Reklama

Google a Facebook a mali na pozadí ovplyvňovať predaj reklamy na internete

Zdroj | Kai Wenzel
Stanislav Vinc
Zdroj | Kai Wenzel
Zdroj | Kai Wenzel

Spoločnosti Google a Facebook (teraz už Meta) mali podľa najnovšie zverejnených dokumentov z protimonopolnej sťažnosti na pozadí spolupracovať na rozdelení trhu s online reklamou. O nezákonných krokoch mali byť informovaní aj ich generálni riaditelia, Sundar Pichai a Mark Zuckerberg.

Texaský generálny prokurátor Ken Paxton koncom roka 2020 zverejnil niekoľko detailov z protimonopolného vyšetrovania spoločnosti Google, súčasťou ktorého boli aj náznaky o tajnej dohode so spoločnosťou Facebook, ktorá im mala umožniť potlačiť konkurenciu vo sfére predaja online reklamy. Teraz vyplávali na povrch konkrétne detaily.

Podľa najnovšie zverejnených súdnych spisov mali menované spoločnosti uzatvoriť dohodu s názvom „Jedi Blue“, v rámci ktorej sa mal Facebook spoločnosti Google zaviazať, že ustúpi od plánu využívania tzv. header biddingu výmenou za rôzne výhody pri využívaní reklamnej siete Googlu.

Header bidding označuje techniku automatizovaného zobrazovania reklám na webových stránkach, pri ktorej vydavatelia ponúkajú ceny na viacerých reklamných burzách v reálnom čase. Výsledkom toho by malo byť efektívnejšie využitie reklamného priestoru, maximalizácia zisku a teoreticky aj lepšiu dátovú optimalizáciu webových stránok. V praxi ide o priamu konkurenciu pre tzv. open bidding, ktorý vo svojej reklamnej sieti využíva Google.

Facebook ešte v roku 2017 oznámil spoluprácu so šiestimi firmami z oblasti reklamných systémov, ktorí mu mali pomôcť pri otvorení jeho reklamnej siete Facebook Audience Network. Ak by sa tak stalo, Facebook by mohol výrazne odkrojiť zo vtedajšieho 33 % podielu Googlu na trhu online reklamy a pripraviť ho o masívne zisky, ktoré mu vytvára 19-22 % podiel zo všetkých reklamných transakcií.

Ku konkurenčnému boju na poli online reklamy napokon nedošlo. Spoločnosti mali totiž podľa spisov na pozadí uzatvoriť dohodu, na základe ktorej mal Facebook obmedziť využívanie header biddingu výmenou za „informácie, rýchlosť a ďalšie výhody“, ktoré mu mal poskytnúť Google. Spoločnosti sa dokonca mali dohodnúť aj na tom, ako často bude Facebook vyhrávať aukcie v reklamnej platforme Googlu.

Pozrite si

Apple nie je najdôveryhodnejší, v prieskume ho prekonal aj Amazon a Google

Žalujúca strana tvrdí, že pod túto dohodu sa v roku 2018 podpísal aj generálny riaditeľ spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg, ako aj generálny riaditeľ spoločnosti Google Sundar Pichai.

Hovorca spoločnosti Google Peter Schottenfels tieto obvinenia pre Politico odmietol a označil ich za „nešťastný právny manéver texaského generálneho prokurátora“. Existenciu tejto dohody nepoprel, no žaloba podľa neho obsahuje mnoho nepresností a chýba jej aj právna opodstatnenosť. Cieľom reklamných technológií Googlu je podľa neho umožniť malým firmám osloviť zákazníkom po celom svete, nie maximalizovať zisky. Schottenfels navyše poprel aj to, že táto dohoda mala prebehnúť až na úrovni generálnych riaditeľov.

Podobne na prípad reagovala aj spoločnosť Meta, podľa ktorej nejde o tajnú a už vôbec nie exkluzívnu dohodu so spoločnosťou Google. Podobné dohody má mať spoločnosť aj s mnohými inými reklamnými platformami, pričom ich hlavným cieľom je poskytnúť inzerentom vyššiu hodnotu a zároveň spravodlivo kompenzovať vlastníkov, čo spoločnosť považuje za výhru pre všetky strany.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.