Reklama

Formula E – ekologicky-čisté preteky hodné 21. storočia

Zdroj | Formula E ABB
Michal Biznár
Zdroj | Formula E ABB
Zdroj | Formula E ABB

Oslava elektromobility. Aj tak by sa dali nazvať preteky Formuly E, ktorá momentálne organizuje už svoj piaty ročník. My sme nechýbali na pretekoch v Ríme, kde sme zažili adrenalínové chvíle napriek tichému chodu elektrických motorov.

Elektromobilita je trendom, ktorého vplyv rastie vo všetkých odvetviach. Po meste sa na každom kroku premávajú elektrické kolobežky, po lesoch stretávame elektrické bicykle, píšeme o tichých elektrických motorkách a samozrejme nemôžu chýbať elektromobily, ktoré dostávame na test čo raz častejšie.

Posledných pár rokov na popularite naberá aj súťaž Formula E, ktorá je sviatkom všetkých milovníkov závodov a ekológie. Vidieť a „počuť“ naživo závody elektrických Formúl je zážitok na celý život a keď si navyše uvedomíte, že životné prostredie počas pretekov nedostáva zabrať, radosť je dvojnásobná.

Počas piateho ročníka pretekov Formuly E sme dostali možnosť sledovať závod vo večnom meste Rím. Napriek tomu, že doprava v Ríme je skutočne šialená a určite sa nedá povedať, že je ekologická, hlavné mesto Talianska plánuje do roku 2024 zakázať používanie dieselových vozidiel. Okrem podujatia Formula E mala novinárska obec možnosť vidieť doplnkové preteky športových áut Jaguar i-Pace eTrophy a dozvedeli sme sa, že do budúcna sa chystajú aj preteky elektrických SUV v extrémnych podmienkach. Poďme však pekne poporiadku.

Pri športoch málokedy premýšľame o dopadoch na životné prostredie. Nepredpokladám, že pri sledovaní hokeja sa zamýšľate či je štadión napájaný cez alternatívne zdroje energie alebo či sú pri futbalových zápasoch dodržiavané zero waste trendy.

Pri Formule E sa nad životným prostredím zamyslieť musíte. Aj keď ide o komerčné podujatie, jedným z cieľov je spropagovať ekologickú mobilitu, ktorá je reprezentovaná práve elektrickým pohonom Formúl. Jasné, poviete si, že aj tá elektrina, ktorá napája Formule musí byť niekde vyrábaná a pravdepodobne to nebude vždy ekologickým spôsobom. Opak je však pravdou.

Na napájanie Formúl sa pri prvej generácii využívali generátory poháňané glycerolovým palivom cez technológiu Aquafuel. Takéto napájanie tvorí nulové emisie. Treba dodať, že dodatočná elektrická energia potrebná na kúrenie, chladenie a osvetlenie je dodávaná z miestnych sietí a generátorov. Druhá generácia Formúl umožňuje výrobcom použiť vlastné technológie napájania, ktoré sú taktiež šetrné k životnému prostrediu.

Globálne využitie ekologických spôsobov výroby energie ako napríklad pomocou veterných a vodných elektrární je zastúpené stále v menšej miere, no je dobre vedieť, že organizátori podujatia na tento aspekt myslia a propagujú práve cez Formulu E udržateľný rozvoj.

Preteky v Ríme sa uskutočnili už druhýkrát a oproti minulému roku sa pretekári museli vo svojich elektrických Formulách popasovať s aprílovým dažďom a mokrou vozovkou. Celková dĺžka trate bola 2 870 metrov a preteky trvali 45 minút + jedno kolo.

Špecifiká elektrických pretekov spočívajú v tom, že vozidlá musia využívať rekuperáciu a tiež im môžu pomôcť dve podpory zrýchlenia – FanBoost a Attack Mode, ktoré môžu výrazným spôsobom zvrátiť priebeh pretekov. FanBoost je možnosť podpory obľúbeného pretekára hlasovaním cez aplikáciu pred alebo počas závodu, čím dostane možnosť krátkeho zrýchlenia.

Druhou možnosťou je Attack Mode. Ide o časť trate, kde majú možnosť pretekári získať dodatočný výkon, ktorý následne môžu počas pretekov použiť. Podmienkou je prejsť cez túto časť trate správne a aktivovať tri senzory. Nesprávne načasovanie, prípadne nepresné prejdenie cez tento úsek môže znamenať stratu drahocenných stotín.

To, či má Formula aktivovaný FanBoost alebo Attack Mode, zistíte pomocou LED svetiel, ktoré má každá Formula na kapote.

Pri sledovaní využívania týchto prvkov som mal pocit, že vidím videohru, v ktorej autá používajú nitroglycerín, no musím uznať, že FanBoost aj Attack Mode dodal pretekom na originalite a znížil predvídateľnosť výsledku.

Na začiatku článku bol spomínaný plán priniesť okrem klasickej Formuly E aj preteky v extrémnych podmienkach. Extreme E preteky by sa mohli odohrávať na miestach ako Južný pól, pri dažďových pralesoch alebo v blízkosti oceánov. Cieľom je takýmto spôsobom priblížiť ľuďom aj ekologickú stránku a poukázať na najviac postihnuté oblasti.

