nemajú možnosť nabíjať elektromobil pri dome či práci a jazdia pomerne často. V oboch prípadoch sú ceny oproti ostatným balíkom najvýhodnejšie. Ceny sa pohybujú od 24,90 € až po 69 € mesačne v prípade ZSE Drive Flat.
Nejazdím veľa, paušál nepotrebujem
Takéto hrubé rozdiely ale povedia veľmi málo, preto si ich skúsme premietnuť do praxe. V prom prípade sa pozrieme na tzv. nulový balík služieb od oboch poskytovateľov. Mesačný poplatok je 0 €, poplatok za vydanie karty je 5, resp. 6 €.
GreenWay Energia Standard | ZSE Drive Eco | |
Mesačný poplatok | 0,00 € | 0,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
AC nabíjanie | 0,25 €/kWh | 0,19 €/kWh |
Bezplatný čas | 180 min. | 180 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie <40 kW | 0,44 €/kWh | 0,39 €/kWh |
Bezplatný čas | 60 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie 40-150 kW | 0,49 €/kWh | 0,39 €/kWh |
Bezplatný čas | 45 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie >150 kW | 0,59 €/kWh | 0,49 €/kWh |
Bezplatný čas | 30 min. | 60 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
A teraz trochu matematiky. Ak by sme krátkodobo používali taký nový VW e-Up, dajme tomu 4 dni do mesiaca na zhruba 800 km jazdenia (200 km denne), ceny by teoreticky boli nasledovné. Počítajme pritom s tým, že e-Up nám niekto požičia prázdny, resp. ak aj plne nabitý, musíme mu ho vrátiť plne nabitý, takže čo minieme musíme tak či tak dobiť späť.
Pripomínam, že nový VW e-Up je možné nabíjať maximálne 7,2 kW (AC), resp. 40 kW (DC). V prom prípade trvá nabitie zhruba 5,50 hod., v druhom okolo 1,5 hodiny. Na jedno nabitie prejde e-Up maximálne 200 km. Kapacita batérie je 32,3 kWh.
Za tie 4 dni teda budeme dokopy nabíjať 4x po zhruba 5,5 hodiny na AC nabíjačke, resp. 1,5 hodiny na 40 kW DC nabíjačke. Celkovo minieme okolo 4x 33 kWh. Všetko sú to teoretické čísla, ktoré sa môžu v praxi odlišovať, počítame s nimi len kvôli priamemu porovnaniu.
GreenWay Energia Standard | ZSE Drive Eco | |
Mesačný poplatok | 0,00 € | 0,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
AC nabíjanie (4x 33 kWh) | 33,00€ | 25,00 € |
Bezplatný čas | 4x 180 min. | 4x 180 min. |
Príplatok (4x 2,5 hod.) | 60,00 € | 30,00 € |
Spolu AC nabíjanie | 93,00 € | 55,00 € |
DC nabíjanie <40 kW (4x 33 kWh) | 58,00€ | 51,50€ |
Bezplatný čas | 4x 60 min. | 4x 90 min. |
Príplatok (4x 0,5 hod. – 4x 0 hod.) | 12,00€ | 0,00€ |
Spolu (DC nabíjanie) | 70,00€ | 51,50€ |
Rozdiely už v najnižšom programe sú extrémne. GreenWay stráca nielen na cenách za 1 kWh, ale aj na cenách za príplatok pri dlhšom nabíjaní. Samozrejme, v praxi nie je vôbec bežné nabíjať elektromobil z 0% do 100% a potom zväčša bezplatný čas na nabíjačke stačí, no aj napriek tomu sú rozdiely medzi nimi celkom výrazné.
Malým bezvýznamým plusom pre GreenWay je fakt, že počas noci (20:00 – 8:00) za čas na AC nabíjačke neplatíte nič. To by ste ale museli bývať v blízkosti nabíjačky, inak si neviem celkom predstaviť k nej doviezť elektromobil a ráno ísť poň napríklad MHD.
Pre vysvetlenie možno otáznych faktov v tabuľke si pomôžem priamo informáciou z cenníka GreenWay: Sadzba za kWh sa uplatňuje na objem elektrickej energie spotrebovanej v priebehu jednej služby nabitia, ktorý sa meria a prenáša z nabíjacieho bodu. Vzhľadom k stavu technologického vývoja, sa tento objem môže odlišovať od hodnoty nameranej vo vozidle, a to napríklad z dôvodu vlastnej spotreby tohto bodu, strát v nabíjacej infraštruktúre (konverzia prúdu pre DC nabíjanie), parametrov vozidla alebo iných dôvodov technického charakteru.
Doba pripojenia predstavuje čas nepretržitého pripojenia konektora k vozidlu bez ohľadu na dobu nabíjania.
