Automobilka Ford sa pustila do sveta elektromobilov len nedávno, a to pod názvom veľmi silného modelu. Elektrický Mustang mnohých prekvapil, no toto rozhodnutie je logické najmä z pohľadu marketingu.
Rozruch sa skutočne podarilo spraviť a našťastie to nezostalo len pri slovách, nakoľko Mustang Mach-E vôbec nie je zlý elektromobil. Najmä ak berieme do úvahy, že ide o prvý moderný elektromobil Fordu.
Výhody
- Citeľne zlepšenie dynamiky jazdy
- Kvalitne spracovaný interiér, vysoký komfort
- Priestranný interiér vpredu aj vzadu
- Veľký predný kufor – až 100 litrov
- Aktualizovaný softvér, odhad percent v cieli
Nevýhody
- Slabší podvozok
- Mapovým podkladom chýbajú viaceré nabíjacie body
- Nabíjacia krivka by mohla byť stabilnejšia – kratší nabíjací čas
Elektrický Mustang nemá s pôvodným modelom takmer nič spoločné. Ide o celkom odlišné auto v inej kategórii s úplne inou karosériou, dizajnom a vlastnosťami. Z dvojdverového kupé sa stalo vyššie posadené SUV s oveľa priestrannejším interiérom, ako aj batožinovým priestorom. Zo športového automobilu je potenciálne rodinné auto, ktoré je tiché, bez lokálnych emisií a napriek tomu s veľmi dobrou dynamikou.
Pôvodný Ford Mustang Mach-E sme mohli testovať ešte v závere minulého roka. Testovali sme verziu s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá disponovala výkonom 258 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy. Do auta som v tom čase presadal z Volvo C40 Recharge Twin, ktoré s ľahkosťou prekonávalo výkonové parametre. Aj kvôli tomu som bol z jazdných vlastností mierne sklamaný.
Ford však mal stále v rukáve najvýkonnejšiu verziu, ktorá v tom čase na Slovensku ešte nebola k dispozícii. To sa po pár mesiacoch zmenilo a koncom leta sme si mohli vyskúšať, aký rozdiel robí prívlastok GT. Čisto na papieri je rozdiel naozaj výrazný – z 258 kW sa výkon GT verzie dostáva až na 358 kW a krútiaci moment z pôvodných 580 Nm na 860 Nm. Tieto parametre majú vplyv aj na zrýchlenie, a teda z 0 na 100 km/h sa GT verzia dostane už za 4,4 sekundy oproti pôvodným 5,8 sekundám.
Ak plánujete jazdiť na nemeckých diaľniciach, tak vás určite poteší aj navýšenie maximálnej rýchlosti zo 180 km/h na 200 km/h. Športovo ladená verzia Ford Mustang Mach-E GT nie je zaujímavá len na papieri, ale aj na cestách. Zatiaľ čo štandardný model citeľne stráca dych už pri rýchlosti okolo 100 km/h, pri výkonnejšej GT k žiadnemu zásadnému poklesu výkonu neprichádza a dynamika je stále veľmi dobrá.
To sa hodí v mnohých situáciách, a to napríklad aj počas jazdy na diaľnici. Verzia GT sa okrem rôznych dizajnových úprav odlišuje aj dôležitým konštrukčným vylepšením – ide o adaptívne tlmiče MagneRide, ktoré elektromagnetickým systémom riadia nastavenie tuhosti tlmičov až 1000x za sekundu, čím optimalizujú jazdné vlastnosti pre čo najlepší grip a ideálny náklon karosérie.
Zlepšenie oproti pôvodnej verzii Mustang Mach-E je cítiť, avšak oproti konkurencii tu sú ešte rezervy a neraz by som čakal od auta lepšie reakcie na vozovke, a to som sa nesnažil o športovú jazdu. Nepociťoval som až takú istotu pri kontakte s vozovkou. Na druhú stranu, naše cesty často nie sú ukážkové a často majú tendenciu preveriť tlmiče našich áut na maximum. Jazdu ako takú ale považujem za dobrú, najmä ak ste stotožnený s tým, že GT na konci názvu neznamená maximálny komfort, ale dynamika a zábava.
Okrem už spomenutých zmien získate s označením GT aj ďalšie špecifické prvky – Mustang Mach-E GT je obutý do 20 palcových diskov kolies, pod ktorými sú až 19 palcové kotúčové brzdy Brembo. Veľmi výrazné sú aj predné športové sedadlá Ford Performance, ktoré veľmi dobre držia vašu stabilnú pozíciu za volantom. Sedačky sú navyše komfortné a nemal som s nimi problém ani pri dlhšej jazde. Unikátnym prvkom pre vyšší komfort sú aj predné akustické okná.
