- #Aplikácie a hry
- 13 min.
- 19.2.2023
Forspoken, Wild Hearts, Spongebob: Cosmic Shake – akcia na tri spôsoby
Dnešná várka hier prináša pestrý mix hrateľnosti. Sú tu dve originálne nové značky, ktoré očakávajú hráči, čo sa chcú vydať do nových svetov s určitým tajomstvom. A ako alternatíva sa núka bláznivá chuťovka, kde sa o pozornosť hlási Spongebob a jeho kamoši.
Herné spracovanie každého titulu je odlišné, pričom Forspoken sa najviac snaží rozprávať dej, Wild Hearts dáva do popredia originálny svet a Spongebob kvalitnú zábavu na rôznych platformách.
Forspoken – hubatá hrdinka v inom svete
Forspoken si pred vydaním užil nemalú mieru kritiku za ukážky či trailery, no tím do hry vložil veľké množstvo úsilie a ide o originálny zážitok. Dostanete novú hrdinku Frey, ktorá v predvianočnom New Yorku rieši skôr svoje existenčné problémy (delikventka za malé krádeže stojí opäť pred súdom), no stačí pár dní a cez mýtický portál sa dostane do krajiny Athia. Osobnosť Frey nie je príliš sympatická: je to papuľnatá tínendžerka naštvaná na celý svet (teraz už dva), ktorá nikam nezapadá (môže za to aj jej pôvod siroty), ale cez jej pohľad vstrebáte všetko neznáme. Athia je v prvej hodine zvláštny svet: rozpadnutý hrad, nad ním lieta drak (čoskoro sa s ním stretnete bližšie), útočia na vás zvláštne beštie (akoby zmutované medvede a vlky) a prvé mesto je bez života.
Netrvá dlho, kým začnú udalosti dávať zmysel. Nájdete jedinú metropolu, kde sa schovali ľudia a to, čo kvári tento svet sa volá Break. Akoby epidémia, ktorá vymaže všetko živé a vašou úlohou bude vydať sa do štyroch odlišných regiónov plniť rôzne úlohy – napríklad aj zistiť, čo sa tu stalo. Athia nemá také pútavé postavy ako iné akčné RPG, ale stále vás niečo láka vrátiť sa späť do sveta a hrať ďalej.
Azda magický parkour, originálny spôsob pohybu, pripomína Assassin’s Creed na steroidoch. Veľké krajiny i rozsiahle mestá so strechami, budovami a ulicami si priamo pýtajú, aby ste na ne rýchlo vybehli alebo snorili, kde sa schovávajú truhlice či cennosti. Alebo je to súbojový systém, ktorý má rôzne kúzla: čarujete ich cez pravé tlačidlá (R2 na konkrétny útok, R1 vyvolá menu s výberom) a na obranu využívate ľavé (L2 na kúzlenie, L1 iné menu s výberom). Sú tu rôzne kombinácie a pri mixe s úskokmi či inou taktikou sa môžete vyšantiť dosýta. Iná je akcia s bežnými nepriateľmi, pri ktorých hľadáte očakávané slabiny – a úplne odlišná pri bossoch typu spomínaný drak, kedy sa bojuje na fázy a zničiteľné prostredie vám znemožní chodiť stále do úkrytov – ako by aj nie, keď ich drak rozbije či spáli.
Očakávanú štruktúru hry sčasti rozbíja voľnosť vo svete. Môžete plniť questy v 12 hlavných kapitolách a za 15-20 hodín sa dostanete na koniec príbehu. Ale to by ste sa ukrátili o solídne vedľajšie misie, ktoré jednak rozšíria hrateľnosť na dvojnásobok a navyše môžete o ne prísť, ak ich neberiete hneď vzhľadom na sčasti premenlivý svet. Doplnková náplň sa delí na udalosti (Events) vo vybraných kapitolách a odbočky (Detours), čo sú tradičné vedľajšie questy. Nie je ich zbytočne veľa – o to väčšia motivácia ich plniť.
Inak Athia je rozdelená na viaceré hlavné regióny, kde kedysi boli silní mágovia a teraz sa do nich vraciate. V deji, pri plnení úloh, hľadaní truhlíc či starých mincí je štvorica území Visoria, Junoon, Avoalot a Praenest pomerne bohatá, akurát majú lokality často nezapamätateľné názvy. Ale ich tajomstvá postupne odhalíte, čo len prispeje k vyzneniu hry.
Forspoken má striedavo kvalitnú grafiku: úžasné scény či veľké lokality s detailnými interiérmi striedajú aj exteriéry s prázdnymi prostrediami a nižším rozlíšením. Ale nečakajte závažné bugy či veľké chyby, čo by vás odradili od hrania. Skôr sa treba pripraviť, že Forspoken je odvážny krok do nových končín s vlastnými pravidlami a svetom – nepodobá sa na veľa iných hier, čo je len dobre.
