Reklama na Facebooku. Jedna z kľúčových zárobkových činností tejto spoločnosti sa stala témou kritiky aj po prevalení škandálu s firmou Cambridge Analytica, Spoločnosť Facebook najnovšie vydala detaily ohľadne reklám a inzerentoch na tejto sociálnej sieti.
Reklamy umožňujú Facebooku byť zdarma, no zároveň je nutné sa pozrieť na stránku bezpečnosti. Facebook sľubuje, že inzerenti sa nedozvedia žiadne informácie o používateľoch a že nikomu ani nepredajú tieto informácie.
Facebook v správe tiež vysvetlil niekoľko spôsobov reklamy a jej fungovania. Inzerenti používajú cielenú reklamu, ktorá sa prispôsobuje na základe vecí, ktoré zdieľate, lajkujete, na základe vášho veku, pohlavia, mesta či spoločných priateľov. Facebook tieto informácie použije a ukazuje vám reklamy, ktoré by vás mohli zaujímať.
Príkladom môže byť firma, ktorá predáva bicykle a ktorá sa chce zamerať na ženské cyklistiky v meste Atlanta. Facebook môže reklamu na tento obchod ukázať ženám, ktoré lajkli stránku s bicyklami a sú z Atlanty. Facebook sprostredkováva inzerentov správami o tom, aký druh ľudí vidí ich reklamy a ako sa reklama správa na Facebooku. K žiadnym informáciám o vás však inzerenti nemajú prístup.
Druhou možnosťou je, že inzerent zdieľa informácie o zákazníkoch s Facebookom. Ak napríklad zákazník pri kúpe uviedol svoju emailovú adresu, Facebooku môže na základe nej nájsť zákazníka a prispôsobiť mu reklamu. Inzerent sa však nedozvie, ktorí zákazníci sa podľa mailu našli a ktorí nie.
Treťou možnosťou sú informácie, ktorá posielajú Facebooku aplikácie a stránky. Ak si napríklad pozeráte na internete topánky, stránka môže túto informáciu poslať Facebooku, ktorý reklamy prispôsobí podľa vašich preferencií.
Facebook tiež v správe odpovedal na najčastejšie otázky spojené s reklamou. Niektorí používatelia sa pýtali, či sú na Facebooku produktom? Facebook hovorí, že nie, produktom je schopnosť prepojiť ľudí bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú. Produktom sú správy a hľadanie informácií a reklamy existujú len aby to bolo z čoho platiť.
O tom, aké informácie idú inzerentom sa Facebook vyjadril, že každý inzerent dostáva správy o úspechu reklamy ako napríklad koľko mužov či žien kliklo na reklamu alebo či väčšina na ňu kliklo cez smartfón alebo cez PC.
Jedná sa o pravidelné štatistiky, ktoré pomáhajú firmám prispôsobovať reklamné kampane. Pre malé podniky to tiež môže byť faktorom prežitia, keďže práve u nich je reklama kľúčová.
Reklamy sa síce na Facebooku nedajú vypnúť, no dáta, ktoré sú zdieľané, sa dajú prispôsobiť tak, aby sa vám napríklad nezobrazovali cielené reklamy. Môžete si tiež prispôsobiť profil v časti “About You” a vymazať sa zo stránok v časti “Interests“ prípadne zo stránok a aplikácií “Ads based on use of websites and apps”.
Facebook chce takýmito správami upokojiť situáciu, ktorá vznikla po prevalení škandálu s Cambridge Analytica. Problémom však nebol predaj dát tretej spoločnosti ale prístup k dátam ako informácie o kontaktoch, ktoré vedela firma zneužiť.