Reklama

Final Fantasy XVI - ďalší kandidát na hru roka či drastická zmena série?

Zdroj | Square-Enix
Michal Korec
Zdroj | Square-Enix
Zdroj | Square-Enix

Pred vydaním šestnástky Final Fantasy sa omieľali stále tie isté témy. Bude to ešte Final Fantasy? Nie je to príliš akčná hra na úkor RPG a taktiky? A čím je táto séria stále výnimočná?

Final Fantasy má pre každého hráča iný cveng. Niekto ju miluje, lebo s ňou začínal objavovať JRPG žáner. Iný má rád odlišné svety a fantázie, možno súbojové systémy. A pre mnohých je to aj nostalgia odštartovaná parádnym siedmym dielom v roku 1997-98…

91 %
Výborná akčná RPG, ktorá sa síce vzdialila koreňom série, no stále je fantastickým nezabudnuteľným dobrodružstvom.

Výhody

  • brilantný dynamický štart sľubujúci veľké veci
  • ťažší dej s mnohými témami a časovými líniami
  • neskutočne zrežírované animácie: bombastické i citlivé zároveň
  • emotívne momenty rôznych postáv posilňujú vzťah hráča k nim
  • kvalitné dialógy, výborný soundtrack, atmosféra
  • chytľavý rýchly súbojový systém vás naháňa do boja
  • boje Eikonov sú nezabudnuteľné pasáže
  • vedľajšie questy nielen na okrasu, ale doplnenie do deja
  • krásna grafika a vyladený interface

Nevýhody

  • niekomu chýba voľnosť sveta
Obsah pokračuje pod reklamou

Hlavné prvky série

Všade prehlasujem, že základné prvky Final Fantasy sú nasledovné: silný dej a skvelé postavy, veľký svet a chuť ho objavovať, taktický súbojový systém a výborný soundtrack. Ak sa sústredíte na štvoricu v tomto zložení, nový diel vás nemôže sklamať. Ale nepopieram, že je úplne iný ako mnohé minulé časti.

Zdroj | Square-Enix

Dej je komplexný, má kopu postáv a spočiatku sa v ňom budete ťažšie orientovať. Hlavný hrdina Clive je najprv vykreslený ako ochranca mladšieho brata, ktorý má špeciálnu schopnosť a drieme v ňom mýtický Eikon ohnivého typu. Lenže pár udalostí sa zvrtne inak ako mnohí očakávajú, začína politický komplot a bitky rozličných ríš a Clive mení svoju pozíciu na žoldniera. O 13 rokov neskôr sú pomery iné, súboje však pokračujú a Clive sa do nich už zapája z inej strany. Pomocnú ruku podáva veliteľ malej pevnosti Cid a už sa rozohrávajú ďalšie línie.

Dej nie je jednoduchý, ale bude vás fascinovať dlhé hodiny. Pravda, nemožno mu uprieť dosť silný západný vplyv, aký azda mnohí hráči nečakajú a radšej by sa rochnili v japonskej či ázijskej mytológii – no séria Final Fantasy vždy rada menila inšpirácie. Cyberpunk, sci-fi, klasický stredovek či práve silná Ázia a jej vzťah k rôznym témam. Tentokrát je cítiť najmä vplyv Hry o tróny a iné populárne hity – Yoshi-P ako režisér hry sa nimi ani netají a našinec určite uvidí ďalšie ako napríklad Pána prsteňov pri dynamickej sekvencii pádu dvoch Eikonov.

Zdroj | Square-Enix

Čo je možno menej čakané – vyššia miera brutality a celkovo temný tón popri politickej dráme či tých snoch o veľkých kalamitách. Ale postupné predstavovanie postáv vás neprestane udivovať, vytváranie vzťahov a ich skúmanie je presne to, čo robí sériu silnou – a nechýba ani tu. Akurát to nie je klasická love story a poďme zachrániť svet, ale miešajú sa tu aj iné prvky. Bude vám trvať, kým pochopíte svet Valisthea a derie sa tu aj morová pohroma menom Blight. Niekde drieme vzbura, inde chuť pomstiť sa alebo ťažoba minulosti. Hrdinovia toho nemajú na pleciach málo, udalosti ich tlačia do náročných čias. No vzťahy sú nemenej podstatné, so štipkou romantiky alebo aj sympatií voči havkovi Torgalovi.

