Reklama

Falošné zľavy a recenzie vraj skončili. Uvidíme či naozaj

Zdroj | Oppo
Richard Pliešovský
Zdroj | Oppo
Zdroj | Oppo

Od minulého týždňa, 1. júla 2024, platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý upravuje aj on-line nákupy. Jeho cieľom je potlačiť falošné zľavy a recenzie, prináša tiež zmeny v oblasti sankcií.

Dôvodom prijatia zákona je implementácia viacerých smerníc EÚ do slovenského právneho poriadku. odnikatelia, ktorí prevádzkujú svoje e-shopy aj v iných krajinách sa teda s podobnými úpravami už mohli stretnúť skôr

Pôvodne mal vojsť do platnosti už minulé leto v auguste, no po vete prezidentkou sa vrátil na opätovné prerokovanie do NR SR. „Zmeny predstavujú komplexnejšiu úpravu a priblíženie sa európskym štandardom,“ hovorí Mária Auxtová zo spoločnosti Shoptet. Za dôležité zmeny považuje napríklad vyššiu ochranu pred umelým navyšovaním cien a falošnými recenziami.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Budeme mať na vrátenie tovaru v e-shopoch 30 dní? Nie tak celkom

Jednou zo zmien, ktorá sa dotkne všetkých podnikateľov je nová terminológia. Zákon zavádza nový pojem „obchodník“, ktorý nahrádza a zosúlaďuje doterajšie pojmy „predávajúci“ a „dodávateľ“. E-shoopom pribudnú nové povinnosti. Na webstránkach musia jasne a zrozumiteľne informovať o popredajnom servise. Pribudla tiež povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi telefónne číslo a e-mail, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii, dôležité je, že nesmie ísť o telefónne číslo s extra tarifou.

Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru. Za takú bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. V prípade, že sa predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.

Zdroj | Getty Images/Unsplash

Nový zákon má dať stopku falošným recenziám. Tie sú vhodnou formou na zistenie o kvalite a využití tovaru, o ktoré má zákazník záujem. Majitelia e-shopov majú podľa zákona zariadiť, aby recenzie pochádzali od ľudí, ktorí produkt skutočne kúpili, respektíve použili. V opačnom prípade môže ísť o falošnú recenziu.

Falošná recenzia vznikne aj vtedy, ak sám obchodník poverí inú osobu, aby poskytla falošné spotrebiteľské hodnotenia, resp. odporúčania.

Zákon mení aj výšky pokút. Tie sa po novom odvíjajú od ročného obratu a sú určené ich stropy. V prípade porušenia zákona hrozí pokuta v hodnote 2 % z ročného obratu do výšky 200 000 €. V prípade upustenia od porušovania zákona môže orgán dohľadu sankcie znížiť. Ak sa ale porušovanie povinností opakuje, hranica 200 000 € sa zvyšuje.

TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.