Športovo a zároveň rodinne ladené elektrické SUV Ford Mustang Mach-E je na slovenskom trhu oddnes výrazne lacnejšie. Zástupca značky Summit Motors Slovakia zverejnil nové oficiálne cenníky.
Automobilka tak pravdepodobne reaguje na zlacňovanie konkurencie. Pri podobnom kroku v Spojených štátoch automobilka ešte začiatkom roka oznámila zámer zvýšiť tempo výroby v priebehu tohto roka o 67 %.
Nové ceny pre plne elektrický model od Fordu sa odvíja od výbavy, výkonu a kapacity, ktorú si vyberiete. Základná a teda najlacnejšia verzia modelu Mach-E zlacnela o 11 000 eur, zatiaľ čo verzia Mach-E Premium s najvyššou kapacitou batérie je oproti pôvodnej cene lacnejšia o 14 500 eur.
Výbava | Výkon kW (k) / Kapacita batérie kWh | Pohon / prevodovka | Krútiaci moment | Dojazd | Cenníková cena | BONUS | Akciová cena |
Mach-e | 198 (269) / 75,7 | RWD / A1 – automat | 430 Nm | STD – 440 km | 58 990 € | 3 000 € | 55 990 € |
Premium | 216 (294) / 98,7 | RWD / A1 – automat | 430 Nm | MAX – 600 km | 67 690 € | 3 700 € | 63 990 € |
Premium | 198 (269) / 75,7 | AWD / A1 – automat | 580 Nm | STD – 400 km | 64 990 € | 3 000 € | 61 990 € |
Premium | 258 (351) / 98,7 | AWD / A1 – automat | 580 Nm | MAX – 550 km | 73 990 € | 4 000 € | 69 990 € |
GT | 358 (487) / 98,7 | AWD / A1 – automat | 860 Nm | MAX – 490 km | 82 490 € | – | 82 490 € |
V štandardnej výbave je Mach-E vybavený napríklad Full LED svetlometmi, 10,2″ prístrojovým LCD panelom a 15,5″ vertikálnou obrazovkou infotainmentu s podporou Android Auto či Apple Carplay, 360-stupňovou kamerou a 115 kW nabíjaním. Ford už taktiež do štandardnej výbavy integruje aj inteligentný adaptívny tempomat či bezkľúčové štartovanie, odomykanie cez smartfón či dotykovú bezdrôtovú klávesnicu zabudovanú do B-stĺpiku, ktorá slúži na odomykanie auta bez kľúča.
Verzia Premium vymieňa Full LED svetlomety za adaptívne MATRIX Full LED svetlomety a k tomu pridáva napr. aj audiosystém B&O s 10 reproduktormi, nabíjanie výkonom do 150 kW či ambientné osvetlenie interiéru. Verzia GT sa od predchádzajúcej líši najmä športovou výbavou, či už 20″ diskmi, 19″ kotúčovými brzdami, adaptívnym odpružením MagneRide či športovými sedadlami, k čomu pridáva ešte panoramatickú strechu.
Lacnejšie batérie, aj konkurenčný boj
Na americkom trhu pristúpil Ford k zlacneniu svojho plne elektrického modelu ešte v januári tohto roku, kedy ceny jeho jednotlivých verzií znížil o 400 – 5 700 dolárov. V slovenskej tlačovej správe zástupca značky Ford na Slovensku odôvodňuje tento krok na našom trhu optimalizáciou výroby, ako aj využitím nových, cenovo dostupnejších batérií.
Faktom však je, že januárové zlacnenie na americkom trhu nastalo len necelé dva týždne po tom, čo k podobnému kroku pristúpila taktiež americká automobilka Tesla. Tá znížila ceny svojich najpredávanejších elektromobilov Model 3 a Model Y až o 20 %, pričom tieto ceny si zákazníci na tamojšom trhu mohli ponížiť ešte o ďalších 7 500 dolárov prostredníctvom daňového bonusu.
Pri podobnom zlacnení v Európe cena najlacnejšieho Modelu 3 klesla na úroveň konkurenčného elektromobilu VW ID.3. To bol pritom len začiatok, celkovo totiž Tesla znížila ceny svojich vozidiel tento rok už tri razy, naposledy minulý týždeň. Posledné zlacňovanie na úrovni 2-6 % sa naopak dotklo prémiových elektromobilov Model S a Model X.
Ostatné automobilky s výnimkou čínskeho výrobcu BYD pre portál The Verge začiatkom februára uviedli, že o podobných krokoch neuvažujú. Zlacňovať svoje elektromobily sa nechystá BMW, Mercedes-Benz, Hyundai, GM, Polestar, ani Kia a to aj napriek tomu, že im náklady na výrobu elektromobilov vďaka klesajúcim cenám batérií nepochybne klesnú.
Títo výrobcovia však pravdepodobne zlacňovanie batérií využijú na výrobu cenovo dostupnejších modelov, či už sedanov alebo mestských hatchbackov. Už niekoľko týždňov sa napr. čoraz intenzívnejšie hovorí o menších a lacnejších modeloch VW ID.1 a ID.2, ako aj zhruba 25-tisícovom modeli od Tesly.
Nie je žiadnym tajomstvom, že niekoľko nových plne elektrických modelov plánuje v najbližších rokoch priniesť na trh každá z menovaných automobiliek. Väčšina z nich už dlhodobo verejne hovorí o kompletnej výmene súčasného portfólia za plne elektrické modely. Väčšina z nich túto stratégiu odštartovala s prémiovými modelmi, od ktorých sa postupne prepracuje k tým cenovo dostupnejším. Tieto plány by sa mali stať skutočnosťou u väčšiny výrobcov už v horizonte najbližších 5 rokov.