Masívne bitky i citlivé scény perfektne zobrazuje výkonná PS5 v tradičných dlhočizných animáciách. Sú momenty, kedy sa viac pozeráte a vstrebávate dej, no to nevadí. Vypiplané scény s japonským zmyslom pre detail vás pohltia a niektoré si radi dáte aj v repríze.

Svet Valisthea a jeho kúty

Druhým tradičným elementom Final Fantasy je veľký svet. Vždy iný, originálny, vytvorený z nuly. Je to aj prípad šestnástky, hoci nemá takú voľnosť ako iné časti. Je to dané relatívne priamou štruktúrou hry, ktorá vás vedie cez hlavné misie do ďalších príbehových fáz, tie sa na mape objavia v podobe lokality. Tú stačí ťuknúť, rozvinie sa v plnej kráse a už putujete k súbojom.

V hre máte základňu The Hideaway, z ktorej vyrážate do rôznych regiónov, ale ak čakáte obrovský svet, kde sa presúvate autom ako v pätnástke, zabudnite. Novinka pôsobí inak – vďaka tomu je hutnejšia, intenzívna a nemá hluché miesta. Už dlho som nemal chuť ísť len po hlavnej dejovej línií, je neuveriteľne konzistentná i pútavá.

Zdroj | Square-Enix

Vydýchnuť sa dá vo vedľajších questoch, kde sú jednoduchšie úlohy ako pomoc ľudkom či Hunt Board, kde si vyberáte ciele na lov a zisk skúseností. Je škoda neplniť ich aj kvôli zlepšovaniu levelu hlavného hrdinu. Každý level je cítiť, navyše zbierate ďalšie body na investíciu do vlastností, čím sa rozširuje súbojový systém.

Pokiaľ sa chcete kochať svetom a jednotlivými regiónmi, stále sa máte na čo tešiť, aj keď sa posúvate po mape a vyberáte si lokality. Každá je iná, má skvelú atmosféru, niekedy viac akcie, inokedy doručí napätie. Rozličné časové momenty, aj odlišné počasie. Svet Valisthea žije a autori sa riadne namakali, aby vytunili jeho prezentáciu do skvelej grafiky.

Poďme mastiť bossov

Obsah pokračuje pod reklamou

Súbojový systém, najväčšie jablko sváru najnovšej časti. Autori upustili od taktického ťahového boja nadobro a namiesto neho prídu dve šokové terapie: prvá trvá krátko a objasní, že hrateľnou postavou je iba Clive. Žiadne trojice či štvorice na striedanie v boji, čiastočné liečenie vám zaistí havkáč Torgal, resp. môže aj hrýzť či dobiedzať do nepriateľov. Na všetko ostatné ste sami.

Zdroj | Square-Enix

Druhý šok: miesto ťahov je tu voľný akčný systém a la Devil May Cry, kde sa pomaly viac cení počet tlačidiel a kombá ako taktizovanie na koho skôr útočiť a čo použiť. Samozrejme, ani to nie je mimo, je nevyhnutné poznať nepriateľov a čo si na nich dovoliť. Akurát akčný systém zvýši tempo súbojov, na naštudovanie ťahov si tiež treba vyhradiť čas a do toho bloky, úskoky, protiútoky či silnejšie údery.

Bojiská sú rozsiahle a hra rada strieda rôzne boje – buď sa na vás vyhrnie kopa menších nepriateľov so šéfinom alebo menší boss. V prvom prípade ide o vašu šikovnosť prepínať medzi oponentmi, mastiť ich rýchlo a sledovať ako im odchádza zdravie. Keď dôjde na menšieho bossa, platia iné pravidlá.