PLUSY: veľa záhadných miest i otázok, iný svet a regióny, odlišná hrateľnosť, magický parkour, hudba
MÍNUSY: nie príliš sympatická hrdinka, občas slabé rozlíšenie, miestami náročné ovládanie
Forspoken vyšiel 24. januára 2023 na PS5 a PC.
Wild Hearts – mýticke beštie vs. bojovník so stavebnicou
Ikonická japonská hra Monster Hunter nemá veľa konkurentov. Je to fenomén sám o sebe s chytľavým kolobehom hrateľnosti. Wild Hearts sa ho do veľkej miery snaží kopírovať, a prináša vlastné nápady či svet. Ten pripomína japonský feudalizmus, ale výrazne osviežený fantasy prvkami – vaši nepriatelia sú prepojení s prírodou. Niekedy do takej miery, že vyzerajú ako živé organizmy, ale napríklad na chrbte im rastú stromy.
Svet Azuma dýcha iným životom, hoci veľké monštrá si ho začínajú uzurpovať skôr pre seba, ľudské klany sú skôr vo vyhnanstve a váš hrdina sem prichádza loviť i získať česť (podľa toho, ako si ho navolíte v deji). Začiatok je mrazivý, dostanete príučku od jednej beštie, no potom zachránite jednu kováčku, tá vás pošle na púť za jej kolegom, až sa dostanete do mestečka, ktoré sa stane vašou základňou. Prvé hodiny sú relatívne originálne a hrá vás cez drobné úlohy vedie vpred, zoznamuje s mechanizmami lovenia, výroby zbraní či učí ako na nepriateľa (hľadajte slabiny), využívajte prostredie, budujte Karakuri.
Potom sa už rozbehne tradičný Monster Hunter kolotoč. Dostanete úlohu zabiť monštrum, idete na to, z neho vypadnú vzácne materiály, z tých si dáte ukuť lepšie zbrane či výbavu. Vďaka tomu ste lepšie pripravení na ďalší boj a môžete skúsiť beštiu zdolať znova alebo sa posunúť na ďalšiu. Hra vás motivuje k opakovaným súbojom kvôli lepšej znalosti (niektoré treba loviť tri razy, iné päť), ale zároveň je lov súčasťou aj vedľajších úloh – niekedy kvôli predmetom, inokedy počtu úlovkov.
Wild Hearts nemá systém levelov a skúsenosti – nedá sa pokročiť tak, že desať ráz niečo zdoláte a ste dosť na novú výzvu. Viac ako 20 unikátnych príšer má odstupňovanú obtiažnosť podľa počtu hviezdičiek: čím viac, tým tuhšia. Protivníci „kemono“ sú ohromné druhy – Kingtusk a Icetusk variácie diviakov, Sapscourge kýcha peľ, Venomglider je plný jedu, Sporetail ako obrovská huba, Fumebeak prerastený vták, Lavaback opičiak s lávou na chrbte, Onyxshard a Goldshard majú pichliače. Sú odvodené od zvierat a do toho dvaja favoriti – Amaterasu je japonský boh a Earthbreaker je ako titan, ktorý sa prechádza s kusom sveta na tele.
Bojovať môžete s ôsmimi rôznymi zbraňami – každá ma iný štýl. Katana, meč, kladivo sú dobré na začiatok, je tu aj wagasa čepeľ (akoby dáždnik s čepeľami) či pár zbraní na diaľku. Unikát je tzv. Karakuri Staff, čo je palica s piatimi rôznymi módmi od fyzických úderov po shurikeny. Na každú beštiu platí čosi iné, preto sa aj oplatí meniť zbrane a neprechádzať hru s jednou, hoci si ju chcete dostatočne natrénovať.
Novinka však prináša do hrateľnosti unikátny prvok pre objavovanie sveta i boj. Keď stlačíte L1, objaví sa menu, kde sú stavebné prvky a práve tie vám pomáhajú v teréne. Ak máte materiály, môžete si postaviť stan, aj ohnisko. Alebo strážnu vežu na lúke a sledovať stopy beštie. Priamo v boji si na seba dávate kvádre, z nich sa dá skočiť na nepriateľa a použiť efektný výpad. Alebo plošinu, ktorá vás vymrští do tela nepriateľa. Dá sa vytasiť aj kanón či iná pomôcka. Akurát niektoré konštrukcie sú zničiteľné, iné nie – podľa druhu použitého materiálu. Tzv. Karakuri systém je výrazne osvieženie žánru, akurát sa treba naučiť ovládať stavanie v akcii.
Wild Hearts majú pekný svet zložený zo štyroch rozsiahlych máp, medzi ktorými môžete plynule chodiť, t.j. misie nie sú roztrúsené na menšie územia. Kvarteto je inšpirované ročnými obdobiami ako japonská kultúra – takže jarná mapa je svieža, letná má morský nádych, jesenná je zaplnená popadanými listami a istý zámok je spolovice premrznutý treskúcim ľadom. Mapy sú prepletené cestami, riekami i otvoreným priestranstvom na boje s kemono.
