Intelom vlastnená spoločnosť Mobileye odhalila na veľtrhu CES 2022 v Las Vegas čip, ktorý by mohol otvoriť cestu pre autonómne autá k bežným spotrebiteľom. EyeQ Ultra má byť výkonný, energeticky efektívny a zároveň relatívne lacný.
Technológia autonómnych áut je v súčasnosti stále v rôznych štádiách testovania – v závislosti od firmy a krajiny, kde toto testovanie prebieha – a využívajú sa pritom obvykle špeciálne upravené vozidlá.
Mobileye však dúfa, že môže hrať kľúčovú úlohu pri výrobe autonómnych vozidiel, ktoré sa budú bežne predávať za dostupné ceny. Firma na CES 2022 predstavila systém na čipe (SoC) EyeQ Ultra navrhnutý s ohľadom na autonómne autá „spotrebiteľskej úrovne“.
Nový SoC v podobe špecializovaného počítača, či skôr superpočítača, dokáže spracovať všetky výpočtové potreby pri autonómnom riadení 4. úrovne. Tá predstavuje plne autonómnu jazdu vo väčšine podmienok. Údajne ide o „najštíhlejší“ takýto čip na svete. Automobilky s jeho využitím nebudú potrebovať zložitejšie, energeticky náročné diely, ktoré by mohli negatívne ovplyvňovať dojazd, alebo životnosť batérie.
EyeQ Ultra je postavený na 5-nanometrovom výrobnom procese, ale kľúčom je architektúra. Dizajn Mobileye sa točí okolo štyroch akcelerátorov špecifických pre danú úlohu, ktoré sú viazané na extra jadrá CPU, grafické jadrá a obrazové procesory.
Tento špeciálny jednočipový počítač dokáže spracovať signály z kamier, LiDAR-u, radaru a centrálnej riadiacej jednotky auta, pričom zvládne 176 biliónov operácií za sekundu.
Je to síce takmer 6x menej, ako v prípade konkurenčného systému Drive Atlan od NVIDIA, ktorý bol predstavený v roku 2021 a má zvládnuť až 1 trilión (1 000 biliónov) operácií za sekundu, ale ani v jednom prípade to s dostupnosťou čipov nie je veľmi horúce.
Mobileye chce prvé funkčné čipy EyeQ Ultra až koncom roka 2023 a plnú produkciu plánuje spustiť až v roku 2025, kedy sa očakáva spúšťanie sériovej výroby autonómnych áut u viacerých výrobcov. Podobne to vidí aj NVIDIA, ktorá hromadnú výrobu svojho systému Drive Atlan smeruje takisto na rok 2025.
Spolu s EyeQ Ultra Mobileye predstavila aj dva nové čipy EyeQ SoC pre pokročilé asistenčné systémy riadenia ADAS (Advanced driver-assistance systems) – EyeQ6L a EyeQ6H.
EyeQ6L bude nástupcom EyeQ4 SoC v balení, ktoré je o 45 % menšie. Toto riešenie pre asistovanú autonómnu jazdu 2. úrovne (L2) by sa malo začať vyrábať v polovici roku 2023.
EyeQ6H bude podporovať prémiové ADAS alebo čiastočné funkcie autonómnej jazdy. Z hľadiska výpočtového výkonu je ekvivalentný dvom SoC EyeQ5, podporuje vizualizáciu a funguje lepšie pri veľkom zaťažení umelou inteligenciou. Toto riešenie bude poskytovať všetky funkcie ADAS úrovne L2+, spracovanie viacerých kamier (vrátane parkovacích) a bude môcť využiť aplikácie tretích strán, ako je vizualizácia parkovania a monitorovanie vodičov.
Tento najpokročilejší SoC pre asistenčné systémy ADAS z rodiny EyeQ bude v podobe prvých vzoriek dostupný tento rok a sériovo sa má vyrábať do konca roka 2024. Oba nové čipy EyeQ6 SoC budú vyrábané technológiou so 7nm procesom.