Ľadovce sa pod vplyvom globálneho otepľovania po celom svete topia rýchlejšie než kedykoľvek v histórii, oceány sú masívne znečisťované jednorazovými plastami a dažďových pralesov ubúda najmä kvôli ľudskej činnosti. Priniesť do týchto miest preteky ekologických áut môže pomôcť spopularizovať tému ekológie a dať jej úplne nový rozmer.

Otázne samozrejme bude vybudovanie infraštruktúry v takýchto podmienkach, ktorá by nesmela zasiahnuť do prirodzeného životného prostredia miestnej fauny a flóry. Extreme E preteky by mohli byť realitou už v roku 2021.

Ekologický presah má však aj samotná Formula E, ktorej preteky sa odohrávajú priamo na mestských dočasne-vytvorených okruhoch čím odpadá nutnosť výstavby masívnej infraštruktúry. Mestá sú najviac znečistenými oblasťami sveta a mestská populácia neustále narastá. Na znečistenie ovzdušia zomiera ročne viac ľudí ako na následky fajčenia. Aj preto vznikol nápad priniesť ekologické čisté preteky do centra preľudnených miest ako je Rím, Hong Kong či Paríž.

Počas pretekov Formula E nie sú k dispozícii parkovacie miesta, keďže organizátori chcú, aby návštevníci použili ekologické prostriedky dopravy ako zdieľanie vozidiel, bicykel či MHD. Po prvýkrát sa počas pretekov v Ríme použili ekologicky-nezávadné reklamy po obvode vozovky, ktoré znižujú dopad na životné prostredie v porovnaní s pôvodnými reklamami z PVC materiálu.

Na Formule E je zaujímavé sledovať aj samotný vývoj pretekov a technológie. Alfou a omegou je samozrejme dojazd, ktorý sa neustále zvyšuje a teda už nie je pravidlom, že počas pretekov je potrebné vymeniť vozidlo kvôli vybitým baterkám.

Technológie Formúl sa každý rok vylepšujú a oproti prvej generácii došlo k výraznému pokroku v chladení batérií a tiež v zvýšení dojazdu na dvojnásobok. Jedným z hlavných sponzorov Formuly E je švajčiarska firma ABB, ktorá stojí za Terra High Power nabíjacou stanicou. Tá dokáže dobiť batériu vozidiel, ktoré pretekali na doplnkovom podujatí Jaguar i-Pace eTrophy na dojazd 200 kilometrov iba za 8 minút. Takto má vyzerať budúcnosť elektromobilov, v ktorej sa vám auto dobije za čas, za ktorý stihnete ísť na kávu. Spoločnosť ABB takéto riešenia rýchlo-nabíjania exportuje do celého sveta, kde môžete nájsť viac ako 10 000 ABB nabíjačiek pre elektromobily.

Zdroj | Formula E ABB

Čo sa týka špecifikácií jednotlivých Formúl, Audi e-tron FE05 má napríklad maximálnu rýchlosť 240 kilometrov za hodinu a zrýchlenie z 0 na 100 kilometrov za hodinu zvládne Formula za 2,8 sekundy čo je iba o 0,2 sekundy pomalšie než Formula 1. 52 kWh batéria je od McLarenu a nabíjanie trvá približne 45 minút.

Maximálna rýchlosť Formúl môže dosiahnuť až 280 kilometrov za hodinu, maximálny výkon je 250 kW pri spustenom Attack Mode a 200 kW pri bežnom pretekaní. S druhou generáciou Formule E okrem odpadnutia povinnosti meniť v polovici kvôli vybitej batérii vozidlo, odpadli aj časté zastávky v boxe. Formula E disponuje univerzálnymi pneumatikami do každého počasia, ktoré vydržia celú dĺžku závodu.

Počas závodov v Ríme sebavedomo zvíťazil Mitch Evans z Nového Zélandu, ktorý pretekal za tím Panasonic Jaguar Racing. Tento ročník Formule E bude pokračovať v ďalších svetových metropolách ako Paríž, Monako, Berlín, Bern a vyvrcholenie bude v júli v New Yorku.

Zdroj | Formula E ABB

Kým niektorým fanúšikom môže pri Formule E chýbať typický motorový zvuk, mne absencia zvuku neprekážala a práve naopak, bol som očarený, ako ticho môžu preteky športových vozidiel znieť. Cieľom do budúcna je, aby Formula E prekonala v sledovanosti a popularite klasickú Formulu 1. Tento ambiciózny plán nie je úplne nereálny, keď si zoberieme rozmach ekologických trendov po celom svete počnúc zákazom jednorazových plastov končiac znižovaním výroby bežných vozidiel na fosílne palivá.

Do úvahy tiež treba brať globálny aspekt celého problému. Kým Európa sa snaží presadzovať a dodržiavať ekologické ciele, ostatným krajinám ako keby stále nedochádzalo, že planétu máme iba jednu. Preto jednoznačne v celej našej redakcii fandíme podobným riešeniam, ktoré majú za cieľ znížiť emisnú stopu.

Formula E bol zážitok, na ktorý nikdy nezabudnem. Či už to bolo samotnou atmosférou pretekov, ekologickým presahom alebo tým, že som bol svedkom športu, ktorý síce je iba v plienkach, no za svoju päťročnú históriu ukázal posun technológie elektrického napájania, ktorú oslavuje.

https://www.youtube.com/watch?v=9ccQUaK9RlM

Za možnosť priniesť vám reportáž priamo z podujatia Formula E ďakujeme spoločnosti ABB, ktorá hradila cestu a pobyt redaktora TECHBOX v Ríme.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.