Reklama

Ford Focus je dospelejší a inteligentnejší

Marek Šimunek
92 %
Keď bol predstavený nový Ford Focus, pod článkami zobrazujúcimi jeho fotografie sa to hemžilo rôznymi komentármi, ktoré často neboli až tak pozitívne, ako by si možno automobilka predstavovala. Sám tomu nechápem. Focus je totiž naživo oveľa krajším a neskutočne komfortným autom.

Výhody

  • dynamický dizajn
  • vynikajúce Full LED svetlá
  • množstvo asistenčných systémov

Nevýhody

  • občasné chyby tempomatu
  • manuálne nastavenie sedadiel
  • hrubý prejav trojvalca

Ak má automobilka na trhu auto, ktoré je bez prestávky úspešné tak, ako napríklad Ford Focus je pri jeho generačnej obmene postavená pred veľmi neľahkú úlohu. Musí totiž priniesť dizajn, ktorý bude mladý a moderný, pričom by mal osloviť nielen nových zákazníkov, ale aj tých, ktorí vlastnia predchádzajúcu generáciu.

Priznám sa, že keď som videl prvé fotografie nového Fordu Focus, nebol som nadšený. Pripomínal mi kombináciu niekoľkých áut, alebo prvkov niekoľkých modelov, ktoré nie sú až tak dobre napasované do seba. Keďže som sa s rovnakým pocitom stretol už niekoľkokrát, vedel som, že mu nemôžem veriť. Nech sa snažíte akokoľvek, fotografie nikdy nepovedia toľko, čo pohľad naživo.

Presne ako som predpokladal, moje pocity boli milné. Keď som si jedného pekného dňa prebral nový Ford Focus a v kľudnej chvíli sa na neho zadíval, hneď som videl, že to auto vyzerá naozaj dobre. Je dravé, dynamické a jeho tvary majú dokonca určitú dávku luxusu a noblesy.

Pozrite si

Jazdili sme na novom Focuse. Za 20 rokov dozrel, zmúdrel a opeknel

Samozrejme vždy platí a bude platiť, že dizajn je otázkou vkusu a preto, čo sa páči mne, sa nebude musieť páčiť inému, ale mňa osobne nový Focus zaujal už na prvý pohľad. A podľa pohľadov okolia počas testu, nie som v tom sám.

Už pri pohľade spredu si okamžite všimnete obrovskú masku chladiča. Jej prepojenie s prednými svetlami, ako aj s predným nárazníkom iba potvrdzuje, že dizajnéri v prípade nového Focusu tvorili tvary od základu. Nejedná sa teda o žiadne copy & paste z predchádzajúcej generácie.

Samotná maska síce pripomína istú anglickú luxusnú značku, Focus však vďaka nej pôsobí seriózne a doslova elegantne. Aj napriek kategórii, do ktorej samotný Ford Focus spadá tak má znaky luxusu, ktoré lahodia oku.

Predné svetlá štvrtej generácie Focusu sú tiež samostatnou kapitolou. Nielenže sú podstatne väčšie, hlboko zasahujú do predných blatníkov, ale používajú aj najnovšiu technológiu LED. A to kompletne, nielen v prípade stretávacích svetiel, ako je tomu často u niektorých modelov.

Ford si tak za nové svetlá zaslúži obrovskú pochvalu. Jednoducho svietia neskutočne dobre. Navyše vďaka systému segmentovaného rozsvecovanie jednotlivých prvkov svetiel idete v noci takmer celý čas so zapnutými diaľkovými svetlami. Jednotlivé čast svetla však pravidelne menia lúč tak, aby ste videli vy maximum a pritom neosvetľovali protiidúce vozidlá.

Je to vynikajúce a prudko návykové riešenie. Dokonca, ak budete mať aktivované automatické zapínanie svetiel, už nebudete musieť ani manuálne zapnúť diaľkové svetlá. O všetko sa bude starať automatika.

Nechýbajú ani LED smerovky, či atraktívne denné svietenie, ktoré sa po aktivácii smerovky vypne. Jednoducho svetlá sa na Focuse naozaj podarili a to tak po stránke dizajnu, ako aj po stránke funkčnosti.

