Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV je pre mňa osobne veľmi pekná Kuga. Obľúbené SUV totiž dospelo nielen po stránke dizajnu.
Ide totiž o zaujímavý plug-in hybrid, ktorý využíva aj eCVT prevodovku s 8 virtuálnymi stupňami. Škoda len, že neponúka aj pohon oboch náprav. Milovníci vysokých SUV posedov v mestách si však rozhodne prídu na svoje.
Plug-in hybrid
Ford Kuga môžete mať ako plug-in hybrid výhradne s jediným motorom, a to 2,5-litrovým atmosférickým benzínovým motorom s Atkinsonovým cyklom s celkovým výkonom 160 kW, resp. 225 koní a s krútiacim momentom 200 + 230 Nm (elektromotor). Celkom slušné na auto s hmotnosťou čosi vyše 1,8 tony.
Na stovku tak zrýchlite za čosi vyše 9 sekúnd a keďže nemá turbo, ale pomáha mu navyše elektromotor, nástup výkonu je prakticky okamžitý. Nie taký ako v elektromobile, no oproti autám s turbom je okamžitý.
Benzínový a elektrický motor sú napojené na plne automatickú prevodovku eCVT s virtuálnymi 8 stupňami. Ford tvrdí, že kombinovaná spotreba paliva sa pohybuje na úrovni len 5,5 litra na 100 kilometrov (v cenníku už ale nájdete 0,9 – 1,3 l/100 km).
Mne sa podarilo aj vďaka každonočnému nabíjaniu 14,4 kWh batérie dostať sa s kombinovanou spotrebou na 3,6 l/100 km a 18 kWh/100 km. Ford tvrdí, že na jedno nabitie batérie dokáže Kuga PHEV prejsť 56-68 km, podľa WLTP. Reálne som sa vedel dostať na 50-60 km, čo je pri denno-dennom dochádzaní zo satelitu do práce celkom slušné. Samozrejme ak to nie je nutné, benzínový motor sa do vybitia batérie nezapne, takže jazdíte ako s elektromobilom.
Ak ale potrebujete jazdiť denne o čosi viac, už budete zapájať benzínový motor. Na druhej strane je to fajn, pretože sa nemusíte strachovať, či niekde aj reálne dôjdete. Takto dôjdete určite a elektromotor vás nenechá v štichu.
Kuga mi dokonca nie raz dovolila ísť na „výpary“ aj niekoľko kilometrov, hoci na dojazde svietila jednotka alebo nula. Netreba s tým ale počítať za každých okolností, hlavne nie pri jazde na diaľnici či rýchlostnej ceste. Vtedy si elektrický motor pýta podstatne viac energie.
Hybrid je vozidlo, ktorého batéria sa nabíja rekuperáciou pri brzdení alebo zvyškovým teplom z motora. Plug-in hybrid sa nabíja rovnako, no batériu je možné nabíjať aj pomocou elektrického kábla z elektrickej siete, a to buď z 230 V zásuvky, alebo z AC nabíjačky.
Ford Kuga PHEV ponúka 4 jazdné režimy:
Auto EV prepína medzi hybridnou prevádzkou elektromotora podľa jazdných podmienok a dostupného nabitia.
EV Now využíva iba elektrickú energiu. Keď je batéria takmer vybitá, prepne sa späť na hybridnú prevádzku.
EV Later umožňuje šetriť energiu na neskôr, väčšinu cesty tak môžete ísť na benzín a napríklad v meste potom prepnúť na elektrický pohon.
Nabíjanie batérie umožňuje nabíjať batériu pomocou benzínového motora.
Skúsil som spraviť aj okruh zo Senca cez Pezinskú babu a Bratislavu späť do Senca. Išiel som s plne nabitou batériou počas víkendového poobedia, takže cesty boli relatívne prázdne. Všetko som pritom nechal na automatiku až do momentu, keď som na displeji ešte stále videl dojazd batérie 20 km.
Vtedy som prepol do čisto elektrického pohonu a batériu vybil na maximum. Plusom ale je, že batéria sa počas jazdy z Pezinskej baby pomerne slušne nabíjala a tak som prešiel podstatne viac ako udáva výrobca, a to takmer 100 km! Rekuperácia je tak veľmi slušná, a to nielen pri jazde z kopca.
Mimochodom, objem nádrže na benzín je zmenšený na 45 litrov. Objem kufra je tiež menej, a to 411 – 581 l, keďže zadná lavica sa dá posúvať.