Pokoj v interiéri je aj pri vyšších rýchlostiach naozaj na vysokej úrovni, za čo určite môžu nielen akustické okná, ale niekoľko ďalších prvkov pre odhlučnenie interiéru. Nami testovaná verzia GT bola v krásnej modrej farbe v kombinácii s čiernym interiérom. Spracovanie je precízne, primárny materiál vo vnútri je koža s elegantným prešívaním v kombinácii s látkou Miko Suede, čo je imitácia semišu. Príjemná látka je aj na dverách či palubnej doske, vďaka čomu interiér pôsobí kvalitne.
Samozrejme, nemôže chýbať GT emblém na prahoch dverí či ako označenie na kufrových dverách. Žiadne ďalšie zmeny nie je na pohľad vidieť. Dobrou správou je, že navýšenie výkonu nemá žiadny vplyv na využiteľnosť, respektíve vnútorný priestor auta. Rozmery sú prirodzene identické – na dĺžku má 4,74 metra, na šírku 1,88 metra a na výšku 1,61 metra. Totožný je aj rázvor, ktorý je až 2,98 metrov. Rozdiel je v hmotnosti, kde GT verzia získala 89 kilogramov čistej váhy navyše.
Batožinový priestor je tiež rovnaký a pozostáva z 322 litrov, čo nie je veľa, avšak pod prednou kapotou sa nachádza naozaj veľký priestor v podobe 100 litrov. Či už sedíte vpredu alebo vzadu, miesta je tu na rozdávanie. Rozmery sú opticky nafukované vďaka masívnemu panoramatickému oknu, ktoré interiér príjemne presvetľuje. Čo pri pohľade na palubnú dosku zaujme najviac je veľký 15,5 palcový dotykový displej, ktorý je otočený vertikálne.
Pamätám si, aký to bol nezvyk, keď som si do Mustang Mach-E sadol po prvýkrát ešte minulý rok. Pri druhom nasadnutí do verzie GT som už takýto pocit nemal a prišlo mi to prirodzené. Infotainment má Ford veľmi špecifický, a síce je pomerne prehľadný, príde mi, že veľkosť displeja nie je využitá naplno – pri takýchto rozmeroch by sa softvérový inžinieri mohli skutočne pohrať s priestorom.
Najviac žiari na displeji mapa navigácie, ktorá by si taktiež zaslúžila aktualizáciu z pohľadu dostupnosti nabíjacích bodov. Na mape bohužiaľ chýbajú mnohé nabíjacie stanice, čo môže mať vplyv napríklad na automatický výpočet trasy, ak je potrebná zastávka na nabíjanie. Na druhú stranu, oproti pôvodne testovanej verzii ide o výrazné zlepšenie z pohľadu predikcie spotreby, respektíve zostatku percent v cieli. Testovaný Mustang Mach-E ešte minulý rok touto možnosťou nedisponoval, avšak verzia GT už áno a zvláda to pomerne presne.
Napríklad, na trase z Trnavy na Oravu auto predpokladalo príjazd s 25 percentami. Po ceste som sa síce zastavil takmer pred cieľom, kde som nabíjal, avšak na toto miesto som prišiel s 28 percentami. Príchod do cieľa s 25 percentami tak bol reálny. Od minula sa zlepšil aj ukazovateľ spotreby, ktorý neukazoval hodnoty vyššie ako 25 kWh / 100 km, teraz s tým problém nemá. Čo sa týka celkovej stability a svižnosti systému, tú hodnotím veľmi dobre.
Ford Mustang Mach-E GT je vybavený rovnakým akumulátorom ako bežná verzia, teda s celkovou kapacitou 98,7 kWh a využiteľnou 91 kWh. Kvôli vyšším výkonom je spotreba vyššia a odhadovaný dojazd nižší. Najefektívnejšia verzia má WLTP dojazd až 600 kilometrov, verzia testovaná nami ešte v zime 550 kilometrov a súčasná GT verzia solídnych 490 kilometrov. Papier ale vždy znesie veľa, preto sme boli zvedavý na realitu.
Síce sme obe konfigurácie testovali v rôznych podmienkach, výsledok je väčšinou podobný, a teda WLTP dojazd o niečo málo vyšší ako realita. Musím povedať, že číslo 490 kilometrov môže byť pri pokojnej jazde na okresných cestách veľmi blízko k skutočnosti. Ak sa ale dostanete na diaľnicu a pôjdete podľa predpisov, skôr počítajte s dojazdom okolo 350 kilometrov, a to aj s istou rezervou. Z Bratislavy do Košíc to dáte len s krátkou zastávkou na pol ceste, prípadne ľahšou nohou aj bez nabíjania.
