Ak svoj mobil, alebo iné mobilné zariadenie nedokážete opraviť rýchlo a lacno, jednoducho ho vyhodíte. Pri obrovskej penetrácii, ktorú mobilné zariadenia dnes dosahujú, sa takto ročne vyprodukuje množstvo elektronického odpadu. Z neho je, žiaľ, len malá časť recyklovaná, zvyšok končí na skládkach a teda v prírode.
Začiatkom tohto roka organizácia Greenpeace uverejnila správu o tom, ako sektor IT spotrebováva energiu. Zoradila v nej množstvo spoločností do rebríčka podľa spotreby energie a transparentnosti. Najnovšia správa Greenpeace sa zameriava na mobilné zariadenia z pohľadu na ich opraviteľnosť.
Keďže väčšina ekonómov a tým aj manažérov a akcionárov firiem slúži jedinému božstvu – rastu produkcie, firmy nemajú veľký záujem vyrábať príliš trvanlivé zariadenia. Podobne je tomu aj s ich opraviteľnosťou. Environmentálna záťaž spojená s plytvaním a produkciou odpadu im je často ľahostajná.
Neopraviteľné mobilné zariadenia sa pritom stávajú veľkým problémom.
V štúdii uverejnenej začiatkom roka sa uvádza, že množstvo elektronického odpadu vo východnej a juhovýchodnej Ázii medzi rokmi 2010 a 2015 vzrástlo o 63 percent na 12,3 milióna ton. Aj keď niektoré z tamojších krajín už prijali zákony o zneškodňovaní elektronického odpadu, predpisy sa často nedodržiavajú.
Platí to aj o Európe. Tu sa pred niekoľkými rokmi zistilo, že 65% elektronického odpadu nebolo recyklovaných tak, ako malo byť. Množstvo odpadu by mohla redukovať opraviteľnosť zariadení predlžujúca ich životnosť.
Opraviteľnosť však nie je hlavnou črtou väčšiny smartfónov, tabletov a notebookov, ktoré Greenpeace hodnotila v spolupráci s iFixit.
V správe je hodnotených viac ako 40 zariadení uvedených na trh v rokoch 2015 až 2017. Kritériami bol čas potrebný na opravu zariadenia, schopnosť jeho upgrade, alebo modulácie a dostupnosť náhradných dielov a servisných manuálov.
Najvyššiu známku 10 z 10 bodov získal medzi smartfónmi len Fairphone 2. Modulárny telefón umožňuje v prípade potreby meniť jednotlivé diely. K dispozícii je aj návod na opravu a náhradné súčiastky.
Na druhej priečke skončili s 8 bodmi smartfóny LG G4 a LG G5. Majú jednoducho vymeniteľnú batériu, no náhradné diely nie sú bežne k dispozícii, rovnako ako servisný manuál. Na konci rebríčka skončili Samsung Galaxy S8 (4 body), Samsung Galaxy S7 a Galaxy S7 Edge (obidva s 3 bodmi).
Z tabletov majú najlepšie skóre opraviteľnosti HP Elite x2 1012 G1 (10 bodov) a Acer Iconia One (8 bodov), naopak najhoršie sú z tohto pohľadu na tom Apple iPad Pro 9.7” a Apple iPad 5 (2 body z 10-tich) a neslávnu poslednú priečku zaujal MS Surface Pro 5 (1 bod).
Najpriateľskejšími k životnému prostrediu medzi notebookmi sú podľa iFixit Dell Latitude E5270 (10 bodov) a HP EliteBook 840 G3.
Niektoré postupy, ktoré viedli k nižším skóre, zahŕňali pripojenie batérií k samotnému zariadeniu zabraňujúce výmene a vyžadovanie špeciálnych nástrojov na opravu zariadení. Špecialistami na nutnosť opravy len v odbornom servise sú Apple, Samsung a Microsoft.
Obľuba mobilných zariadení zrejme len tak ľahko nezmizne, preto firmy, ktoré aktívne bránia jednoduchej oprave svojich produktov sú prispievateľmi k narastajúcemu problému produkcie elektronického odpadu a plytvania surovinami.
Preto aj Greenpeace a iFixit apelujú na výrobcov, aby sa chovali voči životnému prostrediu zodpovednejšie a opraviteľnosť svojich produktov zaviedli ako štandard. Rastovú krivku to možno trochu pribrzdí, ale je viac ako žiadúce, zhodiť sochy tohto božstva z piedestálu a vnímať svet viac realisticky.