Facebook prudko stráca na popularite a na sile naberajú sociálne siete ako Instagram či stránky ako YouTube. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu firmy Pew Research Center.
Agentúra Pew Research Center urobila prieskum na 1 058 rodičoch a 743 teenageroch v rozmedzí 7. marca a 10. apríla 2018.
85 % teenagerov vo veku 13 až 17 rokov sa vyjadrilo, že sledujú YouTube. Na druhom mieste bola zastúpená sociálna sieť Instagram so 72 % a na treťom Snapchat so 69 %. Nasledovali platformy ako Twitter s 32 %, Tumblr s 9 % či Reddit so 7 %.
Čo sa týka samotného Facebooku, v roku 2015, kedy sa uskutočnil podobný prieskum, bolo používateľov 71 %. Dnes je to už len 51 %. Snapchat používalo v roku 2015 podľa prieskumu iba 41 % a Instagram okolo 35 %. YouTube do prieskumu v roku 2015 zaradený nebol.
Súvisí to aj s rozšírením smartfónov medzi teenagermi. Podľa prieskumu má až 95 % teenagerov prístup k smartfónu oproti roku 2015, kedy to bolo len 73 %. 45 % z opýtaných je vraj online takmer neustále. Napriek tomu, že YouTube je najpoužívanejšou platformou, najčastejšie vraj respondenti používajú sieť Snapchat.
Čo sa týka vplyvu sociálnych sietí, 31 % respondentov odpovedalo, že sociálne siete majú skôr pozitívny než negatívny dopad. 24 % respondentov si myslí, že sociálne siete majú skôr negatívny efekt. 45 % odpovedalo nerozhodne, že si nemyslia, že majú pozitívny alebo negatívny efekt.
Respondenti, ktorí povedali, že majú skôr pozitívny efekt, popísali, že sociálne siete pomáhajú používateľom sa spojiť so svojimi kamarátmi a rodinou a tí, ktorí odpovedali, že negatívne, poukázali na šírenie klebiet na sociálnych sieťach.
Prieskum sa tiež venoval videohrám. Podľa neho až 92 chlapcov má prístup k hernej konzole a až 97 % opýtaných hráva videohry. Z dievčat je to 75 %, ktoré majú prístup ku konzole a 83 %, ktoré hrávajú videohry.
Zdá sa, že medzi americkou mládežou už je Facebook out a priestor dostáva práve platforma YouTube či sociálna sieť Instagram, ktorá sa stáva čoraz populárnejšou.