Mám elektromobil, nabíjam sa ale zvyčajne doma
Skúsme preto porovnať stredný program, v ktorom je už nutné platiť mesačný poplatok. Tento program je určený na občasné nabíjanie pre tých, ktorí si vedia svoj elektromobil nabíjať aj doma či na verejne dostupných bezplatných miestach, no občas na cestách potrebujú dobíjať aj z platenej siete. Porovnanie stredných programov potom vyzerá takto.
GreenWay Energia Plus | ZSE Drive Partner | |
Mesačný poplatok | 14,90 € | 9,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
AC nabíjanie | 0,25 €/kWh | 0,00 €/kWh |
Bezplatný čas | 180 min. | 180 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie <40 kW | 0,31 €/kWh | 0,29 €/kWh |
Bezplatný čas | 75 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie 40-150 kW | 0,34 €/kWh | 0,29 €/kWh |
Bezplatný čas | 60 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie >150 kW | 0,41 €/kWh | 0,39 €/kWh |
Bezplatný čas | 45 min. | 60 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
V tomto prípade si zoberme nový Nissan LEAF e+, ktorý dokážeme nabíjať aj doma. Mesačne tak na rýchlonabíjacích staniciach minieme 310 kWh, čo je 5x nabitie jeho 62 kWh batérie. To by malo stačiť na cca 1 600 – 1 700 km jazdy, teda okolo 70 km jazdenia denne počas pracovných dní.
Batériu je možné u nás nabíjať na maximálne 50 kW DC nabíjačkách, kde to trvá asi 1,5 hodiny. Nabíjať LEAF e+ na AC nabíjačke (max 7 kW) by bolo utrpením nielen pre nás – nabíjanie trvá 11,5 hodiny, ale aj pre peňaženku, hoc ZSE Drive v programe Partner má bezplatné AC nabíjanie, platí sa len „parkovné“. S tým ale počítať nebudeme a pozrieme sa na nabíjanie na 50 kW DC nabíjačkách.
Pozrime sa teda na ceny pri 50 kW nabíjačkách. Aj v tomto prípade platí, že toto sú stále iba teoretické čísla, ktoré sa môžu v praxi odlišovať, počítame s nimi len kvôli priamemu porovnaniu.
GreenWay Energia Plus | ZSE Drive Partner | |
Mesačný poplatok | 14,90 € | 9,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
DC nabíjanie 40-150 kW (5x 62 kWh) | 105,40 € | 89,90 € |
Bezplatný čas | 5x 60 min. | 5x 90 min. |
Príplatok (5x 0,5 hod. – 5x 0 hod.) | 15,00 € | 0,00 € |
Spolu (DC nabíjanie za mesiac) | 135,30 € | 98,90 € |
Prepočítané na 100 km jazdy, v GreenWay zaplatíte okolo 8 € na 100 km. V prípade ZSE Drive je to okolo 5,80 € na 100 km. Pri rovnakej spotrebe je aj v tomto prípade podstatne výhodnejšie nabíjanie na ZSE staniciach. Ročne to pri takomto scenári činí takmer 350 €.
Jazdím stále, potrebujem nabíjať pokojne aj každý deň
Tretím programom je najvýhodnejší pre tých, ktorí potrebujú nabíjať pomerne často a nemajú možnosť nabíjania doma či v práci. Sú to napríklad takí, ktorí dochádzajú do práce desiatky kilometrov každý deň, alebo jazdia za prácou na dlhšie vzdialenosti – obchodný cestujúci apod.
GreenWay Energia Max | ZSE Drive Flat | |
Mesačný poplatok | 24,90 € | 69,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
AC nabíjanie | 0,25 €/kWh | 0,00 €/kWh |
Bezplatný čas | 180 min. | 180 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie <40 kW | 0,26 €/kWh | 0,19 €/kWh |
Bezplatný čas | 105 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie 40-150 kW | 0,29 €/kWh | 0,19 €/kWh |
Bezplatný čas | 90 min. | 90 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
DC nabíjanie >150 kW | 0,35 €/kWh | 0,29 €/kWh |
Bezplatný čas | 60 min. | 60 min. |
Príplatok | 6 €/60 min. | 3 €/60 min. |
Hoci ZSE Drive Flat stojí mesačne nemalú sumu, je v nej obsiahnutých 400 kWh bezplatného nabíjania aj na 150 kW nabíjačkách, po ktorom je cena za 1 kWh pomerne nízka.
V tomto prípade si za testovacie vozidlo zoberme Audi e-tron, ktoré je aktuálne jediný elektromobil u nás v predaji so 150 kW nabíjaním. Plusom je i dojazd 300 km vďaka 84 kWh batérii, takže s ním je možné jazdiť aj na dlhšie vzdialenosti. To sme dokázali aj v našom nedávnom teste.