Ale jednu chybu novinka má – dramaticky skáčuca obtiažnosť vás niekedy zastaví v rozlete a pokročilých bossov som už väčšinou zdolával v co-op móde s ďalšími dvomi hráčmi. Bez pomoci to niekedy už nejde, čo je škoda, lebo takto možno hra odradí časť hráčov a pritom má veľa pozitívnych nápadov.
PLUSY: nádejný začiatok, krásny svet, rozmanité mapy, obrovskí kemono, systém Karakuri stavieb, osem rozličných akčných štýlov
MÍNUSY: nevyrovnaná obtiažnosť, občas náročné ovládanie
Wild Hearts vyšiel 17. februára 2023 na PS5, Xbox Series a PC.
Spongebob SquarePants: The Cosmic Shake
A napokon akčná behačka so starým známym hrdinom. Spongebob s kamošmi (najmä Patrickom) sa stretnú s morskou vílou Kassandrou, ktorá má na predaj rôzne stariny. Vyberú si bublifuk, ktorý má plniť želania, no namiesto parády sa dočkajú pretrhnutia dimenzií a svojej reality – aby sa otvorili brány multiverza a dostali za úlohu dať všetko do poriadku. Tak začína bláznivá premyslená jazda: z centrálneho fleku Bikini Bottom sa vydáte do siedmich rozličných svetov.
To je super nápad ako hra nespadne do jednotvárneho celku. Postup svetmi je lineárny, no na prvé prejdenie sú však úlohy a prostredia pomerne originálne. Napríklad prvý svet je zameraný na Divoký západ a autori tu sypú rôzne narážky na šenky, historické vozy, pašovanie, železnice či divoké mustangy. Tempo nápadov je vysoké a nestačíte sa nudiť – hra vás stále posúva vpred a mení úlohy. Najprv skáčete po plošinách a sem-tam buchnete po hlave ľahkým nepriateľom. Potom prituhnú aj tie arkádové časti (musíte použiť dvojskok či plachtenie a doskočiť na menšie kocky či pohyblivé vrtuľky) i bojové – elektrizujúcim oponentom už nestačí jedna rana a pýtajú dve či tri. Pribudnú aj prevažujúce sa laty, miznúce drevá pod nohami či uzavreté arény, ktoré vás nepustia ďalej, kým nezmastíte všetkých nebezpečných.
Vtipné sú aj náplne úloh – na koníkovi prejsť naprieč nebezpečným údolím, zohnať tri porcie kaktusového džúsu do nádoby a upaľovať ďalej. Dizajn svetov je prepojený s úlohami, takže len čo zavítate do filmového či prehistorického sveta, zrazu má všetko iný nádych. A ten svet doby kamennej má dokonca hatlaninu, lebo ľudia ešte nevymysleli jazyk, čo je síce lacný trik, ale stále efektný.
Menšou výzvou môže byť ovládanie – dvojité skoky sa vám nemusia podariť vždy na prvý raz a to isté platí aj pre plachtenie. Keď budete lavírovať nad priepasťou či miznúcim podkladom, budete občas hromžiť, či si autori načasovanie dobre pripravili. Niektoré vedľajšie zbery predmetov vás zavedú do nečakaných končín, takže len čo vidíte niečo podozrivé či trblietavé, skúste sa tam dostať. Čím ste ďalej v hre, tým viac ťahov je k dispozícii a dajú sa skúšať.
Súboje sa dajú zvládnuť ľahšie – nepriatelia vám dajú občas zabrať, no nemajú nepríjemné prekvapenia. Do boja získate aj karate kop, uzemňovanie či iné chuťovky. Neskorší želé nepriatelia skúšajú rôzne triky ako sa vyhýbať ich úderom a skúsiť protiútok, inak sa vám zásah nezaráta. Počet súbojov v neskorších svetoch stúpa a hra je čoraz akčnejšia na úkor skákačky. Na konci každého sveta dorazia aj bossovia – boj s nimi je dobrý a nie zbytočne dlhý.
Spongebob: Cosmic Shake som testoval na Nintendo Switch, hra je svižná aj v handheld móde. Nemá veľmi náročnú grafiku, ale cítiť jej nižšie rozlíšenie. Na druhej strane Spongebob mal vždy jednoduchšiu animáciu a viac mu ide o paródiu, bláznivé postavičky a hlášky ako vizuálnu stránku. Takže celkovo spokojnosť – a je to hra, ktorú hravo zvládnu aj vaše deti cez jarné prázdniny. Dupľom, ak majú Spongeboba napozeraného.
PLUSY: bláznivé nápady, kopa zábavy, pestré levely, odlišné svety, chytľavé skákanie i boje
MÍNUSY: občas hapruje ovládanie, pár naťahovaných pasáží
Spongebob SquarePants: The Cosmic Shake vyšiel 31. januára 2023 na Switch, PS4, Xbox One a PC.