Bočný pohľad iba podtrhuje celú dynamiku auta. Krátky zadok je doplnený o dlhú prednú časť. Tak to má byť. Focus až pri statickom pohľade dáva o sebe vedieť a volá vás, aby ste sa na ňom previezli.

Už povestnou čerešničkou na torte sú potom kolesá. Nepamätám si auto, na ktorom by ma tak zaujal ich dizajn. Sú jednoducho nádherné. Ak by som si konfiguroval vlastný Focus, určite by som tieto 18“ disky do konfigurácie zahrnul. Pôsobia športovo a majestátne súčasne.

Samozrejme zmenám sa nevyhla ani zadná časť nového Focusu. Nové tvarované zadné svetlá nesú LED podpis, ktorý hravo spoznáte. Navyše nápis Focus pod zadným oknom je takým malým doplnkom, ktorý dokonale dopĺňa celú jeho zadnú časť.

Celkovo musím po prvom pohľade povedať, že Ford spravil poriadny kus práce a štvrtá generácia vyzerá naozaj veľmi dobre. Nie je to len drobná zmena, ale po stránke dizajnu doslova nové auto, ktoré v sebe nesie odkaz na 20 ročnú históriu tohto obľúbeného modelu.

Ešte predtým, ako sa posadím do interiéru, pozrime sa pod kapotu. Ford je jednou z automobiliek, ktoré si downsizing zobrali k srdcu a tak ma neprekvapilo, že pod prednou kapotou nájdem len litrový trojvalec 1.0 EcoBoost. Je to úspešný motor, ktorý sa viac ako dynamikou prejavuje svojou spotrebou.

Pri normálnej jazde po okresných cestách totiž dosahuje spotreby, ktoré boli ešte pred pár rokmi výhradou naftových jednotiek. Nie je tak problémom, aby vám na palubnej doske svietila hodnota hlboko pod šiestimi litrami.

Všetko je to však otázkou toho, kto sedí za volantom. Trojvalec má výkonu tak akurát. Teda ak sa presúvate sami, nebude pre vás problémom predbiehanie, ani mierne dynamickejšia jazda. Mesto a zápchy však dokážu spotrebu hnať pomerne vysoko.

Tiež kultúra prejavu litrového trojhrnčeka nie je na úrovni výkonnejšieho modelu 1.5 EcoBoost. Aj keď ten má rovnaký počet valcov, predsa len o sebe dáva vedieť menej. Mňa osobne prekvapil aj diaľničný priemer, ktorý sa pohyboval na hodnote od 6,5 do 7 l/100km, čo je na podobné auto skutočne veľmi dobrá hodnota.

Pozrite si

Ford Fiesta 2018 – komfortnejší a s moderným interiérom

Osobne by som si však namiesto šesťstupňovej manuálnej prevodovky zvolil osemstupňový automat. Manuálna prevodovka nie je zlá, aj keď má pomerne dlhé dráhy, je však presná a radenie plynulé. K celkovému nastaveniu auta mi však viac sedí automat.

Čo sa podvozku a komfortu týka, nič iné som ani nečakal. Je to predsa Ford a jeho podvozky sú už doslova povestné. Preto ma neprekvapila úroveň komfortu, ktorú auto poskytuje aj na našich nie príliš kvalitných cestách. Problémom pre neho neboli ani obuté 18“ kolesá.

Jazdu si budete užívať, či sa bude jednať o rýchly presun na stretnutie, na ktoré meškáte už v čase, keď vyrážate, alebo o pohodlný výlet s rodinou. V tomto prípade Ford neostal svojej povesti nič dlžný a na podvozok nového Focusu sa budete môcť spoľahnúť.

Rovnako radikálnou premenou, ako exteriér prešiel aj interiér nového Focusu. Tu neostal zachovaný kameň na kameni. Je to vítaná zmena, keďže predchádzajúca generácia pôsobila tak, akosi slušne povedané, prekombinovane.

Štvrtá generácia Fordu Focus tak prináša uhladenejšie línie a jasné horizontálne členenie celého prístrojového panelu. Samozrejme nechýba v dnešnej dobe tak obľúbený vystrčený 8“ displej multimediálneho systému, ku ktorému sa ešte dostanem.