V prípade Audi e-tron počítajme s tým, že ho budeme nabíjať každý druhý deň, teda 15x do mesiaca. To by znamenalo 1 260 kWh elektrickej energie na prejdenie zhruba 4 000 km. Ani v tomto prípade nebudeme porovnávať pomalé AC nabíjanie, zameriame sa na 50 kW a 150 kW nabíjanie. V prom prípade je e-tron nabitý za zhruba 2 hodiny, v prípade 150 kW nabíjania by to trvalo ani nie hodinu.
GreenWay Energia Max | ZSE Drive Flat | |
Mesačný poplatok | 24,90 € | 69,00 € |
Jednorazový poplatok | 5,00 € | 6,00 € |
DC nabíjanie 40-150 kW (15x 84 kWh) | 365,40 € | 163,40 € |
Bezplatný čas | 15x 75 min. | 15x 90 min. |
Príplatok (15x 0,5 hod.) | 45,00 € | 22,50 € |
Spolu (DC nabíjanie za mesiac) | 435,30 € | 254,90 € |
DC nabíjanie >150 kW (15x 84 kWh) | 441,00 € | 249,40 € |
Bezplatný čas | 15x 60 min. | 15x 60 min. |
Príplatok (15x 0 hod.) | 0,00 € | 0,00 € |
Spolu (DC nabíjanie za mesiac) | 465,90 € | 318,40 € |
Aktuálny problém je v tom, že v prípade 150 kW nabíjania ide zatiaľ iba o teóriu. ZSE Drive má v čase písania tohto textu jednu UFC 350 kW nabíjačku, kde si viete Audi e-tron nabiť výkonom 150 kW. Nové by mali pribudnúť už tento mesiac v Auparku v Bratislave. Greenway má aktuálne k dispozícii dve nabíjacie stanice s maximálnym výkonom nabíjania 100 kW.
Cenové rozdiely sú opäť veľké, v tomto prípade ešte extrémnejšie. Ročný rozdiel medzi GreenWay a ZSE Drive je od takmer 1 800 až po cca 2 200 €. Prepočítané na spotrebu, za 100 km jazdy by ste v GreenWay platili od cca 11 do 12 €, v sieti ZSE Drive by to bolo okolo 6,50 – 8 €.
Opäť aj tu platí, že čísla sa môžu líšiť v závislosti od vozidla a mesačného jazdenia. Takí taxikári môžu pokojne dobíjať aj každý deň a to možno nie iba raz. V takom prípade je spotreba a teda i poplatky podstatne vyššie.
Roaming ako doma, no iba GreenWay
GreenWay má ale jednu celkom slušnú výhodu oproti konkurencii. Ponúka roaming a akoby po vzore z mobilného sveta, s cenami ako doma. S jednou kartou od GreenWay je tak možné s elektromobilom cestovať po Európe. Presnejšie po krajinách ako Belgicko (The New Motion), Francúzsko (The New Motion), Holandsko (The New Motion a Last Mile Solution), Luxembursko (The New Motion), Nemecko (Smatrics, The New Motion), Poľsko (GreenWay), Rakúsko (Smatrics, The New Motion), Slovinsko (Petrol), Švajčiarsko (The New Motion), Taliansko (Smatrics, The New Motion), Veľká Británia (The New Motion). Roaming je dostupný iba pre programy GreenWay Energia Plus a Energia Max.
ZSE Drive ponúka domáci roaming s cenou až 0,50 € za 1 kWh. Zahraničný roaming je účtovaný na 24 hodín a stojí 39 €. Roaming od ZSE Drive je možný v 25 krajinách Európy. Zoznam ZSE Drive nezverejňuje, stanice sú dostupné cez mapku pokrytia.
Len pre zaujímavosť. 1 kWh pri domácom nabíjaní stojí okolo 0,15 €. Problémom je ale fakt, že z domácej siete by nabíjanie už pomerne veľkých batérií trvalo neuveriteľne dlho. Preto je vhodnejšie používať domácu nabíjačku na striedavý prúd (AC), s ktorým to ide o čosi rýchlejšie, no aj to môže trvať vyše 10 hodín. Domáce nabíjačky s jednosmerným prúdom (DC) bežne dostupné nie sú. A ak áno, cena sa pohybuje v desiatkach tisíc eur.
Majitelia elektromobilov sa teda budú musieť spoliehať na rýchlonabíjačky, ktorých siete sa stále rozrastajú, no ceny nepatria k tým najnižším. Napriek tomu sa čoraz častejšie objavujú informácie, podľa ktorých automobilky ponúknu s novým elektromobilom bezplatné nabíjanie na rok či dva. Aktuálne Tesla k top modelom ponúka doživotné nabíjanie vo vlastnej sieti Supercharger. Veríme však, že toto priame porovnanie dvoch najväčších sietí na Slovensku ale ukazuje, že je stále možné kdesi aj ušetriť.