Reklama

Fiat Chrysler uvedie do roku 2022 viac ako 30 elektrifikovaných modelov

Zdroj | Chrysler
Juraj Procházka
Zdroj | Chrysler
Zdroj | Chrysler

Manažment koncernu Fiat Chrysler zrejme nepatrí medzi veľkých nadšencov elektromobility. Dokazujú to aj skeptické vyjadrenia jeho kanadsko-talianského šéfa Sergia Marchionneho v reakcii na veľký záujem o Teslu Model 3 pri jej uvedení.

V roku 2016 k úspechu Tesla Model 3 výkonný riaditeľ Fiat Chrysler Automobiles (FCA) poznamenal, že vysoký počet rezervácií je jedna vec, a tvrdá realita po uvedení do výroby zas druhá.

Pozrite si

Tesla opäť mešká, Model 3 sa dostane do sveta až budúci rok

(Ak sa pozeráme na súčasné problémy s produkciou najlacnejšieho modelu, ktoré Tesla zažíva, vidíme, že Marchionne svojimi jóbovkami trafil do čierneho, hoci ide o iný druh ťažkostí, než mal zrejme na mysli.)

Zdroj | GTspirit

Podľa Marchionneho nemôže byť výroba Modelu 3 zisková ani pri cene okolo 40-tisíc EUR. „Ak mi (Elon Musk) ukáže, že sa to dá, urobím to tiež. Skopírujem ho, pridám mu talianský štýl a vrhnem auto behom roka na trh“, uviedol podľa magazínu Inside EVs Sergio Marchionne.

Od „fosílií“ k elektrine

Za dva roky sme v tomto smere vo Fiate veľké aktivity nevideli, ale dnes je všetko inak. Ak nie Tesla, možno iné – všetky veľké, a nielen ony – automobilky ukázali manažérom Fiatu Chrysler, že „sa to dá“. Ale nielen to je dôvodom na razantnú zmenu firemnej stratégie.

Zdroj | Ferrari

Na podujatí „Capital Market Day“ koncernu FCA 1. júna predstúpil pred akcionárov šéf spoločnosti S. Marchionne (mimochodom, stalo sa tak posledný raz pred jeho budúcoročným odchodom do dôchodku), aby prehovoril o stratégii na najbližších päť rokov.

Pozrite si

Fiat Chrysler spája sily s Intelom a BMW. Pre autonómne autá

Na úvod uviedol, že firma, ktorá zastrešuje celý rad spoločností a značiek ( Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Chrysler, Lancia, Dodge a ďalšie) sa do konca júna zbaví všetkých dlhov, čo jej otvorí cestu k novým rozsiahlym investíciám. Len do vývoja a výroby ekologických pohonov s rôznym stupňom elektrifikácie investuje FCA 9 miliárd EUR. Do roku 2022 uvedie na trh pod rôznymi koncernovými značkami viac ako 30 modelov vozidiel s rozličnými stupňami elektrifikácie – mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid a čistý elektromobil.

Motiváciou pritom nie je nejaké prehnané ekologické cítenie, alebo osvietenie, ktoré by spôsobilo radikálnu zmenu myslenia manažérov. Sú za tým hlavne pragmatické dôvody. Emisné normy sa v rôznych krajinách natoľko sprísňujú, že o pár rokov sa s čisto spaľovacími motormi nebudú dať plniť. To je tiež príčinou postupného utlmovania dieselových motorov, ktoré chce Fiat Chrysler opustiť do roku 2021.

Zmena príde postupne

Nepôjde však o takú radikálnu premenu výrobného portfólia, ako by sa mohlo zdať, skôr to bude naštartovanie nového trendu. Automobilka odhaduje, že z celkových počtov vyrobených áut budú modely s „ťažkou elektrifikáciou“, teda elektromobily a plne hybridné zariadenia, tvoriť 15 až 20 percent.

Zatiaľ sa teda neuskutoční dramatický posun v stratégii. Podľa Sergia Marchionneho sa spaľovacie motory poháňané fosílnymi palivami stále budú nachádzať vo výraznej väčšine vyrobených áut. Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo sú vozidlá Fiat 500, ktoré budú dodávané len s elektrickým a hybridným pohonom.

Pozrite si

Boom elektromobilov vyvoláva aj otázniky

Elektrickú flotilu koncernu však nebudú zďaleka reprezentovať len malé „päťstovky“, ale zahrnie aj niekoľko modelov Jeep a dokonca športiakov Maserati.

https://www.youtube.com/watch?v=oWM_sgzXXoQ

Už v roku 2020 by sa mal objaviť plne hybridný Jeep Grand Cherokee a plug-in hybridy Wrangler a Renegade. Pre cestných exhibicionistov, ktorí nemajú hlboko do vrecka je zas určený elektrický superšportiak Maserati Alfieri, ktorý by sa mal predávať takisto už o dva roky.

O rok neskôr (v roku 2021) príde na trh Alfieri aj v plug-in hybridnej verzii a so značkou Jeep rozšíri ponuku čistých elektromobilov Grand Commander na batérie. A aby nevznikli o prenikaní elektriny do luxusných vozidiel pochybnosti, v roku 2022 by tento trend mal potvrdiť elektrický Maserati Quattroporte.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.