Pochvalu si však Ford zaslúži hneď za niekoľko vecí. Tou prvou je určite zachovanie vlastného panelu pre ovládanie klimatizácie a vyhrievania okna, ktorý výrobcovia aktuálne tak radi menia za dotykové ovládanie. Tlačidlá sú tlačidlá a ich nahmatanie je počas jazdy jednoducho istejšie, ako je tomu v prípade dotykovej plochy.

Rovnako si pochvalu zaslúži aj zachovanie samostatného kruhového ovládača hlasitosti, ktorý je navyše umiestnený na mieste, kde by ste ho automaticky hľadali. Prístrojový panel kombinuje analógové ukazovatele s displejom palubného počítača.

Toto riešenie som chválil už pri mnohých autách a aj napriek výhodám digitálnych prístrojových panelov mi príde prehľadnejšie a lepšie. Navyše Ford ako obvykle získava body navyše za množstvo informácií, ktoré jeho palubný počítač zobrazuje. Na jedinom displeji nájdete všetky potrebné informácie o vašej jazde, alebo asistenčných systémoch. Toto si jednoducho zamilujete.

Potešením je aj to, že Ford v prípade nového Focusu kompletne prepracoval volant. K úchopu predchádzajúcej generácie som nemal výhrady, ale ovládanie niektorých tlačidiel na volante bolo ďaleko od ergonomického. Nový Ford Focus tak ponúka prehľadné a najmä pohodlné ovládanie, na ktoré si veľmi rýchlo zvyknete.

Jediným drobným obmedzením v prípade testovaného kúsku bolo nastavenie sedadla. Kým som si našiel správnu polohu za volantom, trvalo to hodnú chvíľku. Ovládanie posunu, bedrovej opierky, či výšky sedadla nie je problémom, ale kto navrhol umiestnenie otočného kolesa pre nastavenie sklonu?

Je totiž tak ďaleko vzadu, že ak si do auta sadnete a na svojej ľavej ruke budete mať hodinky, či nebodaj budete mať oblečený kabát, budete nadávať tak, ako som nadával aj ja. Samozrejme riešením je investovať do elektricky ovládaných sedadiel, ktoré tento problém vyriešia.

Už niekoľkokrát som spomenul, že štvrtá generácia Fordu Focus je prepracovaná od základu a to isté platí aj v prípade asistenčných systémov. Jednoducho ešte tu doposiaľ nebol Focus, ktorý by bol po tejto stránke podobne dobre vybavený.

Nechýbajú systémy, ako je aktívny brzdový asistent, či predkolízny asistent, alebo systém na upozornenie na premávku v kolmom smere. Pri cúvaní z parkovacieho miesta sa tak nestane, že by ste si nevšimli prichádzajúce vozidlo.

Samozrejme okrem toho si nový Ford Focus môžete vybaviť aj systémom pre sledovanie mŕtveho uhla, či systémom pre udržanie v jazdnom pruhu. Ten má navyše dvojicu nastavení, kedy vás na opustenie môže len upozorniť, alebo aj zasiahnuť do riadenia vozidla.

Ak môžem byť úprimný, bol som trochu sklamaný z jeho fungovania. Väčšina systémov pre udržanie v jazdnom pruhu sa snaží vozidlo držať v matematickom strede daného jazdného pruhu. Ford však má skôr algortimus nastavený na odrážanie sa od krajov jazdných pruhov, čo v konečnom dôsledku znamená cik-cak jazdu.

Samozrejme na bezpečnostnú funkciu samotného systému to vplyv nemá, keďže aj toto riešenie vás vždy udrží v jazdnom pruhu, ide skôr o to, že ho nebudete používať ako podporný prvok semi-autonómnej jazdy. Ford si však zaslúži pochvalu za tlačidlo pre rýchle aktivovanie a deaktivovanie systému prostredníctvom jediného tlačidla priamo na páčke pre ovládanie smeroviek.

