Facebook síce zažíva v posledných dňoch kvôli afére Cambridge Analytica rušné časy a množstvo ľudí sa z neho odhlasuje, na Slovensku postupne používateľom nasadzuje jednu službu, ktorá ho môže zachrániť aj pred masívnym úpadkom v budúcnosti. Ide o Marketplace, alebo ak chcete Trhovisko.
Facebook Marketplace je vlastne bazár, do ktorého môžu svoje inzeráty bezplatne pridávať všetci používatelia tejto sociálnej siete. Základom má byť jednoduchosť a prehľadnosť. Výhodou zas obrovský počet potenciálnych kupujúcich, resp. predávajúcich.
Po minuloročnom spustení Marketplace v Európe tak služba konečne dorazila aj na naše malé Slovensko. Niektorým používateľom sa objavila už pred niekoľkými dňami, iní ju zatiaľ ešte nemusia vidieť vôbec.
To, či máte Marketplace k dispozícii zistíte veľmi jednoducho. Pod položkami Novinky a Messenger v ľavom paneli hore (na desktope), alebo druhom riadku menu (v mobilnej appke) uvidíte malú ikonku predajného stánku a nápis Marketplace.
Na rozdiel od u nás testovaného Prieskumníka (Explore Feed), Marketplace nesie zatiaľ svoj originálny názov. Časom sa ale môže zmeniť na Trhovisko.
https://www.facebook.com/fbmarketplace/videos/930357407068896/
Vďaka dobre známemu prostrediu je nákup či predaj vcelku intuitívny. Navyše v mobilnej verzii vidíte na mape, kto čo v určitom okruhu predáva. Nechýba ani klasické vyhľadávanie podľa kategórie či druhu produktu, ceny či oblasti.
Pohodlné má byť aj pridávanie inzerátu hlavne cez mobilnú appku. V smartfóne totiž máte rovno aj fotoaparát a tak nemusíte ukladať fotky tovaru do počítača a odtiaľ do Marektplace. Stačí pri zadávaní inzerátu cez smartfón produkt tovar rovno odfotiť a je to. Podobné funkcie ponúka napríklad LetGo.
A čo je najväčšou výhodou? Že nemusíte dávať žiadnej tretej strane svoje kontaktné údaje, všetky sú už totiž v sociálnej sieti a záujemcovia o tovar či služby vás môžu kontaktovať priamo cez Messenger.
Pre mnohých to možno bude nepríjemné, že cudzí uvidia ich fotku či nebodaj polohu, kde produkt predávajú, no všetko je o nastavení bezpečnosti. O tej sme písali po prepuknutí aféry s Cambridge Analytica.
Na druhej strane používatelia môžu mať pocit vyššej bezpečnosti, keď kupujú od ľudí, ktorí existujú, vedia si prezrieť ich profil (aspoň to, čo majú zverejnené).
Treba však povedať aj tú horšiu stránku. Tak, ako na všemožných bazárových portáloch, aj tu určite budú skúšať svoje „šťastie“ podvodníci. Facebooku síce stúpne počet používateľov kvôli falošným profilom, no tí poctiví môžu prísť o peniaze.
Pri každom nákupe si preto dávajte pozor na dôveryhodnosť predávajúceho, odporúčam hlavne sledovať informáciu odkedy je daný používateľ registrovaný na Facebooku. To sa oklamať nedá.