Výhody
- zábavná hrateľnosť
- množstvo obsahu
- zaujímave misie
Nevýhody
- vyššie vstupné náklady
- neprehľadný systém vylepšení
Možno si ešte spomínate na rok 2011, kedy bol titul Fortnite oficiálne predstavený spoločnosťou EpicGames, no až v roku 2014 bol ohlásený ako free-to-play titul čo konečne spustilo prvé testovania.
Hra však stále nemá finálnu podobu, aj keď je už prístupná verejnosti formou plateného preview programu. Myšlienka bezplatného systému ostala naďalej otvorená, o čom svedčia aj slová vývojárov, ktorí sľubujú finálne vydanie začiatkom budúceho roka. Stojí teda Fortnite za vyskúšanie už aj vrámci preview programu?
Tak ako aj mnohé ďalšie hry, aj tento kooperatívny titul sa dostal na platformu Xbox vďaka známemu programu ID@XBOX, ktorý v apríli tohto roka oslavoval prvú 500 vydaných indie hier.
Vývojári sa ale nedržia pravidla nízkej ceny, aká je v tomto programe samozrejmosťou, a začínajú až na sume 40 € a pokračujú až k 150-eurovej hranici. V každom balíčku nájdete podľa jeho hodnoty rôzny počet bonusových predmetov a iného in-game obsahu.
Podľa môjho názoru je cena príliš vysoká a mnohých môže odradiť. Netreba však zabúdať na množstvo plateného obsahu priamo v hre. Vývojári sa takto snažia poukázať na to, že ak bude hra úplne zadarmo, očakávajú, že hráči budú do hry investovať prostredníctvom rôznych vylepšení a zakúpiteľných predmetov. Pozrime sa teda priamo na hru a obsah, ktorý ponúka.
Titul je založený na Horde režime z akčnej série Gears of War, ktorý vývojári z EpicGames chceli dotiahnuť k dokonalosti formou samostatnej hry.
Kooperatívny titul pre 4 hráčov je zložený z dvoch častí. Najprv máte čas na po zbieranie všetkých dostupných surovín, ktoré nájdete v pomerne bohatom prostredí a následne získate priestor na stavbu pevnosti spojenou s obranou pred vlnami zombies.
Zber surovín je vcelku zábavný, keďže som mal možnosť zničiť takmer všetko, čo sa na danej mape nachádzalo. Od áut, domov, stĺpov až k stromom či kameňom. Je rozumné niektoré predmety najprv preskúmať, napríklad otvoriť truhlicu či skriňu a dúfať v hodnotný úlovok, a až potom ju zničiť krompáčom.
Nazbierané suroviny je možné premeniť na vylepšenia zbraní, opevnení, pasc a na množstvo iných vecí. Práve systém vylepšovania sa mi zdal až príliš komplexný, čoho dôsledkom bol menší chaos v ponuke. Postupným hraním som začal spojitosti chápať lepšie, no stále som mal pocit až zbytočného komplikovania a zahlcovania informáciami.
Následne po zozbieraní čo najväčšieho možného počtu surovín počas časového limitu, ktorý symbolizoval príchod početných nepriateľov v podobe zombies, som sa pustil aj s ďalšími hráčmi do stavby pevnosti. Tí šikovnejší a rýchlejší začali už so stavbou skôr. Ja som len doplnil pár pascí a barikád pripravil sa na boj.
Tvorba pevnosti prostredníctvom gamepadu sa môže na prvý pohľad zdať náročná, no opak je pravdou. Ak vlastníte konzolu už nejaký ten rok, určite vám nebude robiť problém stavba poriadneho hradu spolu s priateľmi.
Tá pravá zábava sa začala počas búrky, kedy na našu pevnosť zaútočili nepriatelia a museli sme odolávať vlnám pračudesných príšer rôznych typov líšiacich sa prevažne veľkosťou. V tomto bode sa ukázala efektivita a prednosti každej triedy (class), ktorú si jednotliví hráči zvolili. Zmysel tried sa ukázal predovšetkým pri plnení stanovených úloh, ktorých je v ponuke pomerne dosť.
Prvým typom spomínaných tried je Outlander, ktorého zameraním je zber surovín a objavovanie okolia. Hráčom v tejto triede pomáhajú aj vhodne pridané bonusy.
Ďalším typom je Constructor, ktorého asi nie je nutné komplexnejšie opisovať. Pre vášnivých staviteľov s bohatou kreativitou je to ideálne zameranie.
Hráči, ktorí si zvolia triedu Ninja, by sa mali pripraviť na množstvo súbojov na krátku vzdialenosť. K tomu im pomôže väčšia rýchlosť, mačeta či dvojskok a množstvo iných benefitov. Pre tých, ktorí si chcú užiť poriadne zbrane s množstvom munície, je tu ešte trieda Commando.
Osobne ma najviac zaujal Outlander a v začiatočnej fáze hry to považujem za najlepšiu voľbu, ako sa zoznámiť s princípom hry.
Spomínané misie sú tak ako aj systém vylepšení pomerne komplexné a variabilné, čo môže na prvý pohľad evokovať dojem MMO questov a celkovú rozsiahlosť prebranú z daného žánru.
Na efektívnejšie získavanie skúseností si môžete vytvoriť družstvá (squads), ktoré sa delia na tri kategórie. Na Survivor, Defender a Expedition Squads. Podľa názvov si už určite viete domyslieť význam jednotlivých družstiev.
Keďže som si obľúbil zber surovín a objavovanie okolia, zameral som sa na Expedition Squads a vytvoril si tím (ovládaný umelou inteligenciou), ktorý mi pomáhal pri hľadaní potrebných predmetov na stavbu a vylepšenia pasc či zbraní.
Aj v tejto hre môžete rátať s komplexným levelovacím systémom. Vo Fortnite je možné vylepšiť hádam všetko, na čo si pomyslíte, s čím je spojený obrovský priestor na mikrotransakcie a ďalšie in-game nákupy.
Z hľadiska hrateľnosti nie je hre čo vytknúť. Ani po hodinách hrania som nemal pocit nadmerného opakovania úloh. Vďaka priateľom v spoločnom tíme som si hru užil ešte viac a zároveň sa mi podarilo rýchlejšie splniť zvolené misie.
Netreba zabúdať ani na zaujímavé grafické spracovanie a stabilitu fps. Keďže grafika má bližšie skôr ku kreslenému/umeleckému štýlu ako k realite, tak aj požadovaný grafický výkon nie je tak vysoký, ako pri iných veľkých AAA hrách. Na konzole Xbox One som nespozoroval žiadne trhanie či zamrznutia, čoho výsledkom bolo stabilných 30 fps. Hra beží podobne aj na konzole PS4. Pre lepšiu predstavu odporúčam navštíviť YouTube kanál DigitalFoundry.
Fortnite by som odporučil predovšetkým tým, ktorí si obľúbili Horde režim z Gears of War série a priaznivcom kooperatívnej akcie s kamarátmi proti vlnám zombies. Rezervujte si desiatky hodín na pochopenie celého systému, ktorý sa môže na prvý pohľad zdať pomerne chaotický.