Opäť som s autom jazdil na mnohých cestách, pričom spotreba sa pohybovala od 10 kWh / 100 km pri jazde zo Zázrivej do Dolného Kubína, keďže ide o trasu takmer výhradne s klesaním, až po 26 kWh / 100 km pri intenzívnej jazde po diaľnici. Priemer sa však pohyboval okolo 23 kWh / 100 km, čo je aj číslo, ktoré svietilo na displeji po prejdení 850 kilometrov. To sú akceptovateľné hodnoty, otázne však je, čo so spotrebou spraví zima – problém ani tak nie je v samotnej zime, ale efektivite kúrenia a samotnej pohonnej jednotky.
Dojazd, spotreba či veľkosť batérie sú dôležité parametre, avšak rovnako dôležitá je aj rýchlosť nabíjania. Ford Mustang Mach-E GT je možné nabíjať pomaly cez trojfázovú palubnú nabíjačku výkonom 11 kW, vďaka čomu sa z 0 na 100 percent nabije za približne 10 hodín. Ak však cestujete a potrebujete nabíjať rýchlo, batéria si potiahne až 150 kW, čo je v súčasnosti v rámci konkurencie stále dobré číslo, aj keď už viaceré automobilky dokážu ísť s výkonom vyššie.
Nie je to ale napokon o výkone, ale o čase nabíjania. Podľa špecifikácie by sa auto malo nabiť z 10 na 80 percent za približne 45 minút, čo už bohužiaľ je viac ako deklaruje väčšina konkurenčných modelov. Nové elektromobily od Volvo to zvládnu do 30 minút, podobne aj novinky od koncernu Volkswagen Group, Mercedes-Benz či BMW. Elektromobily od Hyundai či KIA patria medzi najrýchlejšie sa nabíjajúce s časom do 18 minút.
Ford Mustang Mach-E som tentokrát skúšal nabíjať na nabíjacej stanici ejoin v The Mall Trnava, kde je k dispozícii stojan s výkonom 150 kW. K stanici som prišiel s batériou nabitou na 21 percent a nabíjací výkon hneď presiahol 120 kW. Pri 28 percentách dosiahol maximum 125 kW a postupne začal klesať. Pri 30 percentách nastal mierny prepad na 110 kW, no tento výkon si auto držalo až do 44 percent, kedy poklesol na 108 a krátko na to na 100 kW.
Pri 50 percentách bol nabíjací výkon 96 kW a pro 56 percentách nastal posledný citeľnejší prepad na 86 kW. Od tohto momentu nabíjací výkon klesal len jemne, a to takmer do dosiahnutia 80 percent. Celý nabíjací cyklus od 21 do 80 percent trval 37 minút, čo len korešponduje s papierovými číslami pri nabíjaní z 10 na 80 percent kapacity batérie.
Ford Mustang Mach-E GT konečne získava výkonnostné parametre ako sa na Mustang patrí. Áno, takmer 500 koní pod kapotou nie je počuť, no to je fakt, na ktorý si treba zvyknúť, ak plánujete jeho kúpu. Jazdné vlastnosti nie sú zlé, avšak aj napriek adaptívny tlmičom by si podvozok zaslúžil precíznejšie odladenie najmä ku komfortnejšej jazde. Komfort ako taký je inak skvelý a aj pri dlhších jazdách som necítil únavu, pričom oceňujem dobré odhlučnenie interiéru.
Samozrejmosťou sú štandardní asistenti ako udržiavanie v pruhoch či adaptívny tempomat. Svetlomety sú síce FULL LED s adaptívnou technológiou, ale bez matrix funkcionality, čo zamrzí. Výhodou je dobrý priestor v interiéri, nevýhodou však menší priestor v kufri. Ford ale prináša ukážkový predný kufor s objemom až 100 litrov.
Konkurencia medzi elektromobilmi a najmä v tejto kategórii je silná. Preto môže rozhodovať aj cena, ktorú sa Ford rozhodol skresať. GT verziu síce kúpite za 82 490 €, avšak všetky ostatné verzie sú teraz dostupné s výraznými zľavami a Ford EV dotáciou až 5 000 €. Ak by ste chceli siahnuť po konkurencii, za zmienku určite stoja výkonnejšie modely od Volkswagen, Škody, osloviť môže aj Volvo s C40 Twin Recharge a prípadne aj Tesla Model Y.