Samostatnou kapitolou v prípade asistenčných systémov je v prípade Fordu Focus inteligentný adaptívny tempomat. Ten spolupracuje so systémom pre rozpoznávanie dopravných značiek a tak vie automaticky, bez akéhokoľvek zásahu prebrať zistenú rýchlosť.

Automaticky tak pri opustení obce tempomat nastaví 90 km/h, prípadne pri dopravnom obmedzení nastaví nižšiu rýchlosť, ako je maximálna povolená rýchlosť v danom úseku. Navyše si môžete v nastaveniach palubného počítača zvoliť toleranciu a tak nebudete ani brzdou cestnej premávky.

Systém totiž automaticky pripočíta k prečítanej rýchlosti vašu nastavenú toleranciu a zvolená rýchlosť tak bude o daný kúsok vyššia. Toto je jedna neskutočne návyková funkcia, na ktorú som si okamžite zvykol.

Občas sa mi však z neznámych príčin stalo, že pri vjazde do obce systém prečítal maximálnu rýchlosť ako 60 km/h, čo nie je pravda. Neviem čo to spôsobuje, ale v týchto prípadoch som musel manuálne zvoliť nižšiu rýchlosť. Našťastie to ide pomerne rýchlo podržaním tlačidla, ktoré tak mení rýchlosť po desiatkach.

Úplnou novinkou vo Forde Focus je aj head-up displej, ktorý si môžete dopriať. Ten pre zobrazenie používa výsuvné sklíčko pred vodičom, ktoré je na môj vkus až príliš veľké. Ponúka však prehľadné farebné zobrazenie všetkých potrebných informácií. Vidíte tu tak informáciu o aktuálnej rýchlosti, ako aj nastavení adaptívneho tempomatu, či je pred vami auto a iné informácie.

Veľkou pýchou nielen nového Fordu Focus je multimediálny systém, ktorý je ovládaný prostredníctvom 8“ dotykového displeja a postavený na novom systéme SYNC 3. Naozaj, toto je systém, na ktorého používanie sa vždy veľmi teším. Najmä ak si spomeniem na predchádzajúcu verziu multimediálneho systému vo vozidlách Ford, je SYNC 3 niečo, čo je mu na míle vzdialené.

Väčšinou mi totiž postačí, ak multimediálny systém podporuje pripojenie prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto, čo samozrejme v tomto prípade nechýba, a ja si automaticky zapojím telefón a používam systém, na ktorý som zvyknutý.

SYNC 3 je však na takej úrovni, že si normálne radšej vypnem spomínané prepojenie smartfónu a používam samotný systém. Je intuitívny a neskutočne dobre spracovaný, takže sa ľahko ovláda a hneď viete, kde máte čo hľadať.

Je pritom jedno, či si nastavujete prehrávanie hudby zo smartfónu, alebo vyhľadávate kontakt, jeho reakcie sú rýchle a pohodlné. Navyše v prípade navigácie poteší aj služba Live Traffic, ktorá pravidelne každých 30 sekúnd kontroluje dopravu na vašej trase a automaticky upravuje trasu tak, aby ste sa vyhli zápcham a dopravným obmedzeniam.

Okrem toho bol testovaný kúsok vybavený aj audio systémom B&O PLAY, ktorého celkový výkon dosahuje 675 W. Hrá naozaj veľmi dobre a je pritom jedno, či práve počúvate hovorené slovo z podcastu, alebo ste sa započúvali do vašej obľúbenej skladby. Jedine pri vyšších hlasitostiach je už cítiť skreslenie a rezonanciu. Tu je vidieť rozdiel oproti prémiovým značkám. Aj keď cena testovaného Fordu Focus sa bez zliav prehupla cez 30 tisíc eur, čo nie je málo. Darmo, ceny vozidiel za posledné roky pekne narástli.

Verdikt

Nový Ford Focus ma dostal. Je pravda, že ponúka radikálnejšie zmeny v dizajne oproti predchádzajúcim generáciám, ktoré sa síce nemusia páčiť každému, ale mňa oslovili. Navyše po technologickej výbave sa dostáva na špičku a vo svojej triede ponúkne výbavu, multimédiá a najmä asistenčné systémy, ktoré boli doposiaľ doménou podstatne drahších automobilov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.