- #Autá
- 4 min.
- 10.9.2023
GM má v najbližších dňoch dostať povolenie na výrobu auta bez volantu a pedálov
O plne autonómnych vozidlách snívame už desaťročia, aj vďaka americkým seriálom a filmom, no prvé náznaky príchodu tejto technológie evidujeme iba v poslednej dekáde. Dnes sú už takéto vozidlá v stovkách kusov na cestách, avšak stále iba v prísne stráženom testovacom programe.
Americká automobilka Cruise patriaca pod skupinu General Motors má však nádej, že tieto časy sa už čoskoro skončia a z jej robotický taxík Origin bude môcť posunúť do fázy masovej výroby.
Cruise predstavil svoj robotický taxík Origin ešte v roku 2020, no vývoju a testovaniu robotických taxíkov, resp. plne autonómnych vozidiel, sa venuje už o niečo dlhšie. Spoločnosť už v roku 2013 predstavila technologickú nadstavbu pre Audi A4/S4, ktorá z neho za 10-tisíc dolárov urobila autonómne auto.
Samotná spoločnosť si však uvedomila, že na uvedenie tejto technológie do praxe je ešte priskoro a tak od tohto času na kalifornských cestách testuje v obmedzenom počte kusov flotilu robotických taxíkov vo vlastnej réžii v podobe elektromobilu Cruise AV.
Tieto autonómne vozidlá získali od miestnych úradov špeciálne povolenie na testovaciu prevádzku, ktorá musí byť prísne kontrolovaná. Aj napriek tomu sa však tieto robotické taxíky už opakovane objavili na titulkách celosvetových médií aj v zlom svetle.
Len minulý mesiac tieto taxíky spôsobili hromadne dopravnú zápchu a pár dni na to do jedného z nich nabúralo hasičské vozidlo, ktoré počas zásahu prechádzalo križovatkou na červenú, avšak so zapnutou signalizáciou, ktorú vozidlo nezaregistrovalo. Výsledkom tejto zrážky bolo zranenie pasažiera Cruise AV.
Cruise sa však aj napriek týmto nedávnym incidentom cíti sebavedomo a tvrdí, že do niekoľkých dní by mali obdržať povolenie od amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) na spustenie sériovej výroby robotického taxíka Origin. Od úradu musí automobilka získať výnimku, povinnou výbavou vozidla podľa zákona je volant a pedále, ktoré v tomto modeli nenájdete.
Z čoho pramení sebavedomie automobilky, nie je nikomu celkom jasné. Hovorca agentúry NHTSA pre portál The Verge uviedol, že „nebolo dosiahnuté žiadne rozhodnutie agentúry o schválení alebo zamietnutí žiadosti predloženej GM, ani nebola stanovená lehota na takéto rozhodnutie“.
Cruise má v San Franciscu na cestách takmer 400 plne autonómnych vozidiel, pričom samotná agentúra NHTSA môže ročne vydať iba 2 500 povolení na prevádzku takýchto vozidiel. Pripravovaný zákon, ktorý by mal tento limit zvýšiť na 25 000 vozidiel ročne, stojí kvôli sporom protistrán už šesť rokov v americkom senáte.
Automobilka Cruise musela po vyššie zmieňovanej zrážke s hasičským autom a ďalších menších incidentoch zmenšiť flotilu svojich autonómnych vozidiel na polovicu. Generálny riaditeľ automobilky Kyle Vogt však uviedol, že si je istý, že sa flotila vozidiel Cruise vráti do normálu akonáhle úrady skontrolujú predložené dáta.
„Nachádzame sa v jedinečnom období, kedy čokoľvek, čo AV urobí, aj keď je to trápne alebo niečo zaujímavé alebo… možno by to človek neurobil presne takto, dostane sa to na titulky celonárodných novín. Obávam sa, že (pokiaľ nezískajú potrebné povolenia, pozn. red.) posunieme spoločnosť o desaťročie späť, pokiaľ ide o bezpečnosť na cestách, uviedol Vogt, „to je niečo, čo si nemôžeme dovoliť“.