Facebook a známy výrobca digitálnych kinematografických kamier RED už dlhšie spolupracujú na vývoji kamery, ktorá by bola schopná natáčať skutočné videá vo virtuálnej realite (VR). Nie je to také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
Väčšina videí nie je nafilmovaná vo VR. Používateľ môže otáčať hlavou, alebo aj celým telom, už nie nakláňať. Facebook a RED sa preto rozhodli tento problém vyriešiť a priniesť tak kameru s 3D rozlíšením, ktorá bude zaberať celých 360 stupňov.
Kamera má využívať technológiu detekciu hĺbky obrazu od Facebooku, RED má zas priniesť svoje know-how v oblasti 3D záznamu (vrátane všetkých informácií, aj tmavých, o scéne, ktoré sú potrebné napríklad na chôdzu vo VR).
https://www.facebook.com/Facebook360/videos/370097893531240/
https://www.facebook.com/Facebook360/videos/171585383719590/
Teraz firmy ukázali svoj prototyp kamery, ktorá je podľa očakávania v tvare gule. Nachádza sa v nej 16 kamier RED Helium s 8K senzormi, ktoré dokážu zachytiť kompletné VR video so 60-timi obrázkami za sekundu v 360-stupňovej scéne aj s podrobnými informáciami o nasnímanej realite.
Výsledkom je mimoriadne kvalitné video, ktoré sa dá sledovať napríklad cez Oculus Quest, alebo iným headsetom umožňujúci šesť stupňov slobody pohyvu (6DoF). Tento termín je používaný na označenie slobody pohybu, kedy sa môže používateľ pohybovať v trojrozmernom priestore smerom dopredu/dozadu, hore/dole, doľava/doprava, vychyľovať, zatáčať a kolísať sa.
Pripravovaná kamera má byť dostatočne flexibilná, ovládacie a pamäťové prvky môžu byť umiestnené až do vzdialenosti 100 metrov od nej a bude sa dať na ne uložiť viac ako hodina nahrávania. Nebude chýbať podpora tretích strán, redaktori a kameramani budú môcť používať nástroje od ich obľúbených firiem, napríklad Adobe, Foundry a OTOY. Navyše už teraz je pre vývojárov pripravená sada nástrojov.
Niet pochýb, že pripravovaná kamera bude poriadne drahá. Tiež netreba zabúdať, že používateľ bude potrebovať high-endový headset, napríklad HTC Vive či Oculus Rift s 3D. Náhlavná súprava Oculus Go tak nebude spĺňať požiadavky, pretože má len tri stupne slobody.
Výsledok by však mal stáť za to. Používateľ dostane skutočné 360-stupňové 3D VR video, kde môže skúmať prostredie a spoliehať sa na svoju pozíciu, namiesto toho aby bol obmedzovaný umiestnením kamery. Zvýšená popularita takéhoto snímania obrazu, ktorý môže priniesť táto špičková kamera je aj skutočný dôvod pre Facebook, ktorý pretláča VR video ako kľúčový predajný bod pre svoju sociálnu sieť, ale aj pre hardvér Oculus.
Kedy príde kamera na trh je zatiaľ otázkou. Samotné firmy sa vo svojom vyhlásení vyjadrili, že sú ešte len na polceste ku komerčnej dostupnosti.