Reklama

Európska batériová únia ako odpoveď na gigafabriky Tesla?

Zdroj | Northvolt
Juraj Procházka
Zdroj | Northvolt
Zdroj | Northvolt

Skeptici a odporcovia elektromobility spochybňujú reálnosť plánov na výrobu desiatok, až stoviek modelov plne elektrických áut a plug-in hybridov v najbližších niekoľkých rokoch.

Argumentujú pritom aj nedostatkom výrobných kapacít na batérie. Čosi pravdy na tom je, ale trh nie je statický, skosnatený útvar, aký si pamätáme ešte z čias socialistického centrálneho plánovania.

Pozrite si

Boom elektromobilov vyvoláva aj otázniky

Na reálnom trhu dopyt generuje ponuku, aj keď ku krátkodobým výkyvom dochádza. Inak povedané, automobilky samé si uvedomujú zvýšenú potrebu batérií a angažujú sa v oblasti ich výroby. K tomu prirátajme dodávateľov batérií, ktorí autá nevyrábajú, ale v subdodávkach majú zaručený lukratívny biznis.

Neprekvapí preto, že súčasné, aj chystané výrobné kapacity batérií dramaticky porastú.

Pomsta exmanažérov?

O zámeroch škandinávskej spoločnosti Northvolt sme už na našich stránkach písali . Firma sa chce stať európskym, prípadne aj svetovým lídrom vo výrobe batérií a pokoriť tak Teslu s jej gigafabrikou. Vlastne s gigafabrikami, keďže Tesla ich už dnes plánuje minimálne štyri.

Zdroj | Northvolt

Hoci Tesla má aktuálne navrch, Northvolt, vo vedení ktorého sú bývalí top-manažéri Tesly Peter Carlsson a Paolo Cerruti, vie o čom hovorí. Na dosiahnutie svojich cieľov spája sily s Volkswagenom za účelom vytvoriť nové konzorcium na výrobu batérií pre európske elektromobily.

Pozrite si

Northvolt vybuduje vo Švédsku európsku gigafabriku na batérie

Northvolt už v spojení s Volkswagenom je, pretože automobilka do škandinávskej spoločnosti investovala už pred rokom prostredníctvom svojej značky Scania. V tom období nadviazal Norvolth spoluprácu aj s BMW a Európskou investičnou bankou.

Teraz však spolupracuje priamo s automobilkou VW, aby vytvorili konzorcium European Battery Union (EBU).

Maximum až o 4 roky

Vývoj produkcie v rámci EBU bude rýchly a v krátkom období porastie z počiatočnej kapacity 125 MWh ročne. Tú má zaistiť menší závod v meste Västerås neďaleko Štockholmu.

Očakáva sa, že hlavná továreň začne s výrobou v roku 2020 s cieľovou kapacitou 8 GWh (8 000 MWh) ročne a bude sa usilovať o dosiahnutie 32 GWh kapacity po dokončení celej gigafabriky v meste Skellefteå v roku 2023.

Zdroj | Northvolt

Partneri z výskumu a priemyslu zo siedmich členských štátoch EÚ spájajú svoje sily v konzorciu European Battery Union. Spolupráca v oblasti vývoja a výskumu bude zahŕňať výrobu východzích surovín, technológiu článkov a proces ich výroby, až po recykláciu. Tá bude dôležitým faktorom udržateľnej produkcie elektromobilov z hľadiska životného prostredia.

Pozrite si

Piëch Mark Zero – žeby prvý elektromobil s novými batériami?

Northvolt získal 52,5 mil. € z európského fondu InnovFin pre inovatívne energetické projekty. Volkswagen poznamenal, že investície do tohto projektu by mohli dostať finančnú podporu aj z programu nemeckého spolkového ministerstva hospodárstva a energetiky.

Zdroj | Tesla

Northvolt, podobne ako Tesla, chce vyrábať batérie nielen pre elektromobily, ale aj pre batériové úložiská.

Jednotkou zostáva Tesla

Plány na expanziu sú to úctyhodné a prepotrebné, ale zdá sa, že exmanažéri Tesly Elona Muska tak ľahko nepokoria.

Tesla so svojou gigafabrikou už dnes hrá inú ligu. Výstavba fabriky v americkej Nevade, na ktorej sa podieľa aj Panasonic, začala v roku 2015. Tesla buduje aj Gigafactory 2 v Bufalle v štáte New York a v roku 2020 plánuje postaviť tretiu gigafabriku v Číne. Nasledovať bude „štvorka“ v Európe – v zatiaľ neupresnenej krajine, hoci sa špekuluje o Nemecku.

A teraz trochu čísel:

Už v auguste 2018 dosahovala produkcia batérií v Tesla Gigafactory 20 GWh kapacity ročne, čo je viac ako všetky ostatné automobilky dohromady. Tie európske teda majú čo doháňať a relevantným súperom budú aj výrobcovia v Číne, ktorá je najväčším globálnym trhom elektromobility.

Pozrite si

Tesla Model Y je oficiálne predstavený, čo všetko prinesie?

Továreň Tesla Gigafactory pritom stále nie je dokončená. Keď sa tak stane, bude to budova s najväčšou rozlohou na svete, takže ten prívlastok „giga“ je namieste.

Produkcia batérií sa neustále zväčšuje a v roku 2019 by mala dosahovať asi 35 GWh ročne. To je viac, ako chce konzorcium okolo Northvoltu dosiahnuť v roku 2023. Vďaka stúpajúcej produkcii elektromobilov (na čele s Modelom 3) a záložných zdrojov však Tesla pravdepodobne dokáže svoju výrobu z veľkej časti zužitkovať sama.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.