Reklama

Google vypína jednu službu za druhou. Najnovšie zmaže miliardy presmerovaní

Zdroj | Firmbee.com
Stanislav Vinc
Zdroj | Firmbee.com
Zdroj | Firmbee.com

Povesť Google ako notorického vypínača služieb je natoľko známa, že si už vďaka nej spoločnosť zaslúžila aj niekoľko špecializovaných stránok, ktoré zverejňujú vývesky jej parté. Za tie roky sú ich už doslova stovky.

Najnovšie sa medzi ne radí sklracovač odkazov Goo.gl. Spoločnosť síce oznámila jej zrušenie ešte v roku 2018, teraz si to však budete môcť vôbec po prvý krát všimnúť aj v praxi. Služba má už aj definitívny dátum úplného vypnutia.

Pôvodné oznámenie o vypnutí skracovača odkazov sa pred šiestimi rokmi v podstate týkal iba vývojárov a používateľov zvyknutých na tento účel využívať práve službu Goo.gl. Od roku 2019 bola táto služba oficiálne vypnutá bez možnosti tvorby nových skrátených odkazov s tým, že Google v tom čase vývojárom odporučil prejsť na technológiu Firebase Dynamic Links. Vtipné je, že medzičasom stihol Google oznámiť vypnutie už aj tejto služby, na konečnú dorazí 25. augusta 2025.

Obsah pokračuje pod reklamou

V rovnaký dátum napokon bude definitívne ukončená aj prevádzka skrátených, teda presmerovaných odkazov zo služby Goo.gl. Ak si po 23. auguste 2024 otvoríte akýkoľvek skrátený odkaz z tejto služby, Google vás ešte pred presmerovaním na cieľovú stránku upozorní na to, že tieto odkazy prestanú po 25. auguste 2025 definitívne fungovať. Po tomto dátume budú všetky skrátené odkazy končiť chybou 404.

Zdroj | Google

Tento rok už stihol Google ukončiť produkt Google Jamboard, prevádzku vlastnej VPN služby v rámci predplatného Google One, službu Keen, ktorou sa snažil konkurovať sociálnej sieti Pinterest či služby Google Domains, v rámci ktorej pôsobil ako registrátor domén.

Aktuálne je však Google pri ukončovaní služieb a produktov ešte pomerne konzervatívny, hoci je pravdou, že sme ešte len krátko za polovicou roka. V uplynulých rokov stihol Google celkovo takýmto spôsobom ukončiť aj 20-30 produktov a služieb, medzi nimi aj známe značky ako Google Play Music, Google Cardboard, Google Play Movies & TV, YouTube Go či YouTube Originals.

V porovnaní s ostatnými gigantmi je takýto zoznam výrazne dlhší, čo však nie je vyslovene dané tým, že by mal Google v tejto aktivite pasiu. Filozofia Google umožňuje aj malým interným tímom vyvíjať nové služby a produkty, ktoré sa v porovnaní s inými spoločnosťami nebojí dať pomerne v skorej fáze ich vývoja na verejnosť. Zatiaľ čo iné spoločnosti robia pred oficiálnym predstavením ešte interné schvaľovania, uzavreté testovania a prieskumy, Google už dávno o službe zbiera spätnú väzbu od verejnosti.

V ideálnom prípade sú výsledkom takejto filozofie inovatívne nápady, vďaka ktorým môže Google zostať na hrane technologického pokroku. Realitou však je, že v rámci takéhoto postupu Google často naláka na používanie novej veci milióny používateľov, ktorým sa vzápätí obráti chrbtom. Aj to je dôvod, prečo sa do implementácie noviniek od Google veľmi nehrnú veľké spoločnosti, ktorých by takéto neuvážené kroky mohli stáť nemalé peniaze.

Dôvod pre vypnutie služby Goo.gl nie je celkom jasný. Spoločnosť uvádza, že ľudia zmenili spôsob, akým nachádzajú obsah na internete a zároveň medzičasom vzniklo už mnoho ďalších služieb pre skracovanie odkazov. Podobne bez jasného vysvetlenia tento rok Google oznámil aj vypnutie funkcie „V pamäti“, ktorá umožňovala v službe Vyhľadávanie pozrieť si kópiu vyhľadávanej stránky napríklad v prípade jej aktuálnej nefunkčnosti.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.