Je totiž potrebné zraziť ich staminu, aby ste ich dostali do „staggered“ stavu: vtedy sú oveľa zraniteľnejší a šijete do nich údery naplno, no netrvá to dlho. Často je staggered mód dosiahnutý v polovici a ešte viac na konci ukazovateľa. Nad ním už tróni zdravie nepriateľa, ktoré veru uberáte pomaly.

Vtedy sa už dostaví aj tá taktika. Musíte sledovať údery protivníka: niektorým sa nedokáže vyhnúť, iné sú zvládnuteľné. Pozícia v boji je kľúčová, ak majú chvosty, dlhé paprče či iné nepríjemné hnáty. Menší i väčší bossovia sú nároční a budete s nimi bojovať minúty. Nejeden vás zrazí na kolená a budete ho opakovať – menšia výhoda, že po Game Over nápise sa môžete vrátiť aj do neskoršej fázy boja a nemusíte ísť od začiatku. A dokonca s plným počtom lekárničiek, takže nešetrite – hrajte!

Zdroj | Square-Enix

Celkový pocit zo súbojov je citeľne odlišný. Je to viac akčná hra ako RPG, hoci máte možnosť využiť predmety či havkáča – stále ste však odkázaní na seba a nikto iný tu nenaskočí. Jediný ukazovateľ zdravia, svoje lekárničky a možnosť prepnúť sa na psíka – inak nič. Väčšia švanda a dávka taktiky ide s použitím extra schopností od Eikonov, čo sú mocné zásahy, ale na tie si zase treba neraz počkať.

A nebojte sa škaredých rečí, že v hre je veľa QTE sekvencií, kde treba furt stláčať nejaké tlačidlo. No občas sa tu niečo vyskytne, ale nie je to nič svetoborné a budete občas niečo zadávať.

A čo tie súboje titanov… Eikonov?

Iná liga v kontexte súbojov či dynamických pasáží sú boje Eikonov medzi sebou. To sú majestátne momenty, kedy je jasné, prečo hra vyšla iba na PS5 (toto by už staršia generácia neutiahla). Bojujú tam proti sebe titani, ktorí zaberajú veľkú plochu alebo sa naháňajú v rôznych končinách – konzola tu maká naplno a vy máte pár tlačidiel na pľutie ohňa či úderov. Eikon vs. Eikon, to sú totálne vrcholy hry, ktoré tiež nie sú iba na okrasu. Niektoré sú náročné a budete ich opakovať, ale je to fakt sila!

Atmosféra hry mi sčasti pripomína réžiou Final Fantasy XIV Online, najmä keď sa objavia starí známi nepriatelia ako Morbol alebo veselí Chocobovia za hradbami. Aj orchestrálny soundtrack má podobné tóny, no nejde o žiadnu kópiu, ale ďalšiu fantastickú prácičku. Masayoshi Soken vytvára nádherné melódie a vkladá ich do mnohých scén či bojísk.

Zdroj | Square-Enix

Ako sme neraz načrtli, hra vyzerá na PlayStation 5 úžasné, má fantastickú atmosféru a je vyhladená, nič tu nepadá, neprekáža. Interface, ovládanie, usporiadanie menu, všetko tu pasuje a nič vás neruší pri desiatkach hodinách hrania. Znie to ako samozrejmosť, no nejedna hra vychádza v opačnom stave…

U mňa rozhodne spokojnosť. Ak si odmyslíte, že hra neobsahuje prvky starých častí, ale je to krok série do úplne neznámych vôd, no s výbornými parametrami, užijete si tento epicky kúsok naplno. Hra to nemá ľahké v konkurencii Diabla IV či The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, ale má veľmi silné devízy.

Obsah pokračuje pod reklamou

Final Fantasy XVI vyšla exkluzívne na PS5 22. júna 2023.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.