Čo mi ale na Kuge nesedelo?
Displej infotainmentu kolmo na interiér. Po x rokoch sa stále dizajnéri akoby nenaučili, že kokpit je pre vodiča a nie spolujazdca. Vodič potrebuje vidieť lepšie displej ako spolujazdec, takže mohol byť otočený aspoň čiastočne na vodiča.
Lesklé plasty. Tých je našťastie v Kuge minimum, no aj tak sa nájdu a sú neustále zapackané.
Audio systém B&O. Od audio systému Bang & Olufsen BeoSonic som čakal oveľa, oveľa viac. Nemôžem povedať, že bol zlý, no vzhľadom na značku a množstvo reproduktorov by som čakal lepšie podanie zvuku.
Chýba jej 4×4. Ford Kuga je šikovné malé SUV, ktoré by vás mohlo dostať kdekoľvek. Nie ale táto motorizácia, pri ktorej nenájdete pohon všetkých štyroch kolies. Ten je možný iba v prípade hybridného pohonu, alebo s 2-litrovým benzínovým motorom bez pomoci elektromotora. Takže ak chcete úspornejší Plug-in hybrid, na pohon všetkých kolies môžete zabudnúť.
Čo mi na Kuge potešilo oko i dušu?
Tlačidlá. Displej infotainmentu SYNC 3 je síce dotykový, no neobsahuje všetky možné funkcie, vrátane klimatizácie či ovládania hlasitosti a pod. Na to sú tu samostatné tlačidlá, a to je dobre! Tie sú intuitívne, hoci je ich pomerne dosť. Po čase sa ich naučíte naspamäť a naslepo ich aj nájdete rukami, namiesto toho, aby ste ich museli očami hľadať kdesi na displeji.
Dizajn. Kuga v predošlých generáciách bola niečím medzi MPV a SUV, skôr nevýrazná. Nová Kuga s balíkom ST Line a Vignale je podstatne zaujímavejšia, dynamickejšia a bude sa vám páčiť. Navyše s príplatkovými 20″ čiernymi diskami, resp. s príplatkovým balíkom Black pre výbavu ST-Line X, vyzerá Kuga veľmi príťažlivo. Môžu za to ale aj viaceré ďalšie čierne prvky, červené čeľuste bŕzd či čierna strecha na bielom aute.
Auto pritom ani v lete nemusí mať 90°C pri celodennom státí na slnku. Cez appku FordPass si (okrem iného) viete na diaľku zapnúť motor a auto si nechať vychladiť. V zime sa zas zíde špeciálne čelné sklo Quickclear s integrovaným vyhrievaním. Okrem toho, že je tiché, je aj veľmi rýchle. To je však zas obsahom tzv. Zimného balíka.
Potešilo ma aj viacero asistenčných systémov, z ktorých sú síce mnohé už povinné, no vedia pomôcť zvýšiť bezpečnosť premávky. A teda aj moju. Ide napríklad o Adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, Asistent predchádzania kolíziám s detekciou chodcov a cyklistov, Aktívny systém udržania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom sledovania mŕtveho uhla či Upozornenie na vozidlo prichádzajúce zo strany s aktívnym brzdením.
Ochrana dverí. Je to drobnosť, niekto by povedal až hlúposť, no taká automaticky výsuvná ochrana dverí je šikovná vec, hlavne ak bývate v meste, alebo parkujete v úzkej garáži. V ani jednom prípade nehrozí, že sebe či okoliu obijete dvere.
Cena
Ford Kuga štartuje na cene necelých 27 000 €, no iba s 1,5l EcoBoost motorom a so 6-stupňovým manuálom. Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV s 2x vyšším výkonom štartuje s cenou o 12 000 € viac.
Za verziu ST-Line X, čo je takmer najvyššia možná výbava (a aj mnou testovaná verzia), zaplatíte s aktuálnym bonusom 42 390 €. Inak by to bolo takmer 50 000 €.
Ja som mal navyše aj Sadu Black za 2 390 € a zimný balík Winter za 720 € + viacero ďalších drobností za príplatok ako napríklad Frozen White farba za 310 € a pod.
Každopádne, Ford momentálne ponúka model Kuga za veľmi priaznivú cenu so zárukou 8 rokov na batériu a 5 rokov na komponenty elektromotora, resp. 160 000 km a 100 000 km. S aktuálnymi zľavami mu ťažko nájdete konkurenta.