Elektromobily sami o sebe nevyriešia jeden z civilizačných zlozvykov v rozvinutých ekonomikách – nehorázne plytvanie. Všimli ste si, keď stojíte ráno na križovatke, koľko automobilov má jediného pasažiera? Tento aspekt efektivity dopravy nevyrieši zámena spaľovacieho motora za elektropohon, ale len fungujúci systém hromadnej dopravy.
Lenže budovanie koľajových tratí, či trolejových vedení nie je lacnou záležitosťou, preto si ho menšie sídla nemôžu dovoliť a ani vo väčších mestách nevedú často elektrifikované trasy na periférie.
Autobusy s elektrickým pohonom by boli preto vhodnou alternatívou a príspevkom k zlepšeniu kvality ovzdušia v mestách. Mestská a prímestská autobusová doprava však má svoje špecifiká. Okrem toho, že autobus má sám o sebe veľkú hmotnosť, pri plnom obsadení vezie aj poriadny náklad pasažierov. Preto potrebuje veľké množstvo energie a pri zrýchľovaní zas vysoký výkon, aby tejto mase dokázal udeliť potrebnú hybnosť. Okrem toho počas smeny vodič spravidla nemá časový priestor na odstavenie vozidla na čas potrebný k nabíjaniu batérií, preto je akčný rádius dôležitý.
Ing. Tim Richter z týmu GE podieľajúceho sa na koncepcii, riadi elektrobus poháňaný batériami Durathon.
Všetky tieto požiadavky, zdá sa, vyriešila spoločnosť General Electric (GE), ktorá pre autobusy vytvorila hybridný batériový systém Durathon. Použité sú v ňom veľkokapacitné sodíkové batérie v kombinácii s lítium-iónovými batériami. Kým sodíkové batérie majú veľkú kapacitu a vedia zabezpečiť dlhý dojazd pri rovnomernej, nie príliš vysokej záťaži, Li-ion batérie majú vysokú energetickú hustotu a dokážu uvoľniť veľký výkon v krátkom čase, potrebný pri akcelerácii. Zároveň Li-ion batérie dokážu výborne rekuperovať energiu počas brzdenia. Zostava Durathon batérií je pomerne veľká preto sa nehodí do osobných elektromobilov, ale pre autobusy a nákladné autá by bola ideálna. Elektrický bus, na ktorom GE demonštroval výhody nových batérií používal okrem nich aj vodíkové palivové články, ale ich veľkosť bola redukovaná na polovicu.
Server Gizmag uvádza, že priemerný autobus MHD v USA najazdí denne menej ako 100 míľ (160,9 km), takže elektrický pohon by bol pre ne vhodný. V krajine je pritom registrovaných 846 tisíc autobusov, takže ak by sa ich podarilo teoreticky prerobiť na elektrobusy, bol by to významný príspevok k zlepšeniu životného prostredia. GE chce okrem toho Durathon batérie ponúkať aj v ďalších krajinách, najmä v juhovýchodnej Ázii, na Strednom východe a v Afrike.
Foto: GE