Svetom internetu sa šíri správa o tom, že Facebook chystá svoje vlastné smart hodinky. Zatiaľ sú technické detaily i dizajn zahalené tajomstvom, no vynára sa tu celkom iná otázka: Ako rýchlo Facebook zabúda na svoje hardvérové prepadáky?
Okrem toho, že Facebook pomaly ale isto potápa VR spoločnosť Oculus, asi už aj Mark Zuckerberg zabudol na svoje veľké ohlásenie spred 8 rokov. Práve v roku 2013 totiž Facebook oznámil, že bude mať svoj vlastný smartfón.
Hoci ho nevyrábal sám, čím ušetril milióny na budovaní prípadnej fabriky, aj tak na ňom musel stratiť milióny už len kvôli vývoju a marketingu. Odporúčam si prečítať náš spätný pohľad na HTC First, prvý (a snáď aj posledný) Facebook smartfón v špeciálnej sekcii NPTS.
Ako písal kolega: „Nakoniec sa však HTC First predalo len 15 000 kusov a niektoré známe magazíny ho označili za najväčší prepadák roka 2013.“
Mimochodom, v roku 2011 Facbook a HTC predstavili ešte iné takmer Facebook smartfóny – ChaCha a Salsa. Oba mali dedikovné Facebook tlačidlá. Ani tie neboli pre spoločnosti úspechom.
A aby sme nezabudli, v roku 2019 Facebook predstavil aj rodinu zariadení Portal, a to konkrétne Portal, Portal Mini a Portal TV, neskôr pribudol ešte Portal+. Slúžiť mali, resp. ešte stále majú, pre videokomunikáciu. Ani jedno z nich ale úspech nezaznamenalo, navyše sú stále dostupné len na 8 trhoch sveta.
Smart hodinky?
Najnovším počinom majú byť smart hodinky s mobilným pripojením, informuje The Information. Takých je na trhu kvantum a prakticky neexistuje výrobca smartfónov, ktorý by to so smart hodinkami neskúšal. Facebook ale vraj verí, že po smartfónoch sú smart hodinky najväčším mobilným biznisom a možnosťou využitia sociálnych sietí a komunikátorov, teda Facebooku a jeho Messengeru, Instagramu či WhatsAppu. Najväčším konkurentom im majú byť smart hodinky od Apple, Apple Watch.
Hodinky majú byť zároveň súčasťou väčšej hardvérovej „ofenzívy“ modrého giganta. V roku 2023 majú prísť na trh aj AR okuliare, Facebook ale vraj pracuje aj na vlastnom operačnom systéme. Očakávať tak môžeme asi opäť aj smartfón, príp. tablet.
Facebook je síce najväčšia sociálna sieť sveta a patrí medzi najbohatšie tech spoločnosti, no ľudia už neraz ukázali, že hardvér od Facebooku nepotrebujú, alebo rovno nechcú. Tí, ktorí si uvedomujú silu sledovania Facebooku mu obmedzujú práva ako sa len dá a tí si Facebook smart hodinky nekúpia určite.
Určite si ich nekúpia ani majitelia Apple Watch či Samsung Galaxy Watch, ale ani majitelia smart hodiniek Garmin, Fitbit či ďalších veľkých značiek, ktoré ich vyvíjajú a vylepšujú roky.
Facebooku tak ostáva stále veľké množstvo miliónov ľudí, ktorí využívajú jeho služby a zároveň nemajú smart hodinky. Ak ale tí doteraz nepotrebovali smart hodinky, prečo by si kupovali práve tie od Facebooku? Kvôli nízkej cene? Možno, ale stále je tu otázka: Na čo by boli ľudom smart hodinky, keď si ich nekúpili ani doteraz?
Facebooku tu ešte ostáva možno pár miliónov ľudí, ktorí zvažujú kúpu smart hodiniek, no ak ich Facebook nepresvedčí dostupnosťou, funkciami či cenou, modrý gigant určite neuspeje.
Nakoniec si Facebook smart hodinky možno kúpia iba najskalnejší fanúšikovia tejto sociálnej siete. Môžme ich však počítať na tisícky? Možno.
Facebook smart hodinky tak s najväčšou pravdepodobnosťou o pár rokov budú opäť na smetisku digitálnych dejín ako nevydarený pokus giganta byť u ľudí ešte bližšie.