Firma Gogoro je taiwanskou jednotkou v predaji elektrických skútrov, ktorá takmer desaťnásobne prekonáva druhý Aeon. Zaujímavejšia je však koncepcia, ktorá umožňuje e-skútrom jazdiť bez dobíjania – po jednoduchej výmene batérií.
Na konci roka 2021 mal Gogoro podľa Taipei Times na Taiwane celkovo 2 215 GoStation na výmenu batérií, takmer toľko, ako počet čerpacích staníc – tých bolo 2 487. Pri doterajšom tempe expanzie počet GoStation prekročí počet čerpačiek už v tomto roku.
Podiel Gogoro na taiwanskom trhu bol v roku 2021 extrémne dominantný.
Stanice na výmenu batérií Gogoro, ktoré vyzerajú ako zeleno-biely automat, používajú vďaka partnerstvu aj majitelia iných značiek elektrických skútrov. V prípade potreby jednoducho zastavia na výmennej stanici a vymenia svoju vybitú batériu (skútre Gogoro používajú dve) za čerstvo nabitú. Vďaka predplatenej službe ide o rýchly a jednoduchý proces, trvajúci len niekoľko sekúnd.
U elektromobilov sa výmena batérií neuchytila a pravdepodobne nikdy nepôjde o rozšírenú službu, aj keď čínska automobilka NIO takúto výmennú sieť na domácom trhu intenzívne buduje a v spolupráci so spoločnosťou Shell plánuje budovať aj v Európe. Tesla, ktorá s touto myšlienkou prišla pravdepodobne prvá, však od tohto konceptu upustila. U elektroskútrov je to presne naopak.
Gogoro je len jednou spoločnosťou z mnohých, ktoré šíria elektrické skútre a motocykle po celom svete. Ale inovatívny prístup k výmenným batériám a sieť jeho GoStation ho radia do samostatnej ligy nielen na území Taiwanu. Stačí sa pozrieť na graf jeho podielu predaja e-skútrov na domácom trhu v porovnaní s konkurenciou. Rýchla expanzia spoločnosti do ďalších, zatiaľ hlavne ázijských krajín podporuje trend, aby sa z výmenných batérií Gogoro stal technický štandard.
Taiwanský priemyselný úrad už v roku 2018 navrhol tento systém výmenných batérií za univerzálny štandard, proti čomu však protestovala konkurenčná spoločnosť Kymco (Kwang Yang Motor Company). Tá je síce miestnou trhovou jednotkou v predaji benzínových skútrov a pre elektroskútre vytvorila vlastný systém výmeny batérií Ionex, ale v segmente e-skútrov je na 4. priečke viac-menej outsiderom.
Z 80 000 elektroskútrov registrovaných vlani na Taiwane predalo 63 383 Gogoro a k tomu treba prirátať ešte ďalšie značky, využívajúce jeho batérie a stanice Go Station v rámci aliancie PBGN (Powered by Gogoro Network). Naproti tomu Kymco predalo v roku 2021 len 1 969 e-skútrov.
Gogoro už vlani spustilo expanziu do viacerých krajín s významným podielom dopravy s dvojkolesovými vozidlami, kde motocykle často tvoria na mestských uliciach väčšinu. Výmena benzínových pohonov za elektrické tam prispeje k značnému zlepšeniu často katastrofálnej kvality ovzdušia, aj k zníženiu hluku.
Vlani v apríli firma oznámila, že vstupuje na indický trh a uzatvára partnerstvo s najväčším svetovým výrobcom motocyklov Hero Motorcorp. Následne prišlo oznámenie, že Gogoro vstúpi na čínsky trh a vytvorí partnerstvo s výrobcami motocyklov Yadea a DCJ. Expanzia pokračovala partnerstvom so spoločnosťou Gojek a prenikaním do Indonézie.
S domácou spoločnosťou Foxconn vzniklo partnerstvo na výrobu samotných elektrických skútrov a vymeniteľných batérií vlastnej značky. Analytici ale očakávajú, že popri Ázii bude Gogoro čoskoro expandovať aj na európske trhy.
Tu sa však úspech nedá paušalizovať, pretože v krajinách strednej a severnej Európy sa motocykle a skútre netešia takej popularite, ako na juhu. V krajinách južnej Európy ako Taliansko, Španielsko, alebo Francúzsko, kde majú skútre dlhú tradíciu, však model elektroskútrov s vymeniteľnými batériami môže zožať úspech.
Samozrejme, jazdiť sa na nich dá aj v lokalitách, kde výmenné stanice chýbajú. Gogoro ponúka aj mobilnú nabíjačku pre dve batérie a adaptér, ktorým sa skúter nabije zo siete.
Keďže Kymco svoj zámer dodávať e-skútre do Európy a budovať tu sieť svojich výmenných staníc Ionex ohlásilo už v novembri na výstave EICMA 2021 v Miláne, je jasné, že invázia elektromobility jednostopých vozidiel v Európe sa bude posúvať od e-kolobežiek a e-bicyklov na vyšší level.