Virtuálna realita svoj prvý boom už mala pred pár rokmi, kedy sa VR zariadenia objavovali ako huby po daždi. V súčasnosti je nových zariadení, presnejšie headsetov pomenej, prakticky žiadne z nich už nie sú pre smartfóny (smartfón vložíte do konštrukcie a máte „VR“ headset). Facebook ale prináša nový vietor.
Jeho divízia Facebook Reality Labs predstavila riešenie systému pre VR headseet, ktorý je veľký ako bežné slnečné okuliare. Je síce hrubší, no stále sú výrazne menšie ako čokoľvek na trhu. Má to len jeden háčik, okuliare, resp. systém je zatiaľ iba ako koncept a do výroby sa tak skoro nechystá.
Systém, ktorý Andrew Maimome a Junren Wang vyvinuli je komplikovaný (na vývoj a výrobu) i jednoduchý zároveň. Systém pre zobrazovanie priestorových obrazov využíva holografickú optiku, priame podsvietenie laserom a optické skladanie založené na polarizácii. Výsledkom toho je extrémne tenký „displej“ ktorý je možné vložiť do rámu bežných okuliarov.
Obraz sa vytvára na tenkom filme, resp. filmoch, skladá sa do jedného priestorového obrazu. FOV (pozorovacie uhly) je momentálne na úrovni 90° horizontálne a takmer 70° vertikálne. Aktuálne prototypy dokážu v okuliaroch zobrazovať iba jednu farbu, laboratórny testovací displej Facebook Reality Labs dokáže zobrazovať všetky farby RGB. Podľa tvorcov je ale displej ešte nedokonalý a vznikajú na ňom rôzne šumy a farebné nepresnosti.
VR systém má mať hrúbku okolo 9 mm, čím by sa stal najtenším systémom pre VR na svete. V podobných okuliaroch ho ale tak skoro neuvidíme, vývoj stále pokračuje a pre komerčné využitie zatiaľ nie je pripravený. V okuliaroch je zatiaľ iba systém zobrazovania, no všetky ostatné komponenty sú mimo okuliarov. Vývojári preto musia prísť aj na riešenie, ako všetko potrebné vložiť do rámu. Pozitívne je, že na vývoji headsetov pre virtuálnu realitu sa stále pracuje a neostaneme pri obrovských headsetoch ako ich poznáme dnes.
Na druhej strane, Facebook sa nechal počuť, že podobný headset bude možné nosiť aj celý deň. Nedávne správy o tom, že Facebook chce vytvoriť virtuálny svet podľa toho reálneho v tejto kombinácii ale vytvárajú dojem, že Facebook chce, aby ľudia žili vo vrituálnom svete, kde práve modrý gigant má svoj najväčší vplyv. Sci-fi filmy ako Ready Player One či Enders Game, tak možno nie sú tak vzdialené realite.