Reklama

Facebook bude platiť francúzskym médiám za zverejňovanie obsahu

Zdroj | Tim Bennett
Michal Biznár
Zdroj | Tim Bennett
Zdroj | Tim Bennett

Facebook uzavrel s L’Alliance de la presse de l’information partnerstvo, ktorého výsledkom je, že najväčšia sociálna sieť bude musieť platiť francúzskym médiám za zverejňovanie obsahu. Vznikne tým precedens aj pre ďalšie krajiny?

Partnerstvo by malo mať za cieľ posilnenie serióznych médií vo Francúzsku. Od januára 2022 zároveň spustia Facebook News, kde bude zverejňovaný dôveryhodný mediálny obsah.

Mediálne domy budú zároveň získavať dodatočné financie za zverejňovanie a zdieľanie ich obsahu na sociálnej sieti. Keďže mediálny obsah je v dnešnej dobe konzumovaný prevažne online, médiá sú odkázané na príjmy z reklamy či z predplatného. Za to, čo sa zdieľa na sociálnych sieťach už médiá zaplatené nedostávajú a to isté platí o reklame, za ktorú si mediálne domy musia navyše platiť.

Zdroj | Pixabay
Pozrite si

Facebook začal v Austrálii blokovať spravodajský obsah

Facebook financovanie médií nespresnil, no uviedol, že „ľudia na Facebooku budú môcť pokračovať v slobodnom nahrávaní a zdieľaní noviniek v rámci svojich komunít a zároveň bude zabezpečená ochrana autorských práv vydavateľských partnerov.“

Facebook tvrdí, že mu záleží na podpore serióznych médií. Aj preto od roku 2018 ivestoval 600 miliónov dolárov na podporu mediálnych spoločností a najbližšie tri roky plánuje investovať ďalšiu miliardu dolárov.

Služba Facebook News funguje už niekoľko mesiacov aj v Nemecku v spolupráci so známymi vydavateľmi Axel Springer, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Handelsblatt a Tagesspiegel. Vo Veľkej Británii sa vytvorilo partnerstvo s Conde Nast, The Economist, Guardian Media Group a Hearst.

Zdroj | CNET.com

Podobné plány implementuje aj Google, ktorý oznámil, že chce platiť miliardu dolárov na licencovane médií, ktoré fungujú ako strážcovia demokracie.

Médiá posledné roky ťahajú za kratší koniec v boji s dezinformačnými webmi, ktorých existuje obrovské množstvo a nepripravená spoločnosť nevie rozlíšiť medzi serióznymi médiami a konšpiračnými webmi. Práve tie víťazia na sociálnych sieťach, ktoré pre ne slúžia ako platformy na voľne zdieľanie hoaxov a častokrát aj nebezpečných a poplašných správ.

Je možné, že Francúzsko nebude poslednou krajinou, ktorá dosiahne s Facebookom podobnú dohodu. Začiatkom roka v reakcii na pripravovaný austrálsky zákon, ktorý mal prinútiť technologických gigantov platiť spravodajským spoločnostiam za zverejňovanie obsahu, Facebook urobil radikálny krok a zo dňa na deň vypol v Austrálii všetok spravodajský obsah.

Pozrite si

Kríza najväčšej sociálnej siete Facebook pokračuje

Austrálčania prišli o všetok spravodajský obsah, ktorý sa predtým zobrazoval v news feede na Facebooku. Rovnako zmizli správy, ktoré zdieľali z novín jednotliví používatelia. Krok kritizovali médiá, politici aj ľudskoprávni aktivisti. Facebook nakoniec obsah obnovil, no chcel tým dosiahnuť, aby nebol nútený zo zákona platiť, ale aby si vedel vytvoriť svoje vlastné podmienky s jednotlivými mediálnymi domami podobne ako to robí v ostatných krajinách.

Momentálne sú tak agendou veľké krajiny s veľkými mediálnymi vydavateľmi. Pokiaľ však táto prax Facebooku bude pokračovať, môžeme očakávať podobné investície aj v ostatných krajinách.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.