Skeptici a odporcovia elektromobility spochybňujú reálnosť plánov na výrobu desiatok, až stoviek modelov plne elektrických áut a plug-in hybridov v najbližších niekoľkých rokoch.
Argumentujú pritom aj nedostatkom výrobných kapacít na batérie. Čosi pravdy na tom je, ale trh nie je statický, skosnatený útvar, aký si pamätáme ešte z čias socialistického centrálneho plánovania.
Na reálnom trhu dopyt generuje ponuku, aj keď ku krátkodobým výkyvom dochádza. Inak povedané, automobilky samé si uvedomujú zvýšenú potrebu batérií a angažujú sa v oblasti ich výroby. K tomu prirátajme dodávateľov batérií, ktorí autá nevyrábajú, ale v subdodávkach majú zaručený lukratívny biznis.
Neprekvapí preto, že súčasné, aj chystané výrobné kapacity batérií dramaticky porastú.
Pomsta exmanažérov?
O zámeroch škandinávskej spoločnosti Northvolt sme už na našich stránkach písali . Firma sa chce stať európskym, prípadne aj svetovým lídrom vo výrobe batérií a pokoriť tak Teslu s jej gigafabrikou. Vlastne s gigafabrikami, keďže Tesla ich už dnes plánuje minimálne štyri.
Hoci Tesla má aktuálne navrch, Northvolt, vo vedení ktorého sú bývalí top-manažéri Tesly Peter Carlsson a Paolo Cerruti, vie o čom hovorí. Na dosiahnutie svojich cieľov spája sily s Volkswagenom za účelom vytvoriť nové konzorcium na výrobu batérií pre európske elektromobily.
Northvolt už v spojení s Volkswagenom je, pretože automobilka do škandinávskej spoločnosti investovala už pred rokom prostredníctvom svojej značky Scania. V tom období nadviazal Norvolth spoluprácu aj s BMW a Európskou investičnou bankou.
Teraz však spolupracuje priamo s automobilkou VW, aby vytvorili konzorcium European Battery Union (EBU).
Maximum až o 4 roky
Vývoj produkcie v rámci EBU bude rýchly a v krátkom období porastie z počiatočnej kapacity 125 MWh ročne. Tú má zaistiť menší závod v meste Västerås neďaleko Štockholmu.
Očakáva sa, že hlavná továreň začne s výrobou v roku 2020 s cieľovou kapacitou 8 GWh (8 000 MWh) ročne a bude sa usilovať o dosiahnutie 32 GWh kapacity po dokončení celej gigafabriky v meste Skellefteå v roku 2023.
Partneri z výskumu a priemyslu zo siedmich členských štátoch EÚ spájajú svoje sily v konzorciu European Battery Union. Spolupráca v oblasti vývoja a výskumu bude zahŕňať výrobu východzích surovín, technológiu článkov a proces ich výroby, až po recykláciu. Tá bude dôležitým faktorom udržateľnej produkcie elektromobilov z hľadiska životného prostredia.
Northvolt získal 52,5 mil. € z európského fondu InnovFin pre inovatívne energetické projekty. Volkswagen poznamenal, že investície do tohto projektu by mohli dostať finančnú podporu aj z programu nemeckého spolkového ministerstva hospodárstva a energetiky.
Northvolt, podobne ako Tesla, chce vyrábať batérie nielen pre elektromobily, ale aj pre batériové úložiská.
Jednotkou zostáva Tesla
Plány na expanziu sú to úctyhodné a prepotrebné, ale zdá sa, že exmanažéri Tesly Elona Muska tak ľahko nepokoria.
Tesla so svojou gigafabrikou už dnes hrá inú ligu. Výstavba fabriky v americkej Nevade, na ktorej sa podieľa aj Panasonic, začala v roku 2015. Tesla buduje aj Gigafactory 2 v Bufalle v štáte New York a v roku 2020 plánuje postaviť tretiu gigafabriku v Číne. Nasledovať bude „štvorka“ v Európe – v zatiaľ neupresnenej krajine, hoci sa špekuluje o Nemecku.
A teraz trochu čísel:
Už v auguste 2018 dosahovala produkcia batérií v Tesla Gigafactory 20 GWh kapacity ročne, čo je viac ako všetky ostatné automobilky dohromady. Tie európske teda majú čo doháňať a relevantným súperom budú aj výrobcovia v Číne, ktorá je najväčším globálnym trhom elektromobility.
Továreň Tesla Gigafactory pritom stále nie je dokončená. Keď sa tak stane, bude to budova s najväčšou rozlohou na svete, takže ten prívlastok „giga“ je namieste.
Produkcia batérií sa neustále zväčšuje a v roku 2019 by mala dosahovať asi 35 GWh ročne. To je viac, ako chce konzorcium okolo Northvoltu dosiahnuť v roku 2023. Vďaka stúpajúcej produkcii elektromobilov (na čele s Modelom 3) a záložných zdrojov však Tesla pravdepodobne dokáže svoju výrobu z veľkej časti